به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ خنداندل در پنل مسکن، حمل و نقل و ترانزیت همایش تبیین برنامه ششم توسعه که در سالن شهید احمدی روشن مرکز همایشهای اجلاس سران با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و رییس شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، غلامرضا شافعی معاون عمران و امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامهریزی و امیر امینی معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با بیان اینکه احکام مدیریت شهری به عنوان زیرمجموعه حمل و نقل و مسکن در این برنامه گنجانده شده است، گفت: ما هم باید در ایران همانند کشورهای توسعهیافته فعالیتهای عمرانی شهری را از دولت سلب و به نهادهای عمومی غیر دولتی (شهرداریها) واگذار کنیم.
معاون عمرانی وزارت کشور ادامه داد: ۱۲۳۹ شهر در ایران داریم که بخش زیادی از فعالیتهای روزمره شهروندان بر عهده شهرداران و اعضای شورای این شهرهاست که اهمیت توجه بیشتر به نهاد شهرداری و مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه را نشان میدهد.
رئیس سازمان همیاری شهرداریها و دهیاریها افزود: کل بودجه عمرانی کشور امسال در بخش زیرساختهای راه و شهرسازی ۵ هزار میلیارد تومان است اما رقم پروژههای عمرانی خرد شهری که توسط شهرداریها اجرا شد، بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان است که اهمیت توجه به مدیریت شهری را میرساند.
وی با انتقاد از توزیع نامناسب جمعیت شهری که سبب تمرکز ۱۵ درصد جمعیت کشور در تهران، ۴۱ درصد در ۷ کلانشهر غیر از تهران و مابقی در حدود ۱۲۰۰ شهر دیگر شده است، گفت: این پراکندگی غیر قابل پذیرش به دلیل نظام بیمار شهری است به گونهای که در حال حاضر در برخی کلانشهرها، جمعیت حاشیهنشین میلیونی داریم که مخاطرات سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه ۴۰ درصد کل پول شهرداریها در تهران و ۲۷ درصد هم در ۷ کلانشهر غیر تهران متمرکز است، تصریح کرد: یعنی نزدیک به ۷۰ درصد پولهای در گردش شهرداریها، در کلانشهرها در جریان است و مابقی شهروندان تنها از ۳۰ درصد منابع مالی مدیریت شهری بهرهمند میشوند.
وی به کمک مالی دولت به شهرداریها از طریق اختصاص بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: دولت یکسوم این پول را به شهرداری تهران میدهد. بنابراین باید با اصلاح قوانین نامناسب موجود با استفاده از احکام برنامه ششم، چارچوبهای فعلی مدیریت شهری بهبود یابد.
خنداندل از درآمدهای ناپایدار شهرداریها (تراکمفروشی) انتقاد کرد و گفت: این بخش از درآمدهای ساختمانی شهرداریها ۲۵ درصد کل درآمدهای آنها را تشکیل میدهد که سبب شده شاهد ناهنجاریهای ساخت و ساز در شهرها باشیم و باید این وضعیت فعلی مدیریت شهری با ایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداریها از طریق احکام برنامه ششم توسعه اصلاح شود.
وی از وجود ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس درونشهری بالای ۸ سال (سن فرسودگی اتوبوسهای درونشهری) و ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی بالای ۱۲ سال در شهرهای مختلف کشور خبر داد که میبایست برای حفظ هوای شهرها از آلودگی بیشتر زیستمحیطی، در نوسازی این خودروها تسریع شود./