شناسهٔ خبر: 18642 - سرویس هوایی

کاپیتان میری روشن در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

حیرت از مواضع دوگانه منتقدان ناوگان هوایی کشور در ۳۷ سال اخیر/ آموزش رایگان ایرباس به بخش‌های کرو، مهندسی و تعمیرات ایران

اکبر میری روشن مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما ضمن اعلام حیرت از مواضع دوگانه منتقدان ناوگان هوایی کشور در ۳۷ سال اخیر گفت: امروز سهم عمده‌ای از پروازهای بین‌المللی ایران توسط ایرلاین‌های قطری، امارات و ترکیش ایرلاین بلعیده شده است.

کاپیتان اکبر میری‌روشن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که برای انعقاد قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای نو از ایرباس به عنوان یک پروژه بزرگ و ملی، تحقیقات و بررسی‌های لازم توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) و مسئولان کلان کشور صورت گرفته است گفت: این تعداد هواپیما قرار نیست یک شبه و یک‌روزه وارد ناوگان هوایی کشور شوند.

وی افزود: شرکت هواپیمایی هما در حال فراهم کردن مقدمات آموزش نیروهای فنی، عملیاتی و خدماتی لازم برای ارایه سرویس‌های مناسب با ورود تدریجی این هواپیماها به کشور است. ضمن این‌که ظرفیت لازم برای بهره‌برداری از تعداد هواپیمایی که در سال ۲۰۱۶ وارد کشور می‌شوند وجود دارد.

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما، با تاکید بر این‌که این شرکت هواپیمایی تاکنون ۵۵ سال به صنعت هوانوردی کشور خدمت کرده است افزود: در مدت ۳۷ سال تحریم به فرسودگی ناوگان شرکت هواپیمایی هما، تاخیرهای پروازی، نبود قطعات هواپیما، بروز مشکلات فنی و عدم تناسب حمل و نقل هوایی با شأن مسافران انتقاد می‌شد و امروز که نوسازی ناوگان به واقعیت پیوست و قرار است مردم ایران از یک صنعت نو و پیشرفته دنیا که لیاقت آن را دارند بهره‌مند شوند مجدد مورد انتقاد واقع شدیم.

کاپیتان میری‌روشن با طرح این سوال که آیا ملت ما همچنان باید از هواپیماهای قدیمی و فرسوده استفاده کنند؟ گفت: سال‌های سال کارشناسان بخش فنی، عملیات، بازرگانی و سایر بخش‌های شرکت هواپیمایی هما تلاش کردند تا کمبودها را با تلاش‌های مضاعف برطرف کنند.

وی امنیت پرواز را اولویت شرکت هواپیمایی هما و صنعت حمل و نقل هوایی عنوان کرد و گفت: در این راستا ایمنی پروازها با ضریب بالای ایمنی انجام شد.

تمام بازرسی‌های سافا و یاتا در دوران تحریم را با موفقیت گذراندیم

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما، با بیان اینکه در مدت تحریم‌ها ۵ بازرسی امنیت موثر توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IOSA) را با موفقیت گذراندیم گفت: علاوه بر این در دوران تحریم‌ از تمام بازرسی‌های کمیته ایمنی حمل و نقل هوایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا (سافا) با موفقیت و سربلندی عبور کردیم.

کاپیتان میری‌روشن گفت: امروز دریچه جدیدی به روی مردم و شرکت هواپیمایی هما به عنوان شرکت ملی و حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران به عنوان سفیر کشورمان در تمام دنیا گشوده شده است که در ۵۵سال گذشته افتخار ایران بوده و همچنان به فعالیت ملی خود واقف است.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند حمایت همگان هستیم، خطاب به منتقدان تاکید کرد: «انتقاد» بسیار ساده است لذا «راهکار» ارایه دهید و اگر اعلام می‌کنید هواپیمای نو خریداری نکنیم پس چه راهکار دیگری ارایه می‌دهید؟

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما افزود: تاثیرات اقتصادی و کاهش هزینه‌های عملیات، ایمنی و تکنولوژی روز را با ورود هواپیماهای نو باید در نظر گرفت. تا چه زمانی باید از تکنولوژی روز دنیا عقب باشیم و با تکنولوژی‌های قدیمی مردم را جابه‌جا کنیم؟ بنابراین هم از منظر اقتصادی و هم از منظر تکنولوژی نیازمند تغییر نسل در صنعت هوانوردی هستیم.

پرداخت ارز به ایرلاین‌های خارجی توسط ایرانیان به دلیل نبود ناوگان مناسب

وی گفت: اگر امروز سهم عمده‌ای از پروازهای بین‌المللی ایران توسط ایرلاین‌های خارجی به ویژه ایرلاین‌های قطری، امارات و ترکیش ایرلاین انجام می‌شود به دلیل نبود ناوگان مناسب در کشور است چرا که این شرکت‌ها با سوءاستفاده از وضعیت نامناسب ناوگان ایران سهم ایرلاین‌های داخلی از پروازهای بین‌المللی را بلعیده‌اند.

کاپیتان میری‌روشن با اشاره به زیان ایرلاین‌های داخلی به دلیل پرداخت ارز بابت خرید بلیت از ایرلاین‌های خارجی گفت: اگر ناوگان مناسب از نظر کمی و کیفی وجود داشت امروز پروازهای بین‌المللی توسط ایرلاین‌های داخلی انجام می‌شد و این هزینه به جای ایرلاین‌های منطقه در صنعت هوانوردی داخلی تزریق می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان زیرساخت‌های تعمیر و نگهداری و اورهال هواپیماهای نو با تکنولوژی جدید در کشور وجود دارد گفت: قطعا نیروهای فنی آموزش‌های لازم برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای جدید با فناوری‌های نو را خواهند دید. ضمن این‌که به اندازه کافی نیروی متخصص در هر دو بخش عملیاتی و فنی هواپیما در کشور وجود دارد و فقط آنها به بازآموزی نیاز دارند.

آموزش نیروهای متخصص برای هواپیماهای جدید توسط شرکت فروشنده

وی با بیان این‌که در زمان انعقاد خرید هواپیماهای نو، آموزش نیروهای متخصص توسط کمپانی‌ فروشنده نیز پیش‌بینی شده است گفت: چنین نیست که در انعقاد خرید هواپیماهای جدید، خدمات آموزش‌های لازم پیش‌بینی نشود بلکه تمام این آموزش‌های لازم اعم از آموزش کرو، مهندسی و تعمیرات و غیره متناسب با هر نوع از هواپیماها در قرارداد به صورت رایگان لحاظ شده است.

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما ادامه داد: تمام کسانی‌که پیش قضاوت و انتقاد می‌کنند بدانند که از بطن تلاش‌ها و اینکه کارشناسان ساعت‌ها مشغول بررسی و تصمیم‌گیری نهایی و فنی خرید این هواپیماها اطلاع ندارند.

کاپیتان میری روشن با بیان اینکه تمام قضاوت‌ها از روی ناآگاهی انجام می‌شود گفت: هیچ قراردادی بدون بررسی کامل امضا نخواهد شد.

وی درباره خرید هواپیماهای A۳۸۰ به عنوان پهن پیکرترین هواپیمای جهان که مورد انتقاد برخی مبنی بر نبود زیرساخت‌های لازم فرودگاهی است، گفت: قرار نیست این هواپیماها امروز وارد کشور شوند. آیا طی ۳ تا ۵ سال آینده که نخستن مرحله هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ به ایران تحویل شود قرار است در بخش زیرساخت‌های فرودگاهی درجا بزنیم؟ ضمن این‌که این قراداد، یک قرارداد اولیه است و هنوز نهایی نشده بنابراین امکان تغییر در آن وجود دارد.

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما با بیان اینکه در حال حاضر شرکت هواپیمایی امارات ۷۵ فروند هواپیمای A۳۸۰  در اختیار دارد گفت: علاوه بر این ۷۵ فروند دیگر از این نوع هواپیما از طرف این شرکت هواپیمایی به شرکت ایرباس سفارش داده شده است/.