شناسهٔ خبر: 18733 - سرویس هوایی

جوادی‌نژاد به بهانه پنجاه‌و‌پنجمین سالگرد تاسیس هما -۶:

هواپیمایی ایران‌ایر مثل یک سفارت پرنده است/ حضور مرغ «هما» در پایتخت‌های اروپایی در اوج تحریم و دشمنی غرب با ایران/ خدمات ایران‌ایر به کشور در زمان جنگ فراموش نشدنی است

جوادی نژاد مدیر ناوگان ۷۴۷ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راندمان ایران‌ایر را فقط نباید با تعداد مسافر و پرواز ارزیابی کرد گفت: هواپیمایی ایران‌ایر مثل یک سفارت پرنده است. حضور مرغ «هما» در فرودگاه پایتخت‌های اروپایی در اوج تحریم و دشمنی غرب با ایران اقدام بزرگی بود.

کاپیتان امیرهوشنگ جوادی‌نژاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تأسیس شرکت هواپیمایی «هما» در سال ۱۳۴۰ گفت: هواپیمایی ایران « ایرانین ایرویز» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۵ تاسیس شد و اولین خدمات مسافرت هوایی خود را در مسیر تهران به مشهد مقدس و پس از جنگ جهانی دوم آغاز نمود. درطول ۱۷ سال (از سال۱۳۲۴ تا ۱۳۴۱) به تدریج با دارا بودن تنها چند پرواز بین‌المللی به مهمترین خط هوایی داخلی تبدیل شد. در سال ۱۳۳۳ خط هوایی خصوصی دیگری  نیز تحت عنوان «پرشین ایرویز» یا «پارس» تاسیس شد. ابتدا خط هوایی «پرشین ایرویز» فقط وظیفه حمل بار به اروپا را به عهده داشت.

استاد خلبان هواپیمای ۷۴۷ «هما» افزود: وضعیت جغرافیایی كشور و گسترش وسیع آن، دور بودن مراكز نسبتاً پرجمعیت از یكدیگر، كمبود وسیله ی نقلیه اعم از جاده ای و ریلی، لزوم ارتباط سریع و مطمئن سازمان های علمی و دولتی و از همه مهمتر نبود یك شبكه منظم با قابلیت های بالا در راستای احیای حقوق متقابل هوایی با سایر كشورها و همچنین تامین رفاه و آسایش بیشتر ملت ایران، همه و همه شرایطی را فراهم ساخت تا هیات وزیران در تاریخ بیست و یكم بهمن سال ۱۳۴۰ ، پیشنهاد وزیر راه را مبنی بر تاسیس یك شركت هواپیمایی متعلق به ملت، به تصویب برساند. در پی اتخاذ این تصمیم شركت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال ۱۳۴۰ با ادغام دو شركت هواپیمایی "ایرانین ایرویز" و " پرشین ایرویز" و ایجاد خط هوایی جدیدی بانام "هواپیمایی ملی ایران" با علامت اختصاری و سمبل " هما" تاسیس شد و از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ فعالیت های خود را آغاز کرد.

وی افزود: قبل از آنکه شرکت هما تأسیس شود دو شرکت‌ نیمه خصوصی یادشده از خلبان‌های بازنشسته نیروی هوایی استفاده می‌کردند. البته فعالیت آنها در حد پرواز با ۲ تا ۳ هواپیمای ملخ دار کوچک بود. مدیریت شرکت "هما" سال ۱۳۴۴ تصمیم گرفت آموزش خلبان را برعهده گیرد. برهمین اساس "هما"جزو اولین شرکت‌های هواپیمایی در سطح دنیا است که اقدام به این کار کرد. حتی شرکت لوفت‌هانزا بعد از ۵-۶ سال به این نتیجه رسید که طبق روش "استخدام خلبان از روز اول" عمل کند بنابراین ایران‌ایر می‌تواند در این حوزه مدعی باشد.

وی افزود: من از گروه نهم دوره آموزش خلبانی شرکت "هما" بودم که بعد از اخذ دیپلم با قبولی در آزمون سراسری به استخدام هما درآمدم و با هزینه این شرکت آموزش دیدم. یکی از مزایای این طرح بود که سرعت ورود خلبان به کار را کوتاه می‌کرد. ضمن آنکه طبق مصوبه مجلس پذیرفته شدگان در آزمون بعد از ادای ۱۰ سال تعهد کار٬ از خدمت سربازی هم معاف می‌شدند. در کل من در سن ۲۶ سالگی کاپیتان هواپیما شدم و الان ۴۲ سال است که در ایران ایر هستم.

مدیر ناوگان ۷۴۷ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" تأکید کرد: شرکت "هما"٬ شرکت هواپیمایی مادر و اصطلاحا حامل پرچم محسوب می‌شود بنابراین ارزش خاصی در عرصه بین‌المللی دارد. 

وی افزود: ستون فقرات نیروی انسانی کارعملیاتی شرکت‌های هواپیمایی که از دو دهه پیش در بخش هوایی ایران فعالیت خود را آغاز کردند در واقع از ایران‌ایر تأمین شد بنابراین، این موفقیتی غیرمستقیم برای شرکت هما محسوب می‌شود.

جوادی‌نژاد گفت :گرچه به واسطه تحریم تعداد هواپیماهای قابل پرواز در ایران‌ایر کاهش پیدا کرد ولی از فعالیت آموزش خلبان و نیروی انسانی شرکت کاسته نشد؛ بر همین اساس ایران‌ایر برای تأمین کادر پروازی ۵۰ هواپیمای جدید آمادگی دارد و می‌تواند در فرصت کوتاهی نیروی انسانی‌ لازم را تأمین کند. به همین جهت داشتن چنین ظرفیت نیرویی برای هر شرکتی سرمایه محسوب می‌شود.

وی ظرفیت‌های بالقوه ایران‌ایر در دو بخش عملیات و مهندسی تعمیرات را به مراتب بیشتر از ظرفیت‌های بالفعل آن توصیف کرد .

مدیر ناوگان ۷۴۷ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما"٬ جایگاه این شرکت را بیشتر از یک شرکت هواپیمایی فعال در حوزه حمل و نقل خواند و افزود: هواپیمایی ایران‌ایر جدای از جابه‌جایی مسافر مثل یک سفارت پرنده است. ممکن است پرواز به کشورهای خاوردور در شرایط تحریم راحت باشد ولی تداوم پرواز به پایتخت‌های اروپایی و حضور مرغ "هما" در فرودگاه آنهابا وجود این همه دشمنی که به ما تحمیل کردند یک حرکت بزرگی بود.

سابقه ۵۵ سال فعالیت پشت برگه بلیت ایران‌ایر قرار دارد

وی ادامه داد: نباید راندمان ایران‌ایر را فقط با تعداد مسافر و پرواز ارزیابی کرد. سلامت پرواز شرکت "هما"یک جایگاه رفیعی دارد شاید برخی ایرلاین‌ها کمیت را فدای کیفیت کنند ولی برنامه‌ریزی ایران‌ایر همواره این بوده وهست  که همزمان با افزایش کمیت٬ کیفیت نیزحفظ شود٬ از این نظر ایران ایر جایگاه خود را در سطح بین‌المللی حفظ کرده است. اعتبار بلیت ایران‌ایر که صادر می‌شود فقط یک برگه بلیت نیست که دفاتر خدمات مسافرتی صادر کرده است، بلکه سابقه ۵۵ سال فعالیت پشت این برگه بلیت قرار دارد یا ۵۵ سال عضو یاتا بودن امتیازی نیست که ساده بتوان از کنار آن گذشت. در واقع حضور ایران‌ایر در هر فرودگاهی جدا از آنکه مسافر می‌برد و چند پرواز در هفته دارد جایگاهش در افکار عمومی حفظ شده و هر موقع انتخابی برای پرواز است اگر ایران‌ایر در آن مسیر داخلی و خارجی پرواز داشته باشد انتخاب اول خواهد بود.

مدیر ناوگان ۷۴۷ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما"٬ آرم و نماد ایران‌ایر را همخوان با تاریخ فرهنگ کشور خواند و یادآور شد: هما مخفف "هواپیمایی ملی ایران" است ضمن آنکه نام پرنده اساطیری بوده که به بلند پروازی معروف است.

گواهینامه‌هایی در بخش فنی و عملیاتی است که ارزش بین‌المللی دارند

وی افزود: آشیانه تعمیرات از دیگر سرمایه‌های عظیم ایران‌ایر است٬ این سرمایه‌ را هر شرکتی ندارد. خیلی ایرلاین‌ها در ایران فعالیت می‌کنند اما فاقد آشیانه پرواز هستند چون ساخت آشیانه تعمیر هزینه هنگفت دارد. بر همین اساس شاید تعداد شرکت‌های هواپیمایی در دنیا که چنین سرمایه‌ای دارند به ۲۰ شرکت نرسد.

جوادی‌نژاد اظهار کرد: مرکز آموزش ایران‌ایر نیز دارای گواهینامه‌هایی در بخش فنی و عملیاتی است که ارزش بین‌المللی دارند. بخش بازرگانی آن نیز همین طور است. معتقدم وقتی می‌خواهیم ارزش یک ایرلاین را بررسی کنیم کوچکترین بخش آن جابه‌جایی تعداد مسافر است چون بهره‌مندی از ظرفیت‌های عرضه کردن خدمت به ایرلاین‌های دیگر می‌تواند به مراتب بیشتر از جابه‌جایی مسافر درآمد ایجاد کند.

وی در پایان خاطره‌ای از فعالیت ایران‌ایر در دهه شصت بیان کرد و گفت: زمان جنگ تصمیم دولت این بود که امور کشور عادی دنبال شود و پروازهای مسافری ادامه پیدا کند  من آن زمان خلبان ایرباس بودم . با وجود آنکه در شهرهای بوشهر٬ اهواز و شیراز وضعیت قرمز اعلام می‌شد پرواز می‌کردیم.

مدیر ناوگان ۷۴۷ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: یک زمانی رژیم صدام اعلام کرد ۲۰ دقیقه یک بار تهران را با موشک می‌زند٬ من با هواپیمای ۷۰۷ ایرباس حامل مسافر رفتیم سر بانددر فاصله ۲۰ دقیقه‌ای که اعلام شده بود پرواز را انجام دادیم.

جوادی‌نژاد افزود: درست است که هما شرکت نظامی نیست ولی در پشتیبانی از جنگ پروازهای باری زیادی انجام داد٬ این خدمات باید در رسانه‌ها اشاره شود چون زمانی که هیچ ایرلانی در کشور نبود و برق برج مراقبت قطع بود و اعلام وضعیت قرمز می‌شد ایران‌ایر پروازهایش را انجام می‌داد. در همان سال‌های دهه شصت و دوران جنگ تحمیلی هر سال ۱۵۰ هزار حاجی را به سرزمین وحی برد. الان این کار خیلی ساده است.  ولی در سال‌های جنگ و تحریم "هما" شبکه پروازی خودرا حفظ کرد و به نظر من این مسئله خیلی با ارزش‌تر از آن است که گفته شود چند هواپیما دارد و چند پرواز در هفته انجام می‌دهد./