شناسهٔ خبر: 19269 - سرویس مسکن و شهرسازی

سومین نشست مسئولان وزارت راه و شهرسازی با انجمن‌های حرفه‌ای خصوصی برگزار شد؛

جایگاه شهرسازان از وضع موجود تا وضع مطلوب/ نظام فنی و اجرایی کشور و ساخت‌وساز شهری و روستایی هم‌راستا شوند

منوچهر شیبانی سومین نشست مسئولان وزارت راه و شهرسازی با انجمن‌های تخصصی و تشکل‌های حرفه‌ای با بررسی و تشریح جایگاه شهرسازان از وضع موجود تا وضع مطلوب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست مشترک مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حوزه معاونت مسکن و ساختمان با تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی عصر روز گذشته ۱۶ اسفندماه در نگارخانه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با موضوع نقش شهرسازان در نظارت عالیه با تمرکز بر ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی ساختمان برگزار شد.

در  جلسه روز گذشته منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی گفت: در کشور ما متاسفانه نظام ساخت و ساز دو بخشی است؛ یکی نظام فنی و اجرایی کشوری و دیگری ساخت‌وساز شهری و روستایی است که به صورت مجزا و در برخی موارد موازی با هم هستند. ضرورت مهندسی کشور و خط‌مشی فعلی وزارت راه و شهرسازی این است تا این دو نظام به صورت یکپارچه فعالیت کنند که با نظر دستگاه‌های ذیربط باید اقدام لازم انجام شود.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی افزود: یکپارچه‌سازی از دیدگاه وزارت راه و شهرسازی در مفهوم ادغام و واحدکردن نیست. یکپارچه‌سازی بدین معناست که مبانی باید یکسان شوند تا دست‌اندرکاران و مهندسانی که در دو نظام کار می‌کنند سردرگم نشوند.

شیبانی‌اصل ادامه داد: در حال حاضر ضوابط و مقررات در تعیین صلاحیت مهندسان دچار دوگانگی است. همچنین بحث مسئولیت مهندسان مسئله‌ای است که باید در مورد آن اقدامات لازم را انجام داد.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر مباحث آسیب‌شناسی در نظامات اداری ارایه خدمات مهندسی را به جد پیگیری می‌کنیم و این نکته با تشکل‌های حرفه‌ای و انجمن‌های صنفی نیز مطرح شده و از نظرات تمامی حرفه‌مندان در این مورد بهره می‌گیریم و در اخذ تصمیم نهایی آن را در دستور کار قرار می‌دهیم.

مدیرکل حوزه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: جایگاه شهرسازان نیز از وضعیت موجود تا شرایط مطلوب در دست بازنگری و آسیب شناسی قرار دارد. این موضوع البته در خصوص کلیه رشته‌های هفت‌گانه با توجه به خیل فارغ‌التحصیلان مهندسی ساختمان ضرورتی است که حتما باید مدنظر قرار گیرد.

شیبانی‌اصل با اشاره به اینکه وضعیت آموزش‌عالی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب و دهه اول آن دچار تغییر و تحولات عمده‌ای شده است گفت: در حال حاضر در مواردی در آموزش عالی کشور، کیفیت فدای کمیت شده است و به رغم هشدارهای فراوان در این روند تغییری ایجاد نشده است.

رمقی برای شهروندان در طرح شکایت از وضعیت شهرسازی تهران وجود ندارد

مهندس احمد سعیدنیا پیشکسوت شهرسازی نیز در این برنامه حاضر شد و با انتقاد از بیکاری تعداد بی‌شماری از شهرسازان تاکید کرد: نظام ساخت‌و‌ساز شهری ما که عملا باید به دست شهرسازان باشد دست بساز و بفروش‌هاست و شهرداری‌ها که باید حافظ منافع شهروندان باشند عملا از این مسئولیت خود شانه خالی کرده‌اند و شهر را می‌فروشند. همچنین شاکیان اصلی نظام ساخت و ساز در کشور که مردم هستند عملا رمقی برای شکایت از وضیعت ساخت و ساز در شهر ندارند و جای بسی تاسف است که در شورایاری‌ها و انجمن‌های شهر و روستا شرکت نمی‌کنند.

این پیشکسوت شهرسازی ادامه داد: هیچ شغلی مربوط به شهرسازی نباید به افراد دیگر واگذار شود. به همین خاطر معتقدم راه حلی به جز قانون‌مداری در کشور وجود ندارد.

گفتنی است نشست روز گذشته با حضور منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهر سازی، مهندس احمد سعیدنیا استاد پیشکسوت شهرسازی، مهندس جلال آزادی، دکتر الهام امینی و مهندس فریده کول‌آبادی در نگارخانه پردیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با حضور جمعی از شهرسازان و دانشجویان شهرسازی تشکیل شد که موضوع آن تبیین جایگاه شهرسازی و نقش شهرسازان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ضرورت نظارت عالیه  طبق ماده ۲۸ قانون نظام مهندسی بود./