شناسهٔ خبر: 19069 - سرویس شرکت‌ها

امینی در جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی عنوان کرد:

ورود جدی دستگاه‌ها برای مقابله با بحران‌های احتمالی طبیعی/ تامین اعتبارات لازم برای کارهای مطالعاتی و پژوهشی مقابله با بحران/ وظایف وزارت راه و شهرسازی در هنگام وقوع بحران

ششمین جلسه کارگروه تخصصی حل و نقل معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وظایف وزارت راه و شهرسازی در هنگام وقوع بحران گفت: تدوین نقشه راه ملی مقابله با بحران بر عهده سازمان مدیریت بحران وزارت کشور است اما بخش لجستیک، حمل و نقل و ارائه خدمت در شریان‌های حمل و نقل هنگام وقوع بحران بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی روز چهارشنبه ۱۲ اسفند در ششمین جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی گفت: تشکیل این کارگروه‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در حفظ آمادگی برای مقابله با بحران مشروط بر اینکه سایر دستگاه‌های خدماتی در این راستا همگام باشند، داشته باشد.

رئیس کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی با تاکید بر اهمیت این کارگروه گفت: جلسات این کارگروه باید در فواصل زمانی مشخص و با حضور نمایندگان دائمی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به طور مرتب برگزار شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، ارتقای سطح آمادگی و هماهنگی دستگاه‌ها در مقابله با وقوع بحران را مهمترین خروجی جلسات کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی عنوان کرد و گفت: باید گفتمان مشترک در حوزه مدیریت بحران ایجاد شود. نکات مهم در این بخش تداوم و استمرار در «مدیریت بحران» است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه موضوع آموزش و آگاهی رسانی به مردم در برابر وقوع احتمالی بحران فراموش شده است، افزود: مدیران بخش مدیریت بحران سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف باید در ابتدای کار «آگاهی و آموزش» را مدنظر قرار دهند. مردم ما به هیچ وجه دراین حوزه با نقش خود در مدیریت بحران آشنایی ندارند. هیچگونه رفتارشناسی در این زمینه صورت نگرفته است. در زمان وقوع بحران در تهران مجرای تخلیه جمعیت در مناطقی است که بدترین نوع سکونت در آن مناطق وجود دارد که می‌تواند یک آشوب رخ دهد؛ این تضادها باید مدیریت شوند.

امینی افزود: برای سال ۹۵ علاوه بر جلسات منظم کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی باید سه تا چهار کارگروه آموزشی برای مدیرانی که به صورت مستقیم در مقابله با مدیریت بحران دخالت دارند با استفاده از اساتید مجرب بین‌المللی برگزار شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، برگزاری مانورهای آموزشی در حوزه حمل و نقل به منظور مقابله با بحران را از الزامات عنوان کرد و گفت: در سال ۹۵ با مجموعه اقداماتی که انجام می‌شود باید یک برنامه عملیاتی در بخش مقابله با بحران داشته باشیم.

وی با اشاره به تشکیل ۶ جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی در وزارت راه و شهرسازی تا کنون گفت: این کارگروه در ابتدای کار است بنابراین دستگاه‌های تابعه باید نقش اساسی خود را ایفا کنند؛ وزارت راه و شهرسازی در بخش کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر این دفتر ایمنی حمل و نقل نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است که مجموعه این تصمیمات می تواند در کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی متمرکز شود.

رئیس کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی ادامه داد: در بخش مدیریت بحران در حوزه ملی یک وظیفه ملی بر عهده بخش حمل و نقل است که در این راستا ۳ کارگروه تشکیل شده و نقش لجستیکی و حمل و نقلی را ایفا می‌کند که باید یک برنامه مدون داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بدون داشتن نقشه راه امکان هیچ اقدام عملیاتی حتی با وجود تخصیص اعتبارات لازم صورت نمی‌گیرد گفت: آمادگی و ورود هوشمندانه در مواقع رخداد بحران حیاتی‌ترین موضوع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تدوین نقشه راه ملی مقابله با بحران بر عهده سازمان مدیریت بحران وزارت کشور است اما بخش لجستیک، حمل و نقل و ارائه خدمت در شریان‌های حمل و نقل در صورت وقوع بحران بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که باید درباره آن برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: متاسفانه بعضا در طبیعت به دست انسان مداخلاتی انجام می‌شود به عنوان مثال در ایلام ساخت‌و سازهایی در مسیل‌ها صورت گرفته که سیل می‌تواند تمام این ساخت و سازها را تخریب کند.  موقعیت اقلیمی استان ایلام به گونه‌ای است که در زمان بارندگی سه مسیر این استان برای دو ماه مسدود می‌شود٬ حالا در این شرایط ساخت و ساز نیز در این مسیل‌ها انجام می‌شود.

امینی با تأکید بر اهمیت تامین اعتبارات لازم برای کارهای مطالعاتی و پژوهشی مقابله با بحران ادامه داد: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مانورهای مقابله با بحران٬ جلسات تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، طوفان و بلایای طبیعی باید در جهت انتقال تجربیات حرکت کند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش‌های مختلف حمل و نقل باید برای مقابله با هر گونه بحران احتمالی در بخش لجستیک آماده باشند گفت: ما باید در حوزه مدیریت بحران٬ یک استاندارد داشته باشیم و تجربیات افراد مختلف در حوزه مدیریت بحران در این کارگروه ارائه شود چراکه در زمان بحران به سختی می‌توان این بخش را مدیریت و هماهنگ کرد. بحران ممکن است در فاصله زمانی طولانی رخ دهد اما باید آمادگی در زمان وقوع برای هماهنگی‌های لازم وجود داشته باشد.

امینی با بیان اینکه ۸۵ فرودگاه در کشور وجود دارد گفت: بسیاری از این فرودگاه‌ها در مناطق کمتربرخوردار قراردارند که قطعا امدادرسانی به این مناطق در زمان وقوع بحران بسیار دشوار است، در حالی که در زمان وقوع بحران فرودگاه نقش استراتژیک دارد؛ لذا هماهنگی بخش‌های مختلف در نقشه راه ملی بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی استفاده از تجربیات مجمع جهانی راه (پیارك) را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باید بدنه دستگاه‌ها برای مقابله با بحران مدیریت شوند. همه دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی قطعا در حد انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی دقیق اعتبارات  لازم را دارند و باید این تجربیات در جهت تدوین یک نقشه راه مشخص استفاده شود چراکه با نشستن و تجویز و موعظه به نتیجه ای نخواهیم رسید./