شناسهٔ خبر: 18876 - سرویس شرکت‌ها

در پیام پرهیزکار به سومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس عنوان شد:

ضرورت رسیدن به دانش دریامحور در خدمت توسعه پایدار خلیج فارس

داوود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی در پیامی به سومین همایش بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس اعلام کرد: فعالیت‌های راهبردی اقتصادی، صنعتی و امنیتی از یک سو و برخورداری از مرز طولانی از سوی دیگر، توسعه پایدار خلیج فارس را در مرکز توجه محققین علوم مختلف کشور قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ متن پیام داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور به سومین همایش بین المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس که از دیروز شنبه هشتم اسفند آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد به شرح زیر است:

«منطقه حساس و راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز به دلیل وجود ذخایر عظیم انرژی یکی از مهم‌ترین مناطق جهان به حساب می‌آید که در روند تحولات تاریخی فراز و فرودهای زیادی را متحمل شده است. زمانی که ایرانیان به ساحل دریای جنوب رسیدند، یعنی از هزاره دوم پیش از میلاد، نام این دریا را پارسی یا خلیج فارس گذاشتند. لذا تأکید صریح و قاطع بر ابعاد هویتی و تاریخی آن به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از کشور بزرگ و افتخار آفرین ایران عزیز جزئی از این کنفرانس است.

این منطقه دارای ویژگی‌های متمایزی در مقایسه با سایر نقاط جهان است که به آن برجستگی فوق‌العاده‌ای بخشیده است. زیست‌بوم این دریای نیمه‌بسته همواره در معرض خطر نابودی قرار داشته و دارد. وجود حوضه‌های نفتی متعدد، تردد انواع و اقسام کشتی‌های تجاری، صیادی و نفت‌کش، جنگ‌های منطقه‌ای، ورود پساب‌های شهری و صنعتی و اخیرا خشکی‌سازی و توسعه مصنوعی سواحل توسط کشورهای حاشیه آن، شرایط را برای آلوده‌سازی این دریای زیبا فراهم کرده است.

برای حفظ سلامت این پهنه آبی نیاز است هرگونه توسعه و بهره‌برداری در آن با استفاده از علوم و فناوری‌های نوین در شاخه‌های متفاوت و تحت مدیریت یکپارچه هم‌آهنگ کشورهای حاشیه آن انجام شود.

یکی از علومی که می‌تواند کمک شایان توجهی در بهره‌برداری صحیح از آن نماید، اقیانوس‌شناسی است. علم اقیانوس‌شناسی بسیار گسترده بوده و شاخه‌های مختلفی نظیر فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین‌شناسی دریا، زیست‌شناسی دریا، آلودگی دریا، هواشناسی دریایی، مهندسی سواحل، مدل‌سازی اقیانوس و کلیه مطالعات فیزیکی، شیمیایی و هیدرودینامیکی آب را در بر می‌گیرد.

هریک از این علوم بخشی از مطالعات را برعهده داشته و برآیند تمام آنها می‌تواند به شناختی کامل از دریا بیانجامد. فعالیت‌های راهبردی اقتصادی، صنعتی و امنیتی از یک سو و برخورداری از مرز طولانی از سوی دیگر، توسعه پایدار خلیج فارس را در مرکز توجه محققین علوم مختلف کشور قرار داده است. سومین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس، همان‌گونه که از شعار آن برمی‌آید، در راستای تحقق اهداف یادشده در بالا و رسیدن به «دانش دریامحور در خدمت توسعه پایدار خلیج فارس» طراحی شده و برگزار خواهد شد.

امید است مسئولین، دانشمندان و صاحبنظران علمی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی کشور بتوانند با به بهره‌گیری از دستآوردهای علمی این کنفرانس اهداف توسعه پایدار در تمامی حوزه‌ها را دنبال کرده و ضمن تأمین ثبات و امنیت خلیج فارس، با رعایت تمامی مقررات زیست‌محیطی شرایط را برای بهره‌برداری صحیح از آن فراهم گردانند./