به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کهگیلویه و بویراحمد)، علی پارسایی گفت: پروژه تونل دوم سی سخت به طول۷۵۰ متر در راستای توسعه محورهای ارتباطی استان و گره گشایی از نقاط حادثه خیز محور ارتباطی یاسوج - سی سخت به ویژه به دلیل گردشگر بودن منطقه و کاهش بار ترافیکی در دستور کار قرار گرفته و انتظار میرود با بهرهبرداری از این تونل ایمنی در مسیر برقرار شود.
سرپرست راه و شهرسازی استان افزود: تزریق مالی هردو تونل در دستور کار قرارگرفته و جمعا مبلغ ۳۰۰میلیار ریال در حال پرداخت هست.
پارسایی با بیان اینکه محور یاسوج – سی سخت یکی از محورهای اصلی استان خصوصا برای منطقه گردش پذیر شهر سی سخت است مشخصات فنی تونل شماره ۱ و ۲ واقع در محور یاسوج – سی سخت را که با هدف بهسازی و احداث راه اصلی چهارخطه این محور در دستور کار قرار گرفته است را تشریح کرد.
وی تصریح کرد: طول پروژه بهسازی و احداث راه اصلی مسیر محور یاسوج – سی سخت ۳۵کیلومتر و به صورت چهار خطه است که عرض مسیر دو باند۱۰.۵۰متری جمعاً ۲۱متردر محلهای جدا شده و۲۳متردر محلهای جدانشده با احتساب رفوژ میانی است.
پارسایی عنوان کرد: در طول مسیر یاسوج – سی سخت دو دستگاه پل بزرگ بتنی در دو خط رفت و برگشت به طول هر کدام ۳۲۸ متر و عرض ۱۲.۴ متر و ارتفاع ۷۵ متر با شیب زیاد در محدوده دره پرخطر پل کلو فعلی و همچنین دو دستگاه تونل در دو خط رفت و برگشت به طول ۷۵۰ و ۷۹۰ متر و عرض ۱۲.۴۰ متر با هدف حذف قوسهای متعدد و با شیب زیاد در محدود پر خطر گردنه قیلونی با هدف حذف قوسهای متعدد در دستور کار است.
سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تونل شماره دو داری پیشرفت ۵۳ درصدی است، افزود: در ابتدای شروع کار تعداد تونلها ۳ دستگاه بوده که به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست طرح هندسی تغییر و باعث حذف یکی از تونلها گردید و به ۲دستگاه تونل کاهش یافت.
وی تصریح کرد: در طول مسیر یاسوج – سی سخت خصوصا در ایام تعطیل، گردشگری و فصل بارندگی در طول سال شاهد حوادث رانندگی بودیم که در حقیقت با آزار و اذیت مردم همراه بود به طوری که شهروندان در فصل زمستان به دلیل سردسیر بودن منطقه و بارش برف بیش از ۲ ساعت در این محور در ترافیک میماندند.
پارسایی با اشاره به عملیات اجرایی این دو تونل بعداز یک وقفه به دلیل کمبود اعتبار هم اکنون فعال است ، گفت: طرح احداث تونل دوم به طول ۷۵۰ متر بوده که کامل حفاری شده است.
وی خاطر نشان کرد: در شرایط بحرانی زلزله سی سخت این محور ارتباطی بدلیل بار ترافیکی زیاد به مدت ۲۲ ساعت مسدود بود و امکان امداد رسانی به زلزله زدگان وجود نداشت، که این خود دلیل محکمی دال بر تسریع در روند اجرایی پروژه با تزریق اعتبار به موقع است.