شناسهٔ خبر: 19177 - سرویس هوایی

فخریه‌كاشان مطرح کرد:

قرارداد ایرباس ربطی به سوئیفت ندارد/ جزئيات زمان نهايی یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای کشور

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از ایرباس تا دو ماه دیگر نهایی می شود، گفت: برای عقد قراراد ایرباس باید یک پیش پرداختی بپردازیم که با نبود سوئیفت هم می توان این مبالغ را جابه جا کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان با بیان اینکه اینکه گفته می شود تا مشکل سوئیفت حل نشود، امکان خرید هواپیما و نهایی شدن قرارداد ایرباس وجود ندارد، ادعاهای درستی نیست، اظهار کرد:  قرارداد خرید ايرباس هیچ ارتباطی به مساله سوئیفت ندارد.

وی  ادامه داد: طول این قرارداد بین ۱۲ تا ۱۶ سال است و به طور قطع راه های متعددی برای پرداخت اقساط و مبلغ قرارداد وجود دارد.

فخریه کاشان با بیان اینکه تحریم های سوئیفت قرار نیست در عرض یک هفته رفع شود، گفت: در موضوع سوئیفت و لغو تحریم ها، مسائل تکنیکال و فنی بسیار زیادی مطرح است و نمی توان انتظار داشت که در یک مدت زمان کوتاهی این تحریم ها به طور کامل برطرف شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: برای عقد قراراد ایرباس باید یک پیش پرداختی بپردازیم که با نبود سوئیفت هم می توان این مبالغ را جابه جا کرد.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم هم توان پرداخت مبالغ را داشتيم و کشور در آن شرایط ۱۴۰ میلیارد دلار واردات داشته بنابراین  در آن زمان که بحث رفع تحریم سوئیفت نبود چگونه این قراردادها منعقد و مبالغ جابه جا می‌شدند؟

فخریه کاشان تاکید کرد: به طور قطع  رفع تحریم های سوئیفت زمان بر خواهد بود و بدون سوئیفت هم قرارداد خرید ایرباس پا بر جا است و کسانی که مدعی هستند بدون سوئیفت قرارداد با ایرباس نهایی نمی شود، نیت سوء یی دارند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد با ایرباس دو ماه دیگر اجرایی می شود، به ايلنا گفت: قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از ایرباس یکی از بزرگ ترین قراردادهای کشورمان محسوب می شود و مانند هر قرارداد دیگری زمان بر خواهد بود و یک تعهداتی بین دو طرف وجود دارد و برای تبدیل قرارداد اجرایی باید مسائل فنی و حقوقی قرارداد بررسی و اجرا شود.