شناسهٔ خبر: 18634 - سرویس استان‌ها

گزارشی از نخستین آیین گرامیداشت روز جهانی راهنمایان گردشگری در هرمزگان

بهسازی بنادر استان هرمزگان و سازماندهی فعالیت‌های تفریحی دریایی/ همگرایی با دیگر کشورها برای رونق گردشگری دریایی در هلال طلایی جنوب

جلسه در دومین روز از اسفند ۹۴، نخستین آیین گرامیداشت روز جهانی راهنمایان گردشگری در بندرعباس با حضور جمعی از مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری هرمزگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان هرمزگان، در این مراسم که به همت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان هرمزگان در سالن همایش‌های اداره کل تامین اجتماعی برگزار شد، علاوه بر مسئولان دستگاه‌های اجرایی این استان، بیش از ۵۰ نفر از راهنمایان طبیعت‌گردی، فرهنگی- تاریخی، بلدهای محلی، فعالان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و اهالی رسانه حضور داشتند.

تشریح دستاوردهای سفر هیات هرمزگان به عمان در بخش گردشگری

محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان به عنوان نخستین سخنران برنامه ضمن اشاره به آمار و ارقامی در زمینه وضعیت و سهم صنعت گردشگری در استان، کشور و منطقه، به تشریح گزارشی از دستاوردهای سفر اخیر خود با همراهی استاندار و دیگر مدیران استان از شهر ساحلی خصب در کشور عمان پرداخت.

افزایش تقاضای ایرانیان برای مسافرت

وی ضمن اشاره به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ برای میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری و همچنین تلاش دولتمردان و سیاستمداران در زمینه افزایش تعامل با کشورهای مختلف جهان، ابراز امیدواری کرد، با توجه به جاذبه‌ها و پتانسیل‌های مختلف ایران در زمینه گردشگری و شرایط امن حاکم بر آن، کشور ما در دوره پسابرجام بتواند به جایگاه اصلی خود در منطقه و جهان دست یابد.

ضیایی ضمن اشاره به افزایش تقاضای ایرانیان برای مسافرت طی سال‌های اخیر، گفت: به عنوان مثال آمارهای یکسال گذشته در استان هرمزگان از رشد ۷ تا ۱۰ درصدی گردشگری حکایت دارد. 

آینده روشن گردشگری دریایی در هرمزگان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان همچنین از آینده روشن و امیدوار کننده گردشگری دریایی و ساحلی در این استان نیز سخن به میان آورد و گفت: علاوه بر مرکز استان، در سواحل مکران به ویژه شهرستان‌های جاسک و سیریک فرصت‌های مناسبی در این زمینه وجود دارد که می‌توان برنامه‌ها و طرح‌های اثربخشی را در این رابطه به مرحله درآورد.

وی افزود: ورود دولت به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تاکنون جوابگو نبوده و لازم است با تشویق بیشتر بخش خصوصی از طریق حذف موانع سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین، اعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و .... در توسعه زیرساخت‌ها گام برداشت.

نقش مهم راهنمایان در تقویت ارتباطات منطقه‌ای

این مقام مسئول همچنین به تشریح اهمیت نقش آفرینی راهنمایان گردشگری در رونق این صنعت پرداخت و گفت: فعالان این حوزه نقش مهم در تقویت ارتباطات استانی، کشوری و منطقه‌ای به ویژه در حوزه خلیج فارس دارند.

ضیایی ضمن اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مقامات کشور عمان در راستای تقویت همکاری‌ها و تعامل دوجانبه در زمینه توسعه گردشگری دریایی، تصریح کرد: در حال حاضر پیگیر راه‌اندازی خط مسافری دریایی بین مسقط و بندرعباس هستیم تا شرایط ورود گردشگران خارجی بدون ویزا از مسیر کشور عمان فراهم شود.

دوم اسفند؛ فرصتی برای تجلیل از خادمان فرهنگ و طبیعت

محمد محسنی مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، دوم اسفندماه را به عنوان یک روز مهم و فرصتی مناسب برای تجلیل از خادمان فرهنگ و طبیعت استان و کشور دانست.

وی از آمادگی کامل اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر در پهنه سواحل و آب‌های سرزمینی مرکز و شرق استان هرمزگان – از بندرعباس تا جاسک- برای همکاری با راهنمایان گردشگری سخن به میان آورد و افزود: نکته مهم این است که دریا مزیت رقابتی استان هرمزگان محسوب می‌شود، از سوی دیگر باید توجه داشت که منابع گردشگری بر خلاف ذخایر نفت و گاز که تمام شدنی هستند، فرصت‌های اقتصادی پایدار و باثباتی را فراهم می‌کنند.

ضرورت تدوین سند توسعه گردشگری دریایی

محسنی بر ضرورت تدوین سند توسعه گردشگری دریایی در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه تاکنون بهره‌مندی از دریا برای فعالیت‌های گردشگری منجر به تخریب طبیعت بکر سواحل و آلودگی دریا شده است که باید این رویه با ایجاد یک سند بالادستی ساماندهی و اصلاح شود.

وی از اجرای پروژه‌های بهسازی بنادر تیاب، جاسک، سیریک در شرق استان هرمزگان و سازماندهی فعالیت‌های تفریحی دریایی در تالاب بین المللی خورآذینی خبر داد و بیان کرد: در مرکز استان نیز علاوه بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری در بندر شهید حقانی، بحث توسعه اراضی پسکرانه بندگاه هرمز به وسعت بیش از ۱۸ هکتار با رویکرد گردشگری در دستور کار قرار دارد.

راهنمایان گردشگری روحیه مطالبه گری داشته باشند

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر به برخی تصمیمات اتخاذ شده و توافقات صورت گرفته در سفر اخیر هیات عالی رتبه اقتصادی استان هرمزگان به کشور عمان به ریاست استاندار، اشاره کرد و افزود: این سفر در بخش توسعه گردشگری دریایی دستاوردهای زیادی به همراه داشت و برنامه هدفمندی نیز در این رابطه تنظیم شد.

محسنی ضمن تأکید بر تاثیرگذاری صنف راهنمایان گردشگری در زمینه توسعه گردشگری دریایی، از فعالان این عرصه خواست تا روحیه مطالبه‌گری در قبال مسئولان داشته باشند و حق استان هرمزگان را در زمینه گردشگری ساحلی و دریایی ادا کنند.

رییس انجمن راهنمایان؛ مشاور گردشگری مدیر بندر باهنر شد

 مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر همچنین در پایان اظهارات خود، رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان را به عنوان مشاور خود در امور توسعه گردشگری دریایی برگزید.

سید نورالدین واحدپور رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان ضمن اشاره به اهمیت جایگاه صنعت توریسم در دیپلماسی عمومی گفت: در همه جای دنیا در بحث توسعه گردشگری، خیلی واضح و تعریف شده عمل می‌کنند.

رونق ایرانگردی؛ اولویت نخست صنعت گردشگری باشد

وی بر ضرورت فراهم کردن شرایطی به منظور رونق یافتن ایرانگردی در وهله نخست فعالیت‌های گردشگری استان تأکید کرد و افزود: ایرانگردی و توریسم داخلی، جهانگردی و توریسم خارجی و همچنین گردشگران ورودی به کشور سه محوری محسوب می‌شود که می‌بایست به صورت متوازن مورد توجه قرار گیرد.

مسئول نمایندگی وزارت خارجه در استان هرمزگان ضمن اشاره به امکان صدور ویزای فرودگاهی در استان هرمزگان گفت: این امتیاز که به جز اتباع ۱۱ کشور، سایر گردشگران و مسافران خارجی را شامل می‌شود، برای صنعت گردشگری استان منافع زیادی را به دنبال خواهد داشت. همچنین در بندر شهید باهنر که سفرهای دریایی گردشگران خارجی انجام می‌شود، در حال پیگیری امکان صدور ویزای کوتاه مدت با هماهنگی مراجع مربوطه هستیم.

واحدپور از برخورد مناسب اهالی یک کشور با گردشگران خارجی و انجام تبلیغات جذاب به عنوان عوامل موثر بر احساس امنیت و آرامش توریست‌ها در صنعت جهانگردی یاد کرد و گفت: اقداماتی به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان در حال پیگیری است. 

راهنمایان گردشگری، سفیران فرهنگی یک کشور

وی در پایان راهنمایان گردشگری را به عنوان سفیر فرهنگی یک کشور توصیف کرد و از تلاشگران این عرصه  خواست تا برای ترویج فرهنگ توریسم در استان هرمزگان نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

فاطمه رکن الدینی مدیرعامل خانه مطبوعات استان هرمزگان نیز طی اظهاراتی راهنمایان گردشگری را به عنوان "رسانه‌هایی تاثیرگذار" توصیف کرد و گفت: هرمزگان ظرفیت‌های بسیاری در زمینه رونق صنعت گردشگری دارد اما متاسفانه از پتانسیل‌های این استان به عنوان معبر و نه مقصد گردشگری استفاده می‌شود.