شناسهٔ خبر: 18954 - سرویس وزارتی

آخوندی در جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی‌ راه‌های مطرح کرد:

بخشش رانندگان خطرآفرین یعنی به خطر انداختن جان شهروندان/ پیش‌بینی زمان سفر در محورهای پرتردد با استفاده از سامانه ۱۴۱/ احداث کمپ‌های استراحت و تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی نوروزی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آخوندی ترحم به رانندگان خطرآفرین را مصداق به خطر انداختن جان مردم خواند و گفت: به جای انتظار چشم پوشی از تخلفات و مهربانی ماموران پلیس در مقابل تخلفات رانندگی باید اعمال قانون را تشدید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفتادمین و آخرین جلسه کمیسیون ایمنی‌ راه‌ها در سال جاری امروز دوشنبه ۱۰ اسفند به صورت فو‌ق‌العاده با هدف برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه از جمله فرمانده پلیس راهور ناجا، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، نماینده قوه قضائیه، نمایندگان اورژانس، نماینده صدا و سیما در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عباس آخوندی در این جلسه ضمن تشکر از دستگاه‌های مختلف اظهار امیدواری کرد نوروز ۹۵ همراه با ایمنی برای تمام مسافران باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از جهت برنامه‌ریزی سفر که یک بحث بسیار بسیار مهم است اقداماتی برای پیش فروش اینترنتی بلیت انواع وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس، قطار، هواپیما) انجام شد تا در حد امکان از تجمع متقاضیان سفر در آژانس ها و پایانه‌ها برای خرید جلوگیری شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سراسری سامانه ۱۴۱ (تلفن گویا، سایت اینترنتی ۱۴۱.ir، سیستم پیامکی، نرم‌افزار تلفن همراه ۱۴۱) از ابتدای سال جاری گفت: مسافران می‌توانند از طریق سامانه‌های مختلف ۱۴۱ اطلاعات و وضعیت‌ راه‌های تمام محورهای برون شهری را دریافت کنند چرا که اگر اطلاعات برخط (آنلاین) در اختیار مردم قرار گیرد می‌توانند با توجه به وضعیت ترافیکی و عملیات راهداری در هر محور نسبت به برنامه‌ریزی برای سفر خود اقدام کنند.

امکان پیش‌بینی زمان سفر در محورهای پرتردد با استفاده از ۱۴۱

رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها افزود: در حال حاضر توسط سیستم‌های ۱۴۱.ir امکان پیش بینی زمان سفر در محورهای پرتردد و مهم وجود دارد؛ به عنوان مثال برای سفر به استان‌های شمالی کشور که ۴ محور از تهران به این مقاصد وجود دارد مسافران می‌توانند از طریق نرم‌افزار این سامانه و سایر سیستم‌های این سامانه از زمان سفر هر یک از مسیرها مطلع شوند و نسبت به انتخاب مسیر مد نظر با توجه به زمان سفر خود اقدام کنند و مردم با توجه به اطلاعات مسیر امکان حق انتخاب دارند.

آخوندی ادامه داد: با توجه به جابجایی و سفرهای گسترده نوروزی در ایران یکی از موضوعات و مباحث مهم٬ اطلاع‌رسانی صحیح و به‌هنگام از طریق صدا و سیما و سایت‌های اینترنتی است تا مردم بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر قابل توجه اطلاع‌رسانی در ایام نوروز برای کنترل سفرها و محورها گفت: در ایام نوروز ۹۴ در مقاطعی حدود ۵ میلیون نفر از سامانه اینترنتی ۱۴۱.ir بازدید داشتند که قاعدتا این میزان بازدید در ایام نوروز پیش رو (نوروز ۹۵) حدود ۱۰ میلیون پیش بینی می‌شود. با توجه به راه‌اندازی‌ سیستم‌های تلگرامی، نرم‌افزار تلفن همراه، سیستم پیامک و سامانه اینترنتی ۱۴۱ ٬ این مسئله قطعا به تنظیم زمان مناسب برای سفر کمک بسزایی می‌کند.

بزرگترین کمک به ایمنی سفر اعمال قانون برای رانندگان پرخطر است/ترحم به رانندگان خطرآفرین یعنی به خطر انداختن جان مردم

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیمه وسایل نقلیه را یکی از الزامات عنوان کرد و گفت: بزرگترین کمک به ایمنی سفر اعمال قانون برای رانندگان پرخطر است به عبارتی ترحم به رانندگان خطرآفرین به ویژه در ایام پر سفر نوروز به قیمت جان مردم تمام خواهد شد. لذا موضوع اعمال قانون در بخش‌های الزام به داشتن بیمه شخص ثالث، گواهینامه رانندگی، سرعت مطمئنه و سایر بخش‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

آخوندی با تاکید بر اینکه فرهنگ انتظار اعمال قانون برای افزایش ایمنی سفر و کاهش تصادفات رانندگی را باید در بین آحاد مردم ارتقا داد گفت: به جای انتظار چشم پوشی از تخلفات و مهربانی ماموران پلیس در مقابل تخلفات رانندگی باید اعمال قانون را تشدید کرد چراکه اگر مهربان باشیم قطعا به معنای بروز تصادفات ناگوار و تلخ شدن در ایام نوروز برای مسافران است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق اعلام پلیس یکی از دلایل عمده تلفات در سوانح رانندگی نبستن کمربند سرنشین عقب است گفت: در مقابل تخلفات باید اعمال قانون کرد نه اینکه چشم پوشی کنیم.

احداث کمپ‌های استراحت نوروزی

وی به اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های مختلف از جمله هلال احمر، بهداشت و درمان، راهداری و پلیس اشاره کرد و گفت: آنچه به عنوان مشترک در حوزه اقدامات پیشگرانه می‌توان عنوان کرد ایجاد ایستگاه‌های سلامت و کمپ استراحت است. ایجاد مکان‌هایی برای استراحت در ایام نوروز بسیار مهم تلقی می‌شود چراکه میزان کنترل راننده بعد از حدود ۲ تا ۳ ساعت رانندگی به ویژه در مسیرهای کویری کاهش پیدا می‌کند. لذا احداث کمپ‌های استراحت از جهت ایمنی بسیار بسیار مهم است.

آخوندی ادامه داد: در همین راستا همه موارد اقدامات پیشگیرانه حدود یکماه گذشته طی بخش‌نامه‌ای به تمام استانداران ابلاغ شده و به آنها اعلام کردیم که کمیسیون ایمنی راه‌های هر استان با جدیت تشکیل شود ضمن اینکه یکبار دیگر این موضوع باید به استانداران سراسر کشور یادآوری شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در هر صورت خواهش من از همه دستگاه‌های ذیربط مانند پلیس، هلال احمر، وزارت راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، سازمان استاندارد، وزارت کشور و وزارت صنعت٬ معدن و تجارت این است که از همه  ظرفیت‌های خود برای اطلاع رسانی در سفرهای نوروزی استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی توسط سازمان صدا وسیما در نوروز گفت: می‌توان از همه اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی به مردم استفاده شود.

آخوندی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در بیش از دو سال فعالیت خود در دولت یازدهم تلاش کرده جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها را به عنوان یک نهاد مدنی و غیر دولتی فعال کند گفت: موضوع ایمنی فقط در حوزه دولت نیست بلکه این خود مردم و نهادها هستند که می‌توانند ایمنی را ارتقا و مدیریت کنند چراکه بالاترین کنترل برعهده جامعه و مردم است.

تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی نوروزی

آخوندی ادامه داد: از معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل درخواست می‌کنم یک کمیته اطلاع‌رسانی تشکیل دهند؛ ضمن اینکه از صدا و سیما در خواست می‌کنیم با بهره‌گیری بیش از پیش از سامانه ۱۴۱، سامانه پلیس و سامانه ثبت اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور نسبت به اطلاع رسانی به مردم اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات سامانه ۱۴۱ در مدت ۵ دقیقه یکبار به روز می‌شود، افزود: این سامانه خود می‌تواند مرجعی برای اطلاع رسانی به مسافران باشد. همین که مردم را برای استفاده از این سامانه‌ها تشویق کنیم بسیار می تواند در جهت اطلاع رسانی و کاهش تصادفات مفید واقع شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از سال ۱۳۸۲ که قانون تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها تصویب شده تا کنون ۷۰ جلسه برگزار شده که ۳۱ جلسه آن در دولت یازدهم بود که امیدواریم این همت و جلسات به تدریج بتواند فرهنگ ایمنی را در کل کشور تعمیم و ارتقا دهد./