شناسهٔ خبر: 19257 - سرویس وزارتی

آخوندی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران خبرداد:

افزایش ۲/۵ برابری مجوز تردد کامیون‌های‌ ایران و بلغارستان/ فعال کردن کریدور جدید اتصال ایران به اروپا/ تلاش برای راه‌اندازی پروازهای تهران- سوفیا/ تشکیل کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان بعد از ۷ سال

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات این کشور از افزایش مجوز عبور و مرور کامیون‌های ایرانی از ۲۰۰۰ تردد سالانه فعلی به ۵۰۰۰ تردد در سال خبر داد و گفت: درصدد هستیم به موازات کریدور ایران- ترکیه- بلغارستان، کریدور ایران-ارمنستان-آذربایجان-گرجستان- بلغارستان و یونان را نیز فعال کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز دوشنبه ۱۷ اسفند در نشست مطبوعاتی مشترک با ایوایلو مسکوفسکی وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان به منظور تشریح محورهای مذاکرات هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان گفت: به رغم اینکه همواره با بلغارستان روابط بسیار خوبی داشتیم اما در ۷ سال گذشته کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار نشده بود که تشکیل این کمیسیون بعد از اجرای برجام نوید توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان ادامه داد: همراه با وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان هیأتی از بخش تجاری این کشور نیز به ایران سفر کردند و جلسه‌ای بین تجار و بازرگانان دو کشور در سازمان توسعه تجارت برگزار می‌شود.

آخوندی افزود: به رغم اینکه روابط تجاری برای هر دو کشور بسیار مهم است اما سطح روابط تجاری دو کشور چندان قابل توجه نیست که امیدواریم بعد از این اجلاس سطح روابط دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بلغارستان مهمترین دروازه ورود ایران به اروپا است گفت: همچنین ایران برای بلغارستان مهمترین دروازه اتصال این کشور به خلیج فارس، دریای عمان و کشورهای جنوب ایران و ارتباط با شبه قاره هند است بنابراین ظرفیت همکاری دو کشور خیلی بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار فعلی است.

وی گفت: در زمینه حمل و نقل جاده ای خوشبختانه مشکلی بین دو کشور وجود ندارد و هموار بلغارستان روابط مودت آمیزی داشته و امکانات لازم را برای حمل و نقل جاده‌ای ایران فراهم کرده است که امیدواریم بعد از این اجلاس مجوز عبور و مرور کامیون‌های ایرانی از ۲۰۰۰ تردد سالانه فعلی به ۵۰۰۰ تردد در سال افزایش یابد.

آخوندی فعال شدن حمل و نقل ریلی و ترکیبی ایران و بلغارستان را بخش دیگر همکاری‌های دو کشور عنوان کرد و افزود: در بخش حمل و نقل ریلی به راحتی می‌توانیم حمل و نقل ریلی مسافری را بین تهران و بلغارستان داشته باشیم که در حال حاضر هیچ مشکل فنی وجود ندارد و فقط باید قطارهای برنامه‌ای برای سیر در این مسیر تنظیم و برنامه‌ریزی شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین در بخش حمل و نقل ترکیبی باید بخش ریلی و دریایی ایران برای اتصال به بلغارستان فعال شوند. قاعدتا برای فعال شدن بخش حمل و نقل ترکیبی نیازمند فراهم شدن تسهیلات بندری و تسهیلات حمل و نقلی دو کشور هستیم که این موضوع باید در کمیته‌های تجاری دو کشور سازماندهی شود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان به موضوع توریسم و گردشگری اشاره کرد و گفت: طی مذاکرات صورت گرفته با آقای مسکوفسکی وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان با تسهیلات صدور وزیرا می‌توان امیدوار بود تا بخش گردشگری بین دو کشور بیش از گذشته توسعه یابد.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر کریدور ایران- ترکیه- بلغارستان فعال است گفت: در صدد هستیم به موازات این محور، کریدور ایران-ارمنستان-آذربایجان-گرجستان- بلغارستان و یونان را فعال کنیم.

وی افزود: به تدریج مقدمات فعال شدن پروازهای مستقیم بین تهران و سوفیا را بررسی خواهیم کرد تا پروازهای مستقیم بین دو کشور برقرار شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان سه کمیته «حمل و نقل»، «صنعت و تجارت» و «توریستی - فرهنگی» ایجاد شده است گفت: امیدوارم فردا (سه شنبه ۱۸ اسفند) که جلسات کارشناسی کمیته‌ها به اتمام می‌رسد اسناد بسیار خوب و کارگشایی بین دو کشور امضا شود./