شناسهٔ خبر: 18903 - سرویس جاده‌ای

در نشست هیأت سوئیسی با قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل انجام شد؛

امضای یادداشت تفاهم‌ ایران و دومین لاینر جهان/ مذاکره استادلر ریل سوئیس با مپنا لکوموتیو/ آمادگی سوئیسی‌ها برای همکاری با ایران جهت نوسازی ناوگان

امضای تفاهم نامه نمایندگان شرکت‌های حمل و نقلی سوئیس با حضور در وزارت راه و شهرسازی با اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی ملاقات کردند و آمادگی خود را برای همکاری با ایران در بخش‌های مختلف حمل و نقل و توسعه پروژه‌های زیرساختی اعلام داشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دیگو آپونته از شرکت کشتیرانی مدیترانه٬ ویکتور هافلی از شرکت پلی تکنیک سوئیس٬ پتر آندره ژنلتن از شرکت استادلر ریل٬ توماس کلوهر خط هوایی بین المللی سوئیس٬ کریستف لیندمیر از شرکت شیندلر٬ آلکس نائف از شرکت هس(تولید کننده مینی بوس و اتوبوس‌های برقی)٬ توماس اشپیگلبرگ از شرکت ماشین‌سازی بارت هولت (سیستم راه‌آهن کابلی) و توماش اشتاهلین از شرکت بین‌المللی هوایی سوئیس امروز یکشنبه ۹ اسفند با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست درباره مشارکت و همکاری سوئیس با ایران در بخش‌های مختلف حمل و نقل اعم از احداث خطوط سریع‌السیر راه‌آهن، نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران و توسعه پروژه‌های زیرساختی گفتگو شد و هیأت سوئیسی برای توسعه ترمینال‌های کانتینری بندر عباس و حمایت از توسعه صنعت گردشگری در ایران اظهار تمایل کرد.

همچنین در بخش دیگری از این نشست یادداشت تفاهم همکاری ایران و سوئیس در بخش‌ دریایی و بندری بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت کشتیرانی ام.اس.سی به عنوان دومین شرکت کشتی‌سازی دنیا به امضا رسید که بر اساس آن تردد مجدد شرکت‌های حمل و نقل دریایی سوئیس در دوران پسا برجام به بنادر ایران آغاز می‌شود.

شرکت ام.اس.سی. سوئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی بزرگ جهان است که  ۱۴.۹ درصد سهم بازار حمل و نقل دریایی جهان را بر عهده دارد؛ ضمن اینکه در بنادر ۵۵ کشور جهان ترمینال و پایانه‌ بار دارد. این شرکت سوئیسی از بزرگترین دارندگان شبکه کشتی‌های تفریحی در جهان محسوب می‌شود.

بر اساس این یادداشت تفاهم مقرر شد شرکت ام.اس.سی. سوئیس فعالیت‌های بندری خود را در بندر عباس، بنادر چاربهار و امام توسعه دهد. همچنین بر اساس این یادداشت تفاهم امکان انتقال کالاهای ایرانی از بنادر دنیا به طور مستقیم به مقصد بنادر ایران فراهم می‌شود.

علاوه بر این، شرکت‌های سوئیسی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه‌های حمل و نقل دریایی، توسعه بنادر ایران و افزایش سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه توسعه تجهیزات و فناوری در صنعت دریایی و بندری ایران اعلام آمادگی کردند.

در این جلسه نماینده شرکت استادلر ریل نیز که یکی از بزرگترین شرکت‌های لوکوموتیوساز در جهان است، حضور داشت. این شرکت با شرکت حمل و نقل ریلی رجا برای تولید لوکوموتیو در حال مذاکره است. همچنین قرار شد این شرکت برای توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های ایرانی تولیدکننده لکوموتیو مذاکره کند. بر همین اساس شرکت استادلر ریل هم اکنون با شرکت مپنا لکوموتیو برای همکاری‌های مشترک در حال مذاکره است.

نماینده شرکت تولیدکننده مینی‌بوس و اتوبوس‌های برقی سوئیس نیز از دیگر حاضران در این نشست بود که تمایل خود را به تولید اتوبوس‌های برون شهری در ایران اعلام کرد.

همچنین در این جلسه صدرالله بمانا عضو هیأت عامل و توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از وضعیت ناوگان جاده‌ای کشور گزارشی ارائه کرد که به گفته وی در حال حاضر حدود ۴۷۰ هزار دستگاه کامیون در ناوگان جاده‌ای کشور فعالند که ۱۴۷ هزار دستگاه با بیش از ۲۵ سال عمر فرسوده محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: طی برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است ۶۵ هزار کامیون طی ۵ سال آینده نوسازی شوند که برای نوسازی ناوگان جاده‌ای نیازمند تامین فاینانس خارجی هستیم. البته در نظر داریم فناوری و تکنولوژی‌های جدید را برای کارخانجات خودروسازی داخلی وارد کنیم.

بمانا تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی کشور را بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: از این میزان حدود ۳ هزار دستگاه فرسوده هستند. ضمن اینکه حدود ۳۸ هزار دستگاه مینی بوس بین شهری در ناوگان جاده‌ای ایران فعال است که حدود ۲۱ هزار دستگاه مینی بوس فرسوده محسوب می‌شوند./