شناسهٔ خبر: 18731 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

پیگیری جدی زمین‌خواری‌های گسترده در سه استان شمالی کشور/ هدررفت منابع طبیعی و سرمایه ملی در اثر بی‌توجهی به طرح‌های شهری مصوب

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر جدیت دولت یازدهم بر اجرای کامل طرح‌های‌شهری گفت: زمین‌خواری‌های گسترده در سه استان شمالی کشور در جلسه آتی شورای‌عالی معماری و شهرسازی پیگیری می‌شود تا از ساخت و سازهای جدید جلوگیری شود.

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی مدیریت خردمندانه سرزمین که عصر دیروز ۴ اسفندماه در دانشگاه علامه‌امینی دانشگاه تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران و در تشریح اهداف برگزاری این همایش گفت: ما در دبیرخانه شورای‌عالی معماری و شهرسازی وظیفه داریم که برای عرصه سرزمین از مقیاس‌های مختلف مطالعه و طرح تهیه کنیم، مراجع بخشی آن را ارزیابی کنند، در مراجع تصویبی به تصویب برسید و سپس ابلاغ شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح‌ها از مقیاس یک میلیونیم تا مقیاس یک دو هزارم و بعضا تا زیر یک پانصدم هم تهیه می‌شود. طرح‌های جامع شهری، طرح‌های ناحیه‌ای، طرح‌های کالبدی منطقه‌ای همگی به عنوان اسناد راهنمایی است که هر نوع سرمایه‌گذاری و هر نوع انتخاب در عرصه سرزمین اگر بر اساس این طرح‌ها باشد با حداقل عارضه می‌توان به نتایج قابل‌توجهی رسید و در صورت بی‌توجهی می‌تواند به مصیبت‌های جبران‌ناپذیری ختم شود.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با طرح نمونه آلودگی هوا در برخی از شهرها گفت: برخی از شهرهای ما در مقیاس آلودگی طرح‌های شهری جای نمی‌گیرند ولی به دلیل عدم تطابق طرح‌های بالادستی با فرودست، جزو  آلوده‌ترین شهرها محسوب می‌شوند و اینها مربوط به سرمایه‌گذاری‌هایی است که در طول زمان چه پیش و چه پس از انقلاب به شکل متمرکز در مسیرهای شهری واقع شده است. یعنی آلودگی ناچار باید از شهر عبور کند و جابه جایی آن با صرف هزینه فراوان ممکن می‌شود. 

حناچی گفت: کارخانه‌های صنایع پتروشیمی با آلودگی فراوانی برای محیط‌زیست همراه است و در عین حال، جابه‌جا کردن همان کارخانه‌ها نیز هزینه‌های هنگفتی را بر جامعه بار می‌کند و به صرفه نیست و گاهی از توان خارج است. جدی بودن بحث طرح‌های شهری به این خاطر است که در مباحث کلان، هرگونه سرمایه‌گذاری سنگین در کشور برای آنکه منابع آب را آلوده نکند، منابع خاک، منابع طبیعی و حفاظت شده را از بین نبرد باید به طرح های شهری رجوع کند.

وی تاکید کرد: مدتی در اجرای این طرح‌ها وقفه ایجاد شده بود که خوشبختانه با حساسیت‌های دولت یازدهم مباحث طرح‌های شهری با توجه فراوانی از سوی دولت قرار پیگیری می‌شود.

این مقام مسئول در حوزه معماری و شهرسازی کشور گفت: قرار است در جلسات آینده شورای‌عالی معماری و شهرسازی موضوع زمین‌خواری‌های گسترده‌ای که در سه استان شمالی کشور شده متمرکز شویم و اقدامات جدی را برای توقف ساخت و ساز در کاربری‌های غیرمجاز صورت دهیم.

حناچی در پایان گفت: در داخل شهرها و حریم شهرها، موضوع کاربری اراضی توجه می‌شود و در مقیاس ناحیه (یک پنجاه هزار) کدهایی که بر اساس آن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها از لایه‌های مختلف همچون سیل، زلزله، مسیل‌ها، حرایم، رانش خاک، زمین‌های درجه یک کشاورزی، مناطق حفاظت شده محیط‌زیست به تعداد لایه‌هایی که اطلاعات تولید می‌کنند تلفیق می‌شود و نقاطی که مناسب ساخت و ساز هستند شناسایی، پتانسیل‌ها شناخته و معرفی می‌شوند. /