شناسهٔ خبر: 19085 - سرویس هوایی

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت:

بهره‌برداری از ۵مسیر جدید هوایی به طول ۷ هزار و ۱۰۰ کیلومتر/ دعوت از بویینگ برای آغاز مذاکرات تجاری/ ابلاغ دستورالعمل پروازهای چارتری به ایرلاین‌ها / ورود ۲۴ هواپیما به ناوگان هوایی کشور در سال ۹۴

هواپیما ایران ایر دعوت از بویینگ برای آغاز مذاکرات تجاری، بهره‌برداری از ۱۵ مسیر جدید هوایی با حضور وزیر راه و شهرسازی٬ ابلاغ دستورالعمل پروازهای چارتری به ایرلاین‌ها و ورود ۲۴ هواپیما به ناوگان هوایی کشور در سال ۹۴ اهم اخبار حوزه حمل و نقل هوایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه حمل و نقل هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

 

 

محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

پایان امسال بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه تویوتا کمری هیبریدی و غیر هیبریدی جایگزین تاکسی‌های سمند فعلی می‌شوند.

فضای ترمینال مسافری و فضای پارکینگ فرودگاه بین‌المللی امام برای نوروز توسعه می‌یابد.

 

 

کاپیتان میری روشن مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما

 

امروز سهم عمده‌ای از پروازهای بین‌المللی ایران توسط ایرلاین‌های قطری، امارات و ترکیش ایرلاین بلعیده شده است.

شرکت هواپیمایی هما در حال فراهم کردن مقدمات آموزش نیروهای فنی، عملیاتی و خدماتی لازم برای ارایه سرویس‌های مناسب با ورود تدریجی این هواپیماها به کشور است. ضمن این‌که ظرفیت لازم برای بهره‌برداری از تعداد هواپیمایی که در سال ۲۰۱۶ وارد کشور می‌شوند وجود دارد.

در مدت ۳۷ سال تحریم به فرسودگی ناوگان شرکت هواپیمایی هما، تاخیرهای پروازی، نبود قطعات هواپیما، بروز مشکلات فنی و عدم تناسب حمل و نقل هوایی با شأن مسافران انتقاد می‌شد و امروز که نوسازی ناوگان به واقعیت پیوست و قرار است مردم ایران از یک صنعت نو و پیشرفته دنیا که لیاقت آن را دارند بهره‌مند شوند مجدد مورد انتقاد واقع شدیم.

در دوران تحریم‌ از تمام بازرسی‌های کمیته ایمنی حمل و نقل هوایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا (سافا) با موفقیت و سربلندی عبور کردیم.

چنین نیست که در انعقاد خرید هواپیماهای جدید، خدمات آموزش‌های لازم پیش‌بینی نشود بلکه تمام این آموزش‌های لازم اعم از آموزش کرو، مهندسی و تعمیرات و غیره متناسب با هر نوع از هواپیماها در قرارداد به صورت رایگان لحاظ شده است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی کرمان

ستاد تسهیلات نوروزی در فرودگاه بین‌المللی کرمان تشکیل شد. این ستاد فعالیت خود را برای اجرای تمهیدات لازم در فرودگاه کرمان آغاز کرده است.

از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۳ تا ۱۵ فروردین امسال ۳۱ هزار و ۲۲۹ مسافر از طریق ۲۲۱ پرواز داخلی و ۹ هزار و ۱۲۳ مسافر از طریق ۵۴ پرواز خارجی اعزام و پذیرش شدند.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

دستورالعمل پروازهای چارتری به ایرلاین‌ها ابلاغ شد.

مسئولیت رسیدگی، تعیین تکلیف و جبران خسارات مسافران در پروازهای تاخیری و ابطالی بر عهده چارتر دهنده است و قابل انتقال به غیر نخواهد بود.

چارتر دهنده مسئول انجام پرواز مطابق زمان اعلام شده بوده و در صورت تاخیر، ابطال و یا اختلال در انجام پرواز، می‌بایست بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی اقدام کند.

مسئولیت رسیدگی و جبران خسارت فروش مازاد بر ظرفیت (صندلی) در صورت نوع هواپیما و یا محدودیت‌های عملیاتی منجر به کاهش تعداد صندلی نسبت به تعداد مندرج در قراردادهای داخلی کشور بر عهده چارتردهنده می‌باشد.

درصورت تخلف چارتر دهنده یا چارترکننده از مقررات این دستورالعمل، سایر مقررات و آیین‌نامه‌های ذیربط مراتب به تشخیص سازمان به منظور رسیدگی و اقدام بایسته به مراجع ذیربط ارجاع خواهد شد.

در طول سال جاری ۲۴ فروند هواپیما توسط شرکت‌های مختلف وارد ناوگان هوایی شد. از این تعداد ۸ فروند ایرباس ۳۴۰، ۶ فروند ۳۲۰، ۶ فروند بوئینگ ۷۳۷، ۲ فروند هواپیمای BAE-۱۴۶، یک فروند ایرباس ۳۲۰ و یک فروند ایرباس ۳۲۱ است.

در حال حاضر بسیاری از متخصصان داخلی تعمیرات هواپیما در حوزه‌های رده بالای شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و بمباردیه فعالیت می‌کنند و در ساخت هواپیما مشارکت دارند.

طبق برنامه‌ریزی مسئولان کشور قرار است در زمان انعقاد قراردادهای خرید هواپیما بخشی از زنجیره تولید آنها به ایران منتقل شود. قطعا قابلیت و توانمندی ساخت بخشی از زنجیره تولید هواپیما در داخل کشور و توسط متخصصان ایرانی وجود دارد.

کاپیتان قاسمی معاون عمیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما)

انتقادات مطرح شده درباره قرارداد اولیه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به دلیل عدم اطلاعات کافی از این پروژه است.

این قرارداد یک پروژه ملی است و بعد از سال‌های سال یعنی حدود ۳۷ سال تحریم با هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب برجام به ثمر نشست و از نخستین گام‌های اجرای برجام عقد قرارداد خرید ایرباس است که ثمربخشی آن برای کشور بسیار حائز اهمیت و مفید خواهد بود.

در دوران تحریم در اغلب فرودگاه‌های اروپایی از ارائه سوخت به هواپیماهای شرکت هواپیمایی هما امتناع می‌کردند که در این شرایط در فرودگاه‌های میان مسیر سوخت مورد نیاز هواپیما تامین می‌شد.

متاسفانه شرکت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس، عربی و ترکیش‌ایرلاین سهم عمده‌ای از مسافران ایرانی را به مقاصد بین المللی جابجا می‌کنند.

سالانه حدود ۵ میلیارد دلار از هزینه خرید بلیت هواپیما توسط ایرانیان به ایرلاین‌های خارجی پرداخت می‌شوند که این به دلیل نداشتن ناوگان مناسب در مسیرهای پروازی مختلف است. آیا منتقدان از این آمار مطلع هستند؟

اگر هواپیمای نو وارد کشور شود قطعا جایگزین ناوگان ترکیش، امارات ایرلاین‌، فلای دبی، قطری ایرویز و سایر ایرلاین‌های منطقه خواهد شد که درآمد آن نصیب کشور می‌شود.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

مقامات هواپیمایی سوئیس ایر با سازمان هواپیمایی كشوری راجع‌به همكاری در زمینه خدمات هندلینگ در فرودگاه‌ها از جمله خدمات زمینی و هوانوردی، دیدار و گفت و گو كردند.

داوود کشاورزیان مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)

موقعیت کشور ما به گونه‌ای است که می‌توانیم نقطه انتقال مسافران کشورهای هند٬ مالزی و استرالیا به اروپا و آمریکا و بالعکس باشیم. کاری که امروز کشورهایی مانند امارات و قطر با ایرلاین‌های امارات، فلای دوبی و قطر ایرویز در منطقه خلیج فارس و ترکیه با شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین در منطقه حاشیه دریای خزر انجام می‌دهند.

در دو سه دهه ابتدایی انقلاب اسلامی به دلیل این‌که همواره از سوی دولت آمریکا در تحریم بودیم امکان خرید هواپیماهای تولید شرکت‌های متعلق به این کشور را نداشته‌ایم. حتی امکان خرید ایرباس‌های نو هم که یک شرکت هواپیماساز اروپایی است، به دلیل آن‌که بخشی از سهام این شرکت در اختیار آمریکایی‌هاست، وجود نداشت.

 در دوران تحریم نمی‌توانستیم از سایر کشورهای سازنده هواپیمای مدیوم‌سایز یا سایز کوچک مانند برزیل و ایتالیا هواپیمای نو خریداری کنیم. بعد از تشدید تحریم‌های ظالمانه در پنج سال اخیر، این وضع بدتر از قبل شد و دیگر به‌هیچ وجه امکان خرید هواپیما نداشتیم تا زمان اجرای برجام که این محدودیت‌ها برداشته شد و توانستیم این عقب‌ماندگی تاریخی از منظر خرید هواپیما خصوصا هواپیماهای نو را در ایران برطرف کنیم.

در دهه گذشته مجبور بودیم هواپیمای دست دوم تهیه کنیم. برای ما بسیار سخت بود که هواپیمای چندین ساله کشور دیگری را بخریم و در ایرلاین‌های ایرانی استفاده کنیم.

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

فاز نخست طرح مدیریت آسمان ایران با عنوان «نمای ایران شهر» بهره برداری شد.

از ۵ مسیر جدید هوایی به طول ۷ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بهره برداری شد. با بهره‌برداری از این ۵ مسیر جدید به میزان ۴۰ میلیارد تومان در سال در مصرف سوخت شرکت‌های هواپیمایی صرفه‌جویی می‌شود.

به ملت ایران اطمینان می‌دهم بهره‌برداری حداکثری از فضای آسمان ایران را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

با توجه به مجوز دولت آمریکا به این شرکت، از شرکت بویینگ برای آغاز مذاکرات برای توسعه ناوگان هوایی کشور دعوت کرده‌ایم.

رحمت الله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران:

توافق‌نامه‌های تبادل هوایی با ۸ کشور از ۱۱ کشور همجوار اصلاح شد.

طی سال های اخیر ایران مقام نخست را در رشد ترافیک هوایی در منطقه به خود اختصاص داده است.