شناسهٔ خبر: 18706 - سرویس مسکن و شهرسازی

حناچی در نخستین همایش ملی مدیریت خردمندانه فضای سرزمین اعلام کرد:

لزوم تهیه بانک اطلاعاتی طرح‌های جامع و تفصیلی در عرصه سرزمین/ عدم رعایت چارچوب اسناد بالادست مهمترین مشکل طرح‌های فعلی کشور

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر لزوم تهیه بانک اطلاعاتی برای طرح‌های جامع و تفصیلی در کشور اعلام کرد: عدم رعایت چارچوب اسناد بالادست مهمترین مشکل طرح‌های فعلی در کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی طی سخنرانی در نخستین همایش ملی مدیریت خردمندانه فضای سرزمین که از صبح امروز چهارم اسفندماه در دانشگاه تهران آغاز شد درخصوص مشکلات و چالش‌های موجود در طرح‌های فعلی کشور خصوصا در حوزه معماری و شهرسازی اعلام کرد: برنامه‌ای که همکاران من در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ترتیب داده‌اند متأثر از فضایی است که هم‌اکنون در آن قرار داریم. بدون شک شعار این همایش مبنی بر «مدیریت خردمندانه فضای سرزمین» تمامی فعالیت‌های ما در شورای عالی معماری و شهرسازی را در خود خلاصه کرده است. ما در حقیقت در این شورا تمامی اهداف قوانین کشور از جمله قانون تأسیس وزارت آبادانی، قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و ... را دنبال کرده و انجام می‌دهیم.

حناچی در این خصوص ادامه داد: قطعا وقتی به پشت سر خود نگاه می‌کنیم، می‌توانیم این نقد را بکنیم که اگر ما برای فعالیت‌های خود طرح تهیه می‌کنیم پس چرا وضعیت ما تا این حد قابل انتقاد است؟ چرا طرح‌ها ضمانت صیانت از زمین‌های کشاورزی را نمی‌کنند؟ و دیگر سوالاتی که دائما در این حوزه در مناطق شهری و کل عرصه سرزمین مطرح می‌شود.

وی در ادامه با طرح این پرسش که «بروز این مشکلات با وجود طرح‌ریزی‌های انجام شده به دلیل وجود ایراد در محتوای طرح‌هاست یا شیوه تصمیم‌گیری‌ها اشتباه بوده؟» گفت: متأسفانه بسیاری از انتقادهایی که از طرح‌ها می‌شود پایه علمی ندارند. ارزیابی میزان تحقق‌پذیری  طرح‌ها اقدامی سخت بوده و وزن دادن به این ارزیابی از آن نیز دشوارتر است. آیا می‌شود تصور کرد که اگر همین طرح‌ها وجود نداشتند درحال حاضر وضعیت کنونی شهرهای ما چگونه بود؟ با در نظر گرفتن این موارد به این نتیجه می‌رسیم که بخش عمده چالش‌های ما در این طرح‌ها به دلیل عدم وجود تخصص کافی مسئولان در این بخش است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اصول موجود در این بخش بیان کرد: در واقع اسناد بالادست اهداف اسناد پایین دست را فراهم می‌کند یا به بیانی دیگر اهداف پایین دست باید از چارچوب اسناد بالادستی خود تبعیت داشته باشند. حال اگر در شهری اختیاری به مسئولی داده می‌شود تا طرح تفصیلی آن شهر را تهیه کند و وی قانون را رعایت نکند و مشکلی به وجود آید، این سوال مطرح می‌شود که ایراد از طرح بوده یا از آن مسئول و عدم تخصص وی ناشی می‌شود؟

حناچی اضافه کرد: ما پس از چند دهه برنامه‌ریزی باید به تجارب خود نگاه کرده و منشأ اصلی مشکلات را پیدا کنیم، درحال حاضر اصلی‌ترین مشکل ما عدم رعایت چارچوب اسناد بالادست در اسناد بعدی است.

دبیر شورای عالی و معماری و شهرسازی نیز اعلام کرد: ما پذیرفتیم که در چارچوب اسناد بالادست در شهرها طرح تفصیلی تهیه کنیم ولی هم‌اکنون می‌بینیم که بسیاری از مناقشات کلانشهرها از همین نقطه نشأت می‌گیرد. ما سندی تهیه کردیم که هیچ همخوانی با اسناد بالادست خود ندارد. اگر چنین اتفاقی در شهرها روی می‌دهد مشکل از طرح نیست بلکه از مسئولی است که این چارچوب را رعایت نکرده است چراکه تمام مسئولیت ما در این جمله مدیریت خردمندانه فضای سرزمین خلاصه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که در یک دهه اخیر بسیاری از روستاها تبدیل به شهر شده و چالش بزرگی را به وجود آورده‌اند گفت: برای تبدیل یک نقطه به شهر، باید به اسناد بالاتر به ویژه اسناد ناحیه‌ای توجه کنیم. در سال 1384 تعداد شهرهای کشور 800 شهر بود که در زمان فعلی این رقم به یکهزار و 138 شهر افزایش یافته است.

وی با تأکید بر این نکته که درحال حاضر چاره‌ای جز استفاده حداکثری از ظرفیت طر‌ح‌های موجود نداریم گفت: ما باید در حال حاضر از این طرح‌ها در تصمیمات خرد و کلان خود استفاده کنیم.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به پیوستگی قابل توجهی که بین این طرح‌ها در کشور وجود دارد، ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی از تمامی طرح‌های جامع و تفصیلی در کشور احساس می‌شود که یکی از اهداف مهم فعلی ما در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز محسوب می‌شود. با وجود این بانک، اطلاعات جامعی از کل سرزمین در دست خواهیم داشت که ما را در تمام تصمیم‌گیری‌ها راهنمایی می‌کند.

معاون معماری و شهرسازی در پایان با اشاره به همکاری این معاونت با دانشگاه تهران در تهیه و بازبینی طرح کاربری ملی بیان کرد: در تلاشیم امسال این اقدام را به نتیجه رسانده و بتوانیم در راستای اهداف شورای عالی معماری از آن بهره ببریم./