شناسهٔ خبر: 19021 - سرویس جاده‌ای

جزئيات گزارش ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت:

اجرای امیدبخش طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل و تولید خودرو در ۴ سال/ پیشنهاد طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون و کشنده فرسوده بالای ۳۵ سال

سوختگیری ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت گزارشی از نتایج طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی که در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ تصویب شد ارائه داد که در بخشی از آن اجرای این طرح را در طول چهار سال برای اشتغال، بخش تولید خودرو، ساخت قطعات و تعمیرگاه‌ها و حمل ونقل امیدبخش دانسته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی. متن گزارش ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت بدین شرح است:

  • در اواخر سال ۱۳۹۲ و در زمان قیمت‌های بالای نفت، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بخش عمومی و بخش خصوصی داخلی و خارجی در طرح‌های بهینه‌سازی انرژی مطرح و در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ بصورت بند "ق" تبصره (۲) تصویب شد. بازپرداخت اصل سرمایه‌گذاری پس از تصویب طرح در شورای اقتصاد توسط دولت تضمین شد و مقرر گردیده بود که شرکت ملی نفت ایران از محل مابه‌التفاوت بهای صادرات و قیمت یارانه‌ای مصرف داخلی فرآورده، منابع مالی حاصل از میزان سوخت صرفه‌جویی شده را پس از تایید وزارت نفت برای بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های طرح هزینه نماید.
  • قانون فوق یکساله بوده و با طول شدن فرآیند تصویب طرح‌ها در شورای اقتصاد، سال مالی تمام شد. لذا در ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر -۱۳۹۴- ایده فوق به صورت قانون دائمی به تصویب رسید. در قانون جدید علاوه بر اصل سرمایه‌گذاری، هزینه مالی و سایر هزینه‌های طرح صرفا از محل یارانه (با مابه التفاوت فروش صادراتی و داخلی) صرفه‌جویی حاصله قابل بازپرداخت شد.
  • آیین‌نامه ماده (۱۲) قانون دائمی فوق در تابستان ۱۳۹۴ به تصویب رسید و مصوبه‌های شورای اقتصاد برای هشت طرح جایگزینی مصرف سوخت، بهینه‌سازی و صرفه جویی سوخت ابلاغ گردید. طرح‌های اصلاح ۶۰۰ هزار موتورخانه ساختمان‌های اداری و مسکونی، نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده، نوسازی ۱۴۰ هزار تاکسی از طریق جایگزینی تاکسی و ون‌های پایه گازسوز جدید درون و برون شهر با انواع فرسوده آن، نوسازی ۱۷ اتوبوس درون شهری از طریق جایگزینی اتوبوس‌های پایه گازسوز جدید، برق‌دار کردن ۱۰۰ هزار حلقه چاه آب کشاورزی دارای موتور دیزلی، سرمایه‌گذاری در توسعه و نوسازی سامانه‌های قطار مسافری و باری به منظور توسعه حمل بار و مسافر در بخش ریلی، جمیعا به مبلغ ۲۲.۵ میلیارد دلار در نیمه اول سال ۱۳۹۳ به دبیرخانه شورای اقتصاد ارسال شده بود که در بخش بهینه‌سازی و صرفه جویی سوخت، اوایل زمستان امسال نهایی و ابلاغ گردید.
  • پیشنهاد طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون و کشنده فرسوده بالای ۳۵ سال سن برای پرداخت یارانه صرفه‌جویی جمعا به مبلغ ۲۷۶۲ میلیون دلار به شورای اقتصاد در سال و در ۱۲/۲۷/ ۱۳۹۳ ابلاغ و سپس در تاریخ ۱۰/۲/ ۱۳۹۴ اصلاح و ابلاغ نهایی شد. در این طرح برای هر سه دسته کامیون و کشنده رسته ۱۰ تن تا ۱۸ تن، ۱۹ تن تا ۲۶ تن و بالاتر از ۲۶ تن، ضمن الزام به از رده خارج کردن کامیون فرسوده و جایگزینی خودروی مشابه یا با ظرفیت بالاتر استاندارد اقدام خواهد شد.
  • براساس محاسبات به ازای پیمایش خودروی جدید با بار یا بدون بار و مقایسه مصرف سوخت کامیون فرسوده قبلی بر حسب مطالعات در هر صد کیلومتر به طور متوسط حدود (۱۵ الی ۲۵ لیتر) صرفه جویی سوخت صورت می‌گیرد که با توجه به قیمت نفت هر بشکه ۶۰ دلار، به طور میانگین حدود ۶ دلار در هر صد کیلومتر پیمایش یارانه تعلق می‌گیرد.
  • با توجه به پیمایش کامیون‌های نو در ایران، بهینه‌سازی شرایط بارگیری (دو سر بار حداقل ۸۰ درصد سه بار) سالانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ میلیون ریال یارانه صرفه‌جویی سوخت قابل حصول است. در این طرح به هر کامیون نوسازی شده استاندارد (همراه با خروج یک دستگاه کامیون فرسوده) که پیمایش مناسب دارد، در طول ۵ سال یارانه تعلق خواهد گرفت.
  • در این طرح کل عملیات از رده خارج کردن کامیون فرسوده و جایگزینی با کامیون صفر کیلومتر، تامین تسهیلات جایگزینی کامیون نو و پشتیبانی ده ساله قطعات به عهده سرمایه‌گذار یا تامین کننده (کارخانه‌های خودرو سازی یا واردکننده معتبر) خواهد بود. سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای متولی راهبری طرح و مکمل نقش کارخانه و در سرویس نگهداشتن خودرو می‌باشد. اطلاعات حمل بار و سایر اطلاعات پیمایش مورد نیاز طرح و همچنین بخشی از یارانه سود این نوسازی (علاوه بر یارانه صرفه جویی سوخت) نیز به عهده سازمان راهداری است.
  • وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) اطلاعات سوختگیری هر کامیون و راهبری طرح را به عهده دارد و کل یارانه سوخت صرفه‌جویی شده کامیون نو نسبت به کامیون فرسوده و از رده خارج شده را در مدت پنج سال به سرمایه گذار پرداخت خواهد کرد.
  • هم اکنون با شرایط رکود شدید بازار بار، فرسودگی بالای ناوگان، راندمان بالا بخش حمل ونقل (یک سربار)، پیمایش ناچیز کامیون‌های خودمالکی در طی سال، باعث شده سالانه کمتر از یک‌هزار کامیون نو به بازار حمل‌ونقل وارد شود که اجرای این طرح در طول چهار سال و همزمان با رشد اقتصادی کشور، برای اشتغال بخش تولید خودرو ساخت و قطعات و تعمیرگاه‌ها و حمل ونقل امیدبخش خواهد بود./