شناسهٔ خبر: 18662 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه وشهرسازی کرمانشاه خبر داد

كاهش۱۰۰کیلومتری تهران -بغداد با احداث مسیر جدید گیلان‌غرب-سومار/ راه‌اندازی بزرگترین پایانه مسافربری کشور با ساخت بازارچه سومار

عبد اله بهادری با احداث و بهسازی مسير جديد گيلان‌غرب-سومار فاصله بغداد تا تهران ۱۰۰ كيلومتر كاهش می‌يابد، این درحالی است که با پایان زير ساخت‌های بازارچه سومار، بزرگترين پايانه مسافری و صادرات كالا در كشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مدیرکل راه وشهرسازی کرمانشاه با اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: با تكميل مطالعات مسير جديد گيلان‌غرب سومار و احداث كامل آن علاوه بر كاهش ۱۰۰ كيلومتری طول مسير، این مسير به راه اصلی درجه يك، با سرعت متوسط ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ارتقاخواهد يافت.

عبدالله بهادری با اشاره به این‌که برای اجرای كامل اين طرح به ۶۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است، افزود :در صورت تامين و تخصيص به موقع این اعتبار ، ضمن احداث مسير، شهر نفت‌شهر نيز از بن‌بست خارج شده و رفت و آمد در آن جانی دوباره خواهد‌گرفت.

وی در ادامه با توجه به این نکته که ترميم بناهای فنی محور گیلان‌غرب -سومار که در اثر سيلاب آسيب ديده در حال انجام است، گفت: روكش این محور  ۲۷ ميليارد ريال هزینه داشته که از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تامین شده است، اما برای اجرای کامل به تامین اعتبار بیشتری نیاز است.

وي همچنین افزود: با احداث و تكميل ۲۰۰متر مسير و دو دستگاه پل باكسی منتهی به مرز عراق و بازارچه سومار-مندلی در مجموع به طول تقريبا۴۰۰ متر و به مساحت ۳۵ هزار متر‌مربع با اعتباری افزون بر ۸۰ميليارد ريال از محل اعتبارات استانی، امكان اتصال شهر مندلی عراق و سومار در ايران تحقق يافته‌است. به این ترتیب مرودات اقتصادی اين دو كشور تسهیل شده و با ساخت کامل این پروژه، بزرگترین پایانه مسافری و صادرات کالا در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گفته بهادری عمليات خاكبرداری و تسطيح فاز يك این بازارچه در مساحت ۱۳ هكتار ضمن مين زدايی ۳۴ هكتار از اين اراضی و اجرای ساختمان سوله مسافری به مساحت ۶۵۷ متر مربع با امكانات كافی با اعتباري ۲۱ ميلياردی انجام شده است. در حال حاضر فنس كشی و مخلوط ريزی در محدوده بازارچه نیز در حال اجراست.

طبق برآوردها، برای تكميل اين پروژه ملی، برای گابيون‌بندی رودخانه، ساخت برجك‌های نگهبانی و تأسيسات روشنايي ۲۰ميليارد ريال و برای اجرای تأسيسات زيربنايی بازارچه و امكانات مورد نياز اداره‌ها، به مبلغی معادل ۳۰۰ميليارد ريال نياز است.