شناسهٔ خبر: 1915 - سرویس دانشنامه

آشنایی با سند ملی عمران و بهسازی شهری ایران

بافت فرسوده تهران متن سند ملی عمران و بهسازی شهری ایران که به امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور رسیده به شرح زیر است:

هیات وزیران در جلسه ۶/1۶/ ۱۳۹۳ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان‌ها و به استناد ماده (۱۶) قانون حمایت از احیاء بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب ۱۳۸۹- تصویب کرد:

۱. سند ملی راهبردی احیاء بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در جهت راهبردی و مدیریت یکپارچگی، ایجاد وحدت رویه و مشارکت عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی به شرح پیوست که تاکید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می‌شود.

۲. به منظور انجام تمهیدات لازم برای تحقق مفاد سند مذکور از طریق هماهنگی بین بخشی با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء بهسازی و نوسازی که در این تصویب نامه به اختصار «ستاد ملی» نامیده می‌شود، به ریاست رئیس جمهور و در غیاب وی وزیر راه و شهرسازی و با عضویت وزرای راه و شهرسازی، کشور، نیرو، صنعت، معدن تجارت، نفت، اطلاعات، دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و روسای سازمان‌های حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس شورای عالی استان‌ها، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهردار تهران به نمایندگی از شهرداری‌های کلان شهر‌ها تشکیل می‌شود که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مستقر خواهد بود.

تبصره- ستادهای متناظر ستاد ملی در استان‌های کشور که در این تصویب نامه ستاد استانی نامیده می‌شود جهت تدوین، اولویت بندی و تایید طرح و برنامه‌های احیاء بهسازی، نوسازی، ایجاد هماهنگی‌های بین بخشی، نظارت بر اجرای مصوبات و وظایف بخش‌های مرتبط، به ریاست استاندار و با عضویت شهردار شهر مرکز استان به نمایندگی از شهردارهای شهرهای استان و به دبیر مدیرکل راه و شهرسازی استان تشکیل می‌شود.

۳. دستگاه‌های اجرایی موظفند پس از ابلاغ طرح‌های مصوب موضوع بند (ج) ماده (۲) قانون حمایت از احیاء بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری – مصوب ۱۳۸۹ – برنامه‌ها و اقدامات اجرایی خود را در مناطق و بافت‌های اعلام شده به گونه‌ای ساماندهی نمایند تا سطح متوسط خدمات در آن مناطق با متوسط سطح خدمات شهر تا پایان سال ۱۴۰۴ برابری نماید.

تبصره- اعتبارات مورد نیاز به منظور اجرای برنامه‌ها و طرح‌های احیاء بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محله‌های هدف در بودجه سنواتی دستگاه‌های مربوط منظور و یا از محل ارائه خدمات به متقاضیان با رعایت قوانین و مقررات مربوط تامین می‌شود.

۴. آیین نامه‌های نحوه فعالیت ستاد ملی و ستاد استانی ظرف سه ماه به پیشنهاد دبیرخانه ستاد ملی به تصویب ستاد ملی خواهد رسید. ستادهای استانی موظفند هر ۶ ماه گزارش عملکرد خود را تهیه و به دبیرخانه ارائه نمایند و ستاد ملی نیز سالانه عملکرد خود را به هیئت وزیران ارائه نماید.

۵. دبیرخانه ستاد ملی گزارش تحلیلی از عملکرد دولت و شهرداری‌ها در راستای تحقق اهداف، راهبرد‌ها و سیاست‌های سند یاد شده را به همراه پیشنهادات لازم در سال آخر برنامه‌های پنج ساله توسعه تهیه و پس از تایید ستاد ملی حسب مورد به مراجع مربوطه ارائه می‌نماید.

۶. مفاد این تصویب نامه مانع اجرای وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی نخواهد بود و بندهای (۱) و (۲) تصویب نامه شماره ۴۴۸۳۳/ت/۲۹۲۷۱هـ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۸۲ از زمان ابلاغ این تصویب نامه لغو می‌شود./