شناسهٔ خبر: 18604 - سرویس استان‌ها

ایزدی در جلسه تفاهم‌نامه بازآفرینی پایدارمنطقه ۱۲ تهران مطرح کرد:

پیوند دولت، شهرداری، بخش خصوصی و بانک‌ها بزرگترین اتفاق در عرصه بازآفرينی شهری/ لزوم توجه به ارتقای کیفیت در پروژه‌های نوسازی

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه مبادله تفاهم‌نامه‌ همکاری‌های بین بخشی به منظور حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: پیوند بخش‌خصوصی، دولت، شهرداری و بانک‌ها برای مشارکت در نوسازی محلات بزرگترین اتفاق در عرصه بازآفرينی شهری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در راستای بازآفرینی پایدار منطقه ۱۲ شهرداری تهران با تاکید بر محله سیروس و تسریع در روند بهسازی و نوسازی این محله، تفاهم‌نامه‌ای به منظور استفاده بهینه از توان و ظرفیت‌های مدیریتی و اجرایی بخش دولتی، بخش عمومی و بخش خصوصی با رعایت تمامی قوانین و مقررات مربوط، بین شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان نوسازی شهر تهران، شهرداری منطقه ۱۲ شهر تهران، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، بانک خاورمیانه و گروه توسعه‌ مهندسی بام امضا شد.

محمدسعید ایزدی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این جلسه ضمن تشریح اهداف کلی زمینه‌های همکاری دولت در اجرای پروژه‌های نوسازی محله‌محور در بافت‌های فرسوده گفت: تاکید ما در دولت تدبیر و امید، ارتقای کیفیت است. کیفیت برای ما مهم است زیرا معتقدیم که تمامی پروژه‌های قابل اجرا باید متناسب با شرایط موجود در آن محله و همگام با الگو‌های توسعه‌شهری باشد.

ایزدی در ادامه یکی از نکات مثبت در این پروژه را ترغیب بخش‌خصوصی دانست و گفت: کم رنگ شدن نقش دولت و حضور بیشتر بخش‌خصوصی و محصول با کیفیت از جمله مسایلی است که ما به دنبال آن هستیم. باید محصولی ارایه دهیم که از کیفیت مطلوبی در منطقه برخوردار باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با پرداختن به این موضوع که باید با ترغیب و حمایت بخش خصوصی، مشارکت بیشتر این بخش را در انبوه‌سازی فراهم‌ کنیم، اضافه کرد: نکته مثبت دیگر این طرح همکاری دولت و شهرداری است. سال‌ها است که دولت و شهرداری دچار یک ناهماهنگی در اجرای پروژه‌های شهری هستند، در صورتی که اگر هر یک در جایگاه خود کمک کنند اقدامات بزرگی را می‌توانند رقم بزنند. از این رو تلاش اداره‌ کل راه و شهرسازی استان تهران در این پروژه برای آسان شدن همکاری دولت و شهرداری بسیار ارزشمند است.

وی نکته مثبت دیگر در این پروژه را حضور بانک‌ها دانست و افزود: جدا از بانک مسکن که در چارچوب تسهیلات ارزان قیمت آمادگی خود را در این پروژه اعلام کرده‌است، حضور بانک خاورمیانه در این پروژه ارزشمند است. اگرچه تقبل تسهیلات با بانک مسکن است و مابه‌التفاوت سود را هم این بانک می‌پردازد اما حضور بانک خاورمیانه نیز به عنوان پیشگام حضور بانک‌های خصوصی در عرصه بهسازی و نوسازی شهری بسیار ارزشمند است.

تکرار اشتباه‌های گذشته ممنوع

ایزدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از مدل اجرای پروژه و نواقص فنی آن به مجریان آن گفت: حدود ۲۵ سال از تجربه نوسازی در کشور می‌گذرد بنابراین نباید اشتباه‌های گذشته تکرار شود. یکی از این اشتباه‌ها طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس، بدون توجه به ویژگی‌های بومی و توجه به گروه‌های مخاطب اصلی یعنی ساکنان این مناطق است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان افزود: ضمن اینک مخاطب ما در این محلات باید مشخص باشد و به نحوی برنامه‌ریزی شود که این موضوعات کاملا در آن مشخص شود. البته بر این اعتقاد هم نیستم که مانند مسکن مهر همه افراد کم درآمد در یک‌جا متمرکز شوند، اما بدین شکل هم مورد قبول نیست و باید تنوع در همه جای پروژه به طور یکسان وجود داشته باشد. این موضوعی است که مجریان این پروژه حتما باید آن را در نظر داشته باشند تا از حمایت کامل وزارت راه و شهرسازی برخوردار شوند. از نظر ما پروژه‌هایی قابل قبول است که مخاطبان آن مشخص باشد. نکته‌ای که باعث شکست بسیاری از پروژه‌ها می‌شود توجه نکردن به مخاطبان آن است. بنابراین ما باید در این پروژه مخاطبان اصلی خود را پیدا کنیم.

کنترل مهاجرت با ارتقای کیفیت‌زندگی

فریبرز واحدی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران نیز در این جلسه با اشاره به حساسیت‌های وزارت راه وشهرسازی برای توجه بیشتر به برخی از پروژه‌های محرک توسعه گفت: نگاه دوستان ما در این پروژه با هدف محله‌محوری و محرک توسعه است. از این رو سعی کردیم تا برخی از پروژه‌ها را با شرایط ویژه‌تری ببینیم و از امکانات دولت برای پروژه‌های محرک توسعه استفاده کنیم که به نظر می‌رسد پروژه مذکور این قابلیت را داراست.