شناسهٔ خبر: 19113 - سرویس هوایی

آخوندی در مراسم افتتاح فاز نخست طرح ملی مدیریت آسمان ایران‌شهر:

جاده ابریشم هوایی ایران احیا می‌شود/ گسترش اندیشه برد-برد برای تحقق رقابتی شدن فضای کشور/ ایجاد مزیت رقابتی در آسمان ایران/ گسترش امنیت آسمان کشور با ۷هزار کیلومتر راه جدید هوایی

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه در ادامه توسعه فضای هوایی کشور حتما به سمت احیای جاده ابریشم هوایی و آسمان منعطف ایران حرکت خواهیم کرد، گفت: باید برای تحقق رقابتی شدن فضای کشور در اندیشه برد- برد باشیم و تنها به منافع خود فکر نکنیم؛ چرا که ایران در برابر موقعیتی که دارد باید نسبت به مسئولیت‌های خود در قبال کشورهای همسایه واقف باشد. در این موقعیت از تمدن ایران‌شهری، همواره ایران مرکز امنیت واقتدار برای کل منطقه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی امروز پنج‌شنبه - ۱۳ اسفند- در مراسم افتتاح فاز نخست طرح ملی مدیریت آسمان ایران‌شهر با عنوان «نمای ایرانشهر» که در مرکز کنترل ترافیک‌ هوایی کشور برگزار می‌شد، گفت: این طرح از مجموعه اقدامات توسعه صنعت هوانوردی ایران است و امنیت فضای یک کشور قطعا نیازمند تعامل با نیروهای نظامی آن کشور است لذا در راستای اجرای تحول اجرای طرح مدیریت آسمان کشور از وزارت دفاع، نیروهای مسلح کشور، شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح تشکر می‌کنیم.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: نکته مهم این است که ما باید باور داشته باشیم که فضای ایران در منطقه، یک منبع بزرگ ثروت از جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. بنابراین ما فقط  در نظر نداریم به مزیت‌های نسبی آسمان ایران اکتفا کنیم، بلکه می‌خواهیم در آسمان ایران مزیت رقابتی وجود داشته باشد. وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ایران در موقعیت شاهراه هوایی جهان قرار دارد افزود : اینکه اقدامات در جهت افزایش رقابت در این موقعیت از جهان صورت گیرد نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم.

آخوندی گفت: زمانی در ایجاد رقابت در آسمان ایران موفق خواهیم‌ شد که سهولت و دسترسی به کریدورها و دالان‌های هوایی ایران را برای دنیا، همراه با امنیت و کوتاه کردن مسیرهای پروازی و کاهش قیمت ‌شده فراهم کنیم. ضمن این‌که باید برای تحقق رقابتی شدن فضای کشور در اندیشه  برد- برد باشیم و تنها به منافع خود فکر نکنیم؛ چرا که ایران در برابر موقعیتی که دارد باید به مسئولیت‌های خود در قبال کشورهای همسایه واقف باشد.

این وزیر دولت تدبیر و امید همچنین افزود: در این موقعیت از تمدن ایران‌شهری، همواره جمهوری اسلامی ایران مرکز امنیت اقتدار و سیاست و منبع الهام برای کل منطقه است. ما در پی این هستیم که ایران به مرکز تعادل منطقه‌ای خود بازگردد. اما باید در برابر مسئولیت‌های خود نسبت به منطقه واقف باشیم.  اگر قدرت‌های جهان تصور می‌کردند می‌توانند مرکز تعادل را به صورت تصنعی از ایران بگیرند، اما برای ما کاملا واضح وشفاف بود که این اقدامی تصنعی و ناپایدار بود، چرا که ایران از گذشته مرکز تعادل و ثقل منطقه بوده است. اما این مرکزیت نباید ما را از فعالیت و تلاش بیشتر باز دارد، بلکه باید انگیزه‌ای باشد برای اقدامات توسعه‌ای بیش از پیش. البته مرکزیت ایران به عنوان تعادل منطقه فقط مربوط به دالان‌های هوایی نیست بلکه در حوزه‌های حمل ونقل ریلی و جاده‌ای و دریایی نیز مصداق دارد.

آخوندی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران قطعا به دنبال این است که به عنوان هاب منطقه به دنیا معرفی شود، افزود: در این راستا اقدامات گسترده‌ای نیاز است که بخشی از این اقدامات باید در دالان هوایی کشور صورت گیرد. از این رو امروز ۷هزار کیلومتر راه جدید هوایی به‌صورت مستقیم و یک‌طرفه بهره‌برداری شد تا امنیت در فضای آسمان ایران بیش از پیش گسترش یابد. همچنین در کنار این اقدامات توسعه سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای فرودگاه‌های کشور در حال توسعه است تا بتوانیم در حوزه تجهیزات ناوبری در سطوح بین‌المللی رقابت کنیم .

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در ادامه توسعه فضای هوایی کشور حتما به سمت احیای جاده ابریشم هوایی و آسمان منعطف ایران حرکت خواهیم کرد، گفت:  آنچه در جهت تحول مدیریت آسمان ایران صورت می‌گیرد در بخش زیر‌ساخت‌های فرودگاهی، توسعه تر‌مینال‌های مسافربری و ایجاد حمل ونقل چندوجهی و ترکیب در جهت اتصال آن به دریا و ریل را نیز حتما باید پیگیری کنیم، زیرا باید همگام با توسعه صنعت هوایی صنایع پشتیبان را نیز فعال کنیم .

 آخوندی افتتاح منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در روزهای اخیر را گامی در جهت تبدیل ایران به عنوان هاب منطقه عنوان کرد و افزود: در ماه‌های آینده با افتتاح ترمینال مسافری جدید فرودگاه بین‌المللی امام (ره)با عنوان «ترمینال سلام» و آغاز ساخت ترمینال مسافری ایران‌شهر در این فرودگاه زنجیره‌ای از اقدامات دیگر برای تبدیل شدن ایران به هاب منطقه اجرا خواهد شد که البته اجرای این پروژه‌ها صدها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: همزمان با اجرای این اقدامات توسعه بنیه اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی نیز در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه دستورالعمل افزایش حداقل کفایت سرمایه برای فعالیت هر شرکت هواپیمایی تهیه و تدوین شد و ایرلاین‌ها بر مبنای این دستورالعمل موظف به توسعه نیروی انسانی ناوگان و بازسازی ساختاری خود هستند.

وزیر در پایان گفت: امیدوارم با وحدت و همدلی که در بین دولت، بخش خصوصی و بخش‌های نظامی وجود دارد شاهد توسعه بیش از پیش صنعت هوانوردی در آینده باشیم./