شناسهٔ خبر: 18736 - سرویس هوایی

توتونی به مناسبت پنجاه‌وپنجمین سالروز تأسیس هما -۹:

محدودیت‌ها و تنگناهای زمان تحریم برای «هما» تبدیل به فرصت شد/ خودکفایی در تعمیر هواپیما مطابق با استانداردهای روز بدون وابستگی

توتونی مدیر مهندسی تحقیق و توسعه کارگاه‌های مکانیک شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی«هما» با بیان اینکه محدودیت‌ها و تنگناها برای «هما»در زمان تحریم تبدیل به فرصت شد گفت: در دوران تحریم حتی اسناد هوانوردی مربوط به هواپیماها را در اختیار ایران ایرقرار نمی‌دادند اما با وجود این محدویت‌ها بخش مهندسی «هما» در تحقیق و توسعه تقویت شد تا بدون وابستگی به دنیا مطابق با استانداردهای روز در این بخش خودکفا شود.

مجید توتونی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به مناسبت پنجاه و پنجمین سالروز تاسیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» با تشریح وضعیت مهندسی و تعمیرات این شرکت هواپیمایی به رغم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گفت: خوشبختانه در بخش تعمیرات و نگهداری نیروهای متخصص «هما» در دوران تحریم به صنعت هوانوردی کشور پشت نکردند و به فعالیت خود ادامه دادند.

وی با بیان اینکه ضرورت تکنولوژی در هوانوردی به گونه‌ای است که باید همیشه حفظ شود چراکه این فناوری‌ها سرمایه‌های ارزشمندی هستند، افزود: قبل از انقلاب روال کار به این شکل بود که بعد از گذراندن دوره دوساله آموزشی در باشگاه هواپیمایی کشوری وقت، به منظور گذراندن دوره‌های تکمیلی به مدت ۹ ماه نیز برای آموزش به آمریکا اعزام می‌شدند که با شروع جنگ تحمیلی مجوز اعزام به آمریکا لغو شد.

مدیر مهندسی تحقیق و توسعه کارگاه‌های مکانیک شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» با بیان اینکه در صنعت هوانوردی تمام امور باید طبق استانداردهای تعریف شده بین‌المللی انجام شود اظهار کرد: در همین راستا ضوابط و استانداردهای بین‌المللی نیز در اختیار تمام کشورهای عضو ایکائو (سازمان بین‌المللی هواپیمایی) گذاشته می‌شود بنابراین  همزمان با خرید هواپیما، آموزش‌های مربوط به تعمیر و نگهداری و حتی در صورت نیاز آموزش‌های لازم برای استادان بخش مهندسی تعمیرات هواپیما نیز همراه با آن از سوی کشور سازنده به کشور خریدار ارائه می‌شود و گواهینامه‌های مجاز را صادر می‌کند.

توتونی با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی مربوط به هر نوع از هواپیماها نیز در حین فعالیت این هواپیماها به ایران ارائه می‌شود ادامه داد: اعتبار این گواهینامه‌ها دقیقا همانند اعتبار گواهینامه‌هایی است که در دنیا صادر می‌شود. هواپیماهای مسافری به هیچ وجه نباید به تبع تحریم‌های سیاسی و اقتصادی با محدودیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شوند اما متاسفانه این ظلم در حق «هما» صورت گرفت در حالی که در شرایط تحریم‌ها نیز باید گواهینامه‌های لازم را به ما ارائه می‌دادند.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در دوران تحریم تقریبا توانایی انجام امور مربوط به تعمیرات هواپیماهای خود را داشت؛ حتی در زمان تحریم و جنگ شاهد پیشرفت بیش از پیش در صنعت هوانوردی بودیم.

مدیر مهندسی تحقیق و توسعه کارگاه‌های مکانیک شرکت هواپیمایی «هما» با بیان اینکه قبل از تشدید تحریم‌ها، گاه هواپیماهای ما برای تعمیر به مراکز تعمیرات اروپایی اعزام می‌شد، گفت: در زمان تحریم امکان اورهال هواپیماها در رده‌های مختلف و انواع بازرسی‌ها در داخل کشور فراهم شد. ضمن اینکه ظرفیت تعمیر لندینگ گیر(ارابه‌های فرود) هواپیما نیز امکان‌پذیر شد.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌ها و تنگناهای ایجاد شده برای شرکت هواپیمایی «هما» در زمان تحریم به فرصت تبدیل شد، اظهار کرد: ما به سمت و سویی حرکت کردیم که در شرایط غیرتحریم تصور رسیدن به این جایگاه را نداشتیم، و تحمیل جنگ به ایران و تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان موجب شکوفایی صنعت هوانوردی ایران شد .

توتونی با بیان اینکه در دوران تحریم حتی اسناد هوانوردی مربوط به هواپیماها را در اختیار ایران‌ایر قرار نمی‌دادند گفت:‌ با این محدویت‌ها بخش مهندسی «هما»، تحقیق و توسعه، تقویت شد تا بدون وابستگی به دنیا مطابق با استانداردهای روز در این بخش خودکفا شود.

مدیر مهندسی تحقیق و توسعه کارگاه‌های مکانیک شرکت هواپیمایی «هما» با بیان اینکه این شرکت هواپیمایی علاوه بر ارائه خدمات پشتیبانی و تعمیراتی برای «هما» به سایر ایرلاین‌های داخلی نیز خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما را ارائه می‌دهند گفت: در دنیا هر ایرلاینی این قابلیت را ندارد. به عنوان مثال در کشور آلمان ایرلاین‌های زیادی فعالیت دارند اما فقط شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا به عنوان شرکت اصلی و ملی این کشور  (main  carrier) فعالیت می‌کند و هم به سایر ایرلاین‌های این کشور خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهد همچنان که شرکت هواپیمایی «هما» این قابلیت را دارد تا به تمام ایرلاین‌های فعال در ایران خدمات تعمیرات سبک و سنگین را ارائه دهد.

وی بهترین گواه دستیابی شرکت هواپیمایی «هما» به پیشرفت‌های امروز به رغم تحریم‌ها را نیروهای انسانی عنوان کرد و گفت: اگر امروز صنعت هوانوردی ایران به رغم تحریم‌های ظالمانه عملیاتی مانده به واسطه نیروهای متخصص هواپیمایی «هما» است. شرکت هواپیمایی ایران ایر نه تنها خود را در تمامی زمینه‌ها پشتیبانی می‌کند بلکه پشتوانه‌ای برای همراهی با سایر ایرلاین‌ها نیز  است.

توتونی با بیان اینکه تعمیر هواپیما در هر بخش (اعم از بازرسی های A، B، C و D) نیازمند نیروی متخصص همان بخش از تعمیرات است، درباره نیروهای مورد نیاز به آموزش با ورود هواپیماهای نو نیز گفت: قوانین بین‌المللی صراحتا اعلام می‌کند هرفردی باید قبل از فعالیت در هر بخش از مهندسی و تعمیرات، آموزش‌های لازم را گذارنده باشد.

مدیر مهندسی تحقیق و توسعه کارگاه‌های مکانیک شرکت هواپیمایی «هما» گفت: هر چند نیروهای متخصص داخلی در بخش مهندسی و تعمیرات نیروهای قابل و حاذقی هستند اما بر اساس استانداردهای جهانی آموزش‌های لازم برای هر تایپ (مدل) از هواپیماها را باید ببینند.

توتونی با بیان اینکه با افزایش تعداد پرواز ایرلاین‌های خارجی به مقصد ایران و همچنین راه‌اندازی مسیرهای جدید خارجی طبیعتا این شرکت‌های هواپیمایی از ظرفیت مهندسی و تعمیرات شرکت هواپیمایی «هما» استفاده خواهند کرد افزود: قاطعانه می‌توان گفت هیچ ایرلاینی در ایران جز شرکت هواپیمایی «هما» نمی‌تواند بهترین سرویس و خدمات را به ایرلاین‌های خارجی ارائه دهند.

وی افزود: با وجود تحریم و تشدید آنها  طی ۵- ۶ سال گذشته و مشکلات بسیار بر سر راه فعالیت بخش‌های مختلف از جمله بخش تعمیرات هواپیما، بخش زیادی از تعمیرات هواپیماها با همت متخصصان فنی «هما» صورت می‌گرفت.

مدیر مهندسی تحقیق و توسعه کارگاه‌های مکانیک شرکت هواپیمایی «هما»مهمترین دغدغه در دوران تحریم را محدودیت در «تامین قطعات جزء» عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با وجود تحریم‌ها ضعفی در تکنولوژی و فناوری تعمیرات در شرکت هواپیمایی «هما» وجود نداشت چراکه پشتوانه علمی وجود داشت.

توتونی با بیان اینکه هر ایرلاینی در دنیا در یک فرودگاه پایگاه اصلی تعمیراتی دارد ادامه داد: پایگاه اصلی تعمیرات شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از بدو تاسیس در پایتخت و در فرودگاه مهرآباد بود و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما در راستای توسعه پایگاه اصلی تعمیرات «هما»، ارتقای ایمنی و توجیه اقتصادی ایجاد آشیانه‌های جدید در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)نیز در دستور کار قرار دارد./