شناسهٔ خبر: 190998 - سرویس استان‌ها

در جلسه شورای تامین مسکن استان مطرح شد؛

تصمیمات کلیدی شورای مسکن استان قزوین برای تحویل ۵۰۰۰ واحد مسکونی

قزوین در ششمین جلسه شورای تامین مسکن استان قزوین، چالش‌های موجود در روند تحویل ۵۰۰۰ واحد مسکونی استان بررسی و تصمیمات راهبردی برای رفع موانع اجرایی و تسریع در تکمیل پروژه‌ها اتخاذ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان قزوین)، ششمین جلسه شورای تامین مسکن استان قزوین با حضور محمد نوذری استاندار، جواد حق لطفی سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار، مجتبی دائی دائی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی، مدیران ارشد استانی و مسئولان اجرایی برگزار شد و چالش‌های موجود در روند تحویل ۵۰۰۰ واحد مسکونی استان بررسی و تصمیمات راهبردی برای رفع موانع اجرایی و تسریع در تکمیل پروژه‌ها اتخاذ شد.

در ابتدای جلسه مجتبی دائی دائی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان، پنج محور اساسی را که مستقیماً بر فرایند تحویل واحدهای مسکونی تأثیرگذار هستند، مطرح نمود.

دائی دائی گفت: یکی از محورهای اصلی جلسه بررسی مسائل اجرایی، مالی مرتبط با تحویل واحدهای مسکونی، نحوه تخصیص اعتبارات، موانع فنی، زیرساخت‌های مورد نیاز و روند اجرایی پروژه‌ها بود. که راهکارهایی برای تسریع فرایند تأمین مالی، برطرف کردن مشکلات زیرساختی و افزایش بهره‌وری در اجرای پروژه‌ها پیشنهاد شد. این موضوع به‌ویژه در بخش‌هایی که پروژه‌ها با چالش‌هایی همچون کمبود منابع مالی (آورده متقاضیان و اتصال پروژه‌ها به وام بانکی) مورد تأکید قرار گرفت.

وی در ادامه در خصوص نقش بانک‌های عامل در تأمین مالی پروژه‌های مسکونی استان گفت: با توجه به اهمیت تسریع در اجرای پروژه‌ها، هماهنگی‌هایی لازم با چندین بانک صورت گرفت و نمایندگان این بانک‌ها آمادگی خود را برای تأمین مالی واحدهای در حال ساخت اعلام کردند. این اقدام، گامی مهم در راستای تضمین اجرای منظم پروژه‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات نقدینگی در روند تکمیل واحدهای مسکونی خواهد بود.

این مقام مسئول بیان داشت: موضوع تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، از جمله مشکل تأمین آب در منطقه اقبالیه و محمدیه مورد بحث قرار گرفت. و چالش‌های موجود در زمینه زیرساخت‌های آب‌رسانی و توسعه شهری مطرح شد و نتیجه مذاکرات انجام‌شده، توافقاتی برای حل این مشکلات و تأمین آب پایدار برای پروژه‌های مسکونی در حال احداث حاصل شد.

دائی دائی در رابطه با بررسی هزینه‌های گازرسانی اذعان داشت: از دیگر محورهای مهم این جلسه ارائه راهکارهای مناسب در راستای کاهش هزینه‌های تحمیل‌شده به متقاضیان و سازندگان بود که تصمیماتی اتخاذ شد تا روند بازرسی‌ها با مکانیزمی کارآمدتر، سریع‌تر و به‌صرفه‌تر انجام شود، بدون اینکه استانداردهای ایمنی مورد خدشه قرار گیرد.

 در پایان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان افزود: به‌منظور تسریع روند صدور اسناد مالکیت، مقرر شد که ادارات ذی‌ربط با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، فرایند ثبت مالکیت و صدور اسناد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند تا واحدهای تکمیل‌شده بدون تأخیر به متقاضیان تحویل داده شوند.

لازم به ذکر است این جلسه با بررسی چالش‌های اصلی و تدوین راهکارهای اجرایی، گام مهمی در راستای بهینه‌سازی و تسریع روند تحویل ۵۰۰۰ واحد مسکونی در استان قزوین برداشت.

گفتنی است با جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در این نشست، مقرر شد که تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذی‌ربط در چارچوب مصوبات جلسه، اقدامات لازم را برای رفع موانع، تسریع در فرایند تحویل واحدها و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز انجام دهند؛ همچنین، روند اجرای این تصمیمات به‌صورت مستمر تحت نظارت استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین قرار خواهد گرفت تا پروژه‌های مسکونی استان با حداکثر کارایی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسند.