شناسهٔ خبر: 18678 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات سفر معاونان حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی به آلمان تشریح شد؛

امضای تفاهم‌نامه ایران و آلمان برای ساخت مسکن منطبق با محیط‌زیست/ چاره‌اندیشی هدررفت ۱۰ برابری انرژی در ۱۷ میلیون واحد مسکونی کشور/ باززنده‌سازی هویت شهری «اصفهان» در دهه آتی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات سفر اخیر خود به کشور آلمان را در موضوع دو شهر هشتگرد و اصفهان تشریح کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور منعقد شد و آلمان پذیرفت تا همکاری جدی را برای آموزش و ترویج صنعتی‌سازی منطبق با محیط‌زیست در پروژه پایلوت هشتگرد و اصفهان با ایران داشته باشد.

محمد شکرچی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات سفر اخیر خود به همراه پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نیمه دوم بهمن ماه سال جاری به آلمان گفت: سفر اخیر ما به آلمان به دعوت معاون مسکن و محیط زیست آلمان اقای آدلر انجام شد که آبانماه گذشته به تهران سفری داشت. در واقع بحث محوری این سفر نیز در حوزه فعالیت مهندس نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بود و تلاش شد در این سفر از دانش و تجربه آلمانی‌ها در ایجاد شهرهای جدید و ساخت و سازهای صنعتی منطبق با محیط‌زیست بهره‌ کافی برده شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: سفر اخیر کاملا برنامه‌ریزی شده بود و طی آن نشست‌های متعددی برگزار شد که نتایج مثبت داشت و بازدیدهای هدف‌داری از پروژه‌های موفق در زمینه ساخت و ساز منطبق با محیط‌زیست انجام شد. در همین راستا نیز  نشست‌هایی با مدیران شرکت‌‌های مختلف آن کشور و مراکز تحقیقاتی آنها داشتیم و همچنین از پروژه‌های پایلوت بازدید کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: محوریت کار ساخت و ساز در آلمان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و اصطلاحا اکوسیتی‌ها (Eco City) است.

تعیین‌تکلیف اجرای پروژه هشتگرد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تفاهم‌نامه‌ای در سفر اخیر به آلمان بین دو کشور منعقد شد که در واقع تعیین‌تکلیف پروژه مربوط به شهر هشتگرد بود که مذاکراتی درباره آن در سال‌های گذشته انجام شده بود. در این سفر انجام کارهای اجرایی پروژه نیز به بحث گذاشته شد و بخش‌هایی از انجام کار را ایران و بخش‌هایی را نیز آلمان پذیرفت.

تهیه دستورالعمل و آیین نامه در پایان پروژه مشترک

شکرچی‌زاده در تشریح بخش‌هایی از تفاهم‌نامه منعقد شده بین دو کشور و مفادی که هریک از دو کشور انجام آنها را برعهده گرفتند گفت: بر اساس تفاهم‌نامه، ایران حق انتخاب مشاوران را از بین مشاورانی که توسط آلمان‌ها معرفی می‌شود دارد. همچنین مقرر شد تا در انجام عملیات اجرایی هماهنگی کاملی با مشاوره آلمانی‌ها داشته باشیم و در مرحله بعدی نیز مقرر شد تا این پروژه به عنوان پروژه‌ای پایلوت در نظر گرفته شود و پس از انجام آن، دستاوردها، دانش و تجربه‌های حاصل از این پروژه به دستورالعمل و آیین‌نامه تبدیل شود که این توافق‌ها بین دو کشور حاصل شد و آلمان پذیرفت تا همکاری جدی را برای آموزش و ترویج صنعتی‌سازی منطبق با محیط‌زیست در پروژه پایلوت هشتگرد با ایران داشته باشد.

این مقام مسئول با یادآوری این نکته که شیوه غالب ساخت‌و‌ساز در ایران سنتی‌سازی است و تجربه ایران در زمینه بهره‌‌مندی از تکنولوژی به اندازه آلمان‌ها نیست گفت: شیوه ساخت و ساز در ایران بیشتر سنتی‌سازی است اگر چه تاحدودی در زمینه صنعتی‌سازی نیز صاحب تجربه‌هایی هستیم اما این تجربه‌ها اندک بوده و به همین‌خاطر نیز تفاهم‌نامه ایران و آلمان در زمینه پروژه هشتگرد می‌تواند به انتقال تجربیات آلمانی‌ها به ایران که کشوری موفق در زمینه صنعتی‌سازی با حفظ محیط‌زیست هستند منجر شود.

شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: ایران علاقمند است دانش و تجربه آلمان‌ها در صنعتی‌سازی که کمترین آسیب را به محیط‌زیست می‌رساند و ویژگی اصلی‌اش حفظ انرژی است فراگیرد.

ساختمان‌های ایران ۱۰ برابر ساختمان‌های آلمان انرژی هدر می‌دهند

وی افزود: آلمان‌ها توانسته‌اند با روش‌هایی که ما نمونه‌های پایلوت آنها را در سفر اخیر دیدیم میزان مصرف انرژی را به کمتر از ۵۰ کیلووات برسانند که این خود عدد قابل‌توجهی است. در حالیکه عدد موجود ما ۱۰ برابر مقداری است که آلمان‌ها دارند. بنابراین بسیار با اهمیت است که ما بتوانیم این تجربه و دانش را به ایران انتقال دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران باید بتواند برای حدود ۱۷ میلیون واحد مسکونی فعلی خود که در اغلب آنها موضوع انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی رعایت نمی‌شود چاره‌اندیشی کند. بنابراین قرار شد برای ساختمان‌های موجود نیز همکاری‌های گسترده‌ای را با آلمان‌ها داشته باشیم.

تشکیل نهاد مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران با شرکت فرانهوفر آلمان در ایران

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وجود مراکز تحقیقاتی معتبر در کشور آلمان از همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با مرکز تحقیقاتی فرانهوفر خبر داد و افزود: نشست اولیه‌ای با مرکز تحقیقاتی فرانهوفر داشتیم و قرار شد آنها به ایران بیایند و نهاد مشترکی را با این مرکز در ایران تشکیل بدهیم تا بتوانیم به صورت تنگاتنگ فعالیت‌های تحقیقاتی را پیش ببریم که شبیه این همکاری را مرکز فرانهوفر با کشورهای دیگر داشته است. مسلما، فضای پس از برجام این امکان را فراهم می‌کند تا آنها از نزدیک با ما همکاری و تعامل داشته باشند.

بازنگری و استفاده از تجارب آلمان‌ها در محیط زیست- فرهنگی اصفهان

این مقام مسئول ادامه داد: در دیدار با مسئولان آلمان موضوع توجه به محیط‌زیست اصفهان نیز مورد بررسی قرار گرفت. مطلع هستید که اصفهان دارای میراث بین‌المللی و جهانی است که از لحاظ محیط‌زیست در چند دهه اخیر آسیب‌های بسیاری دیده است. صنعتی‌شدن در قالب کارخانه‌های مختلف در اطراف و در خود شهر اصفهان منشا تغییر اقلیم و آسیب به محیط‌زیست آن شهر شد که به اعتقاد متخصصان میراث‌فرهنگی به آثار فرهنگی اصفهان آسیب جدی وارد کرده و آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است و بالطبع این مسئله می‌تواند تاثیرات منفی بر جذابیت‌های اصفهان که زمانی قطب گردشگری بود وارد آورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نخستین سفری که وزیر راه و شهرسازی در دوران وزارت خود بر مسند راه و شهرسازی در دولت یازدهم به اصفهان و تکلیفی که برای توجه به میراث فرهنگی اصفهان داشت گفت: آقای آخوندی در این سفر بحث تغییر ماموریت در اصفهان را تکلیف کرد. اینکه اصفهان از یک شهر صنعتی در آمایش سرزمینی تغییر رویکرد بدهد و بتواند در دهه آینده با محدود کردن فعالیت‌های صنعتی و یا جایگزین کردن صنایع آلاینده با صنایع پاک، آرام آرام هویت محیط زیستی خود را بازیاید زیرا عدم توجه به اصفهان می‌تواند آثار مخربی بوجود آورد.

شکرچی‌زاده یادآور شد: آلمان کشوری است که از ایران صنعتی‌تر است و جزو معدود کشورهای صنعتی محسوب می‌شود که توامان با صنعتی شدن، در حفظ محیط‌زیست هم چاره اندیشی داشت. این میزان توجه به محیط زیست برای ما ارزشمند است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجربیات متخصصان کشور آلمان  در زمینه صنعتی‌شدن و در عین حال حفظ محیط‌زیست اقدام‌های مناسبی انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه دو کشور، نشستی در اوایل خردادماه سال ۹۵ در اصفهان با حضور کارشناسان آلمانی برای تبادل تجربه تشکیل خواهد شد و از آنجاییکه اصفهان، خواهرخواندگی با یکی از شهرهای آلمان دارد علی‌الاصول آلمان‌ها به محیط‌فرهنگی کشور بویژه شهر اصفهان علاقمند هستند.

شکرچی‌زاده سفر اخیر را به دلیل توافقات برجام به نفع مسکن دانست و افزود: رویکرد مشتاقانه و فعالانه‌تری را از آلمان در سفر اخیر خود شاهد بودیم و به نظر می‌رسد این مساله به تغییر فضای دیپلماسی کشور بسیار مرتبط است و زمینه‌ساز این تغییر رویکرد است که اگر اینها خوب مدیریت شوند شاهد انتقال تجارب و ساختمان‌سازی‌های منطبق با محیط‌زیست خواهیم بود.

وی در پایان گفت:  ما ضمن آنکه باید به توان داخلی توجه کنیم باید قالب پروژه‌ها را با استفاده از تجارب بیرونی انجام دهیم. زیرا ما در چند ساله اخیر به ویژه در بدنه اجرایی، کمتر از تجربیات روز بین‌المللی استفاده کردیم. اینها در حالی است که جامعه دانشگاهی همواره ارتباط خود را با دنیا حفظ کرد. به همین خاطر نیز ما باید با تعاملات جدیدی که با کشورهای پیشرفته ایجاد می‌کنیم بتوانیم زمینه تعامل مشترک و ارتقای ساخت و ساز را در کشور ارتقا دهیم. /