شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور به عنوان متولی اداره و نگهداری و توسعه و تجهیز تعداد 58 فرودگاه در سرتاسر ایران طی سالهای اخیر از یک شرکت با ساختار متکی بر بودجه دولتی به شرکتی با ساختار درآمد هزینه ای تبدیل شده است این شرکت به منظورسود آور عنوان فعالیت ها تصمیم گرفته است که مطالعات طرح تجاری برای تعدادی از فرودگاههای مذکور انجام شود با توجه به وضعیت عملکردی و اهمیت و موقعیت استراتژیک شهر تهران و به تبع آن فرودگاه مهرآباد تصمیم گرفته شد که طرح تجاری در این راستا برای فرودگاه بین المللی مهرآباد تدوین شود.
شهر تهران علاوه بر اینکه به لحاظ جمعیتی اولین شهر ایران می باشد به دلیل پایتخت بودن و وجود بزرگترین سازمان های دولتی و غیر دولتی دارای جایگاه ویژه ای از نظر جذب مسافر و ... می باشد . هرچند که بررسی و مطالعه آمار ارائه شده نشان می دهد که طی سالهای اخیر تهران نه تنها به عنوان اصلی ترین و بزرگترین و مهمترین شهر ایران مطرج بوده است بلکه از لحاظ سیاحتی و گردشگری و نیز در برخی مواقع از سال به عنوان مرکز نمایشگاه های ملی و بین المللی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است . بدیهی است که شرایط ویژه تهران تأثیر مستقیم بر عملکرد و ترافیک هوایی فرودگاه داشته و خواهد داشت . فرودگاه مهرآباد در حال حاضر با پذیرش قریب به دوازده میلیون مسافر اولین فرودگاه کشور است .
همچنین این فرودگاه به لحاظ تعداد پروازهای داخلی ( تا قبل از انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی (ره)) در جایگاه اول کشور قرار گرفته است و بررسی ها نشان دهندۀ روند فزاینده ترافیک هوایی در فرودگاه مهرآباد می باشد .
پس از مباحثات در مورد اهداف و احتیاجات شرکت فرودگاههای کشور از یک سو و محدودیت های موجود از قبیل عدم وجود طرح جامع جدید و به هنگام و کاربردی برای فرودگاه و محدودیت های بودجه ای و زمانی از سوی دیگر و انتقال پروازهای خارجی مقرر شد که طرح تجاری برای فرودگاه مهرآباد در دست تهیه و تدوین قرار گیرد. بنابراین با عنایت به تمامی موارد مشروحه اقدامات لازم برای انجام مطالعات تدوین طرح تجاری فرودگاه مهرآباد باید آغاز شود .
تاریخچه فرودگاه بین المللی مهرآباد
نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد "حسین آباد"بود . تا اینکه جزو مهریه عصمت الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند . اما بعدها به مناسبت خرج های بی رویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بی فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان ، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید . چندی بعد ، دریکی از روزهای سال 1296 شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول ، مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند . این هواپیما به صورت قطعات مجزا ، از روسیه و از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات ، توسط خلبان روسی بر فراز تهران بی برج و باروی آن ایام و در ارتفاع پائین پرواز کرد و چون در آن زمان محلی به عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشته ، خلبان در محل امور خارجه تهران ( میدان مشق ) به زمین نشست .
سالها بعد و به دنبال پیشرفت سریع صنعت هواپیمائی ، حق انحصاری هواپیمائی در ایران به موجب قانون ، در بهمن 1304 به شرکت هواپیمائی آلمانی یونکرس (Junkers) واگذار شد و 22 سال بعد و پس ازتأسیس باشگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما در سال 1317، عملاً فرودگاه مهرآباد تأسیس و متولد شد .
در سال 1325 اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال 1328 با هواپیمای T.86 و F.33 در مهرآباد شروع به کار و عملیات پروازی را آغاز نمودند . و در راستای رشد تکنولوژی صنعت هواپیمائی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روز افزون صنعت حمل و نقل هوایی مسافری و باری در فرودگاه مرکز ایران (مهرآباد) گردید.
هدف از تدوین طرح تجاری فرودگاه بین المللی مهرآباد
هدف اصلی از تدوین این طرح تجاری، ارائه توصیه های است که گستره ، ماهیت و زمان بندی برنامه اولویت های سرمایه گذاری برای توسعه کوتاه مدت فرودگاه را هدایت کند . مطالعات برنامه ریزی تجاری به منظور تهیه یک برنامه کوتاه مدت برای سرمایه گذاری مالی صورت می گیرد که ضمن فراهم آوردن یک مجموعه فرودگاهی امن ، کارآمد، اقتصادی و از نظر زیست محیطی قابل قبول برای جامعه ، یک پارچگی عملیاتی فرودگاه بین المللی مهرآباد را نیز حفظ کند.
محقق ساختن این اهداف نیازمند توجه به مسائل زیر است :
· مطالعه در مورد وضعیت موجود فرودگاه برای درک شرایط موجود تسهیلات فرودگاهی و خدماتی که در حال حاضر ارائه می شود .
· برآورد ترافیک برای یک دوره 5 ساله .
· تدوین یک مدل مالی
· تجزیه و تحلیل پروژهای سرمایه گذاری بر اساس نوع درآمدها و نوع خدمات قابل ارائه و تأثیر آن به شرایط مالی
مقایسه میان چشم انداز فرودگاه بین المللی مهرآباد و چشم انداز بازار
فرودگاه مهرآباد با توجه به رشد ترافیک هوایی و افزوده شده شرکتهای هواپیمائی و خطوط هوایی درهر برهه زمانی با نیازهای جدید مسافرین و مراجعین و شرکتهای هواپیمائی و جانبی مواجه می شود که درصد درفع نیازها و در جهت کسب درآمد فعالیت های تجاری قابل ملاحظه ای را در برنامه کاری خود دارد .
رستوران و مراکز تهیه و ارائه غذای سریع و آماده از جمله نیازهای مسافران می باشد . همچنین با توجه به کمبود فضای پارک اتومبیل خصوصاً در ایام حج ، از دیگر تسهیلاتی مورد نیاز مسافران ، فضای پارک اتومبیل است .
کارکنان خطوط هوایی که در فرودگاه بین المللی مهرآباد به کار مشغولند ، از دیگر گروه های مشتریان می باشند که این فرودگاه می تواند از تأمین خدمات و تسهیلات برای آنها منتفع شود .
در این رابطه ، شکاف عمده ای میان خدماتی که در حال حاضر در فرودگاه بین المللی مهرآباد ارائه می شود و رشدی که در آنجا در شرف وقوع است ، وجود دارد .
در عرصه خدمات هوانوردی نیز ، فرودگاه می تواند با ارائه خدمات ، نه تنها به منظور افزایش در آمدهای هوانوردی ، بلکه همچنین با تأمین خدمات جدید به بهره برداران هواپیماها ، به درآمدهای خود بیفزاید.
رابطه میان فرودگاه و استفاده کنندگان از تسهیلات که می توان آنها را به مسافران و خطوط هوایی تقسیم کرد ، می تواند به رابطه ای سازنده تبدیل شود ، به گونه ای که تأمین مالی به منظور توسعه فرودگاه ، توسط استفاده کنندگان اصلی از آن صورت گیرد ، بنابراین تشریک مساعی میان فرودگاه و مسافران و خطوط هوایی موضوع حساس و تعیین کننده ای در توسعه فرودگاه به شمار می آید .
مشخصات فرودگاه :
نام فرودگاه : بین المللی مهرآباد | نام استان : تهران | نام شهرستان : تهران | نام شهر : تهران | |||||||||||
سال تأسیس : 1317 | مساحت فرودگاه : | ارتفاع از سطح دریا : 3962 | درجه حرارت : بالاترین پائین ترین | |||||||||||
شماره باند | طول باند | پهنای باند | شیب باند | PCN باند و ابعاد آن |
تعداد تاکسی وی : 38 پنهای تاکسی وی:23 متر به غیر از K1,K2,C1 شیب تاکسی وی : مساحت پارکینگ :376607 متر مربع
| |||||||||
29 L / 11R | 4030 متر | 60 متر | 1.17% | 50/F/A/X/T
| ||||||||||
29R / 11L | 3989متر | 45 متر | - 1.27% | 55/F/A/W/T | ||||||||||
پاویون خدمات ویژه : R VIP R CIP موقعیت جغرافیایی فرودگاه : غرب تهران | ||||||||||||||
فاصله فرودگاه از شهر : - | ساعات عملیاتی بودن فرودگاه : H24 | نوع فضای پوششی TMA : C | ||||||||||||
تعداد استند های موجود : 42 | نوع سوخت موجود در فرودگاه و مقدار آن : Jet A1-100LL-JP4/Water methanol 45/55 بدون محدودیت | |||||||||||||
آیا فرودگاه دارای گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری می باشد؟ در حال حاضر خیر | درجه فرودگاه : 1 | |||||||||||||
سابر : | ||||||||||||||
نوع فرودگاه :
بین المللی R | داخلی £ | اختصاصی £ | کشوری £ | نظامی £ | مشترک £ | مرز هوایی £ |
مالکیت فرودگاه
شرکت فرودگاههای کشور R | نفت £ | کشاورزی £ | سپاه £ | پست £ | ارتش £ | منطقه آزاد £ | شهرداری £ | نیروی انتظامی £ |
دستگاههای ارتباطی فرودگاه
تلفن FX شهری £ شماره تلفن : 9821 – 61021 , 66025343 , 66025225 |
پست الکترونیکی R آدرس : mehrabad@airport.ir |
تلکس Rشماره : 213889 EPDIR |
بیسیم £ شماره : |
نمابر R شماره : 98 21- 66025327 |
RAFTN آدرس : OIIIYDYX |
سایر £ |
سازمانها و واحدهای مستقر در فرودگاه
هواشناسی R | سوختگیری R | نیروی انتظامی R | گمرک R | قرنظینه گیاهی £ حیوانی£ | بانک R | نیروی دریایی £ |
پست R | ایرانگردی و جهانگردی £ | بازرسی کل کشور R | تاکسیرانی R | نیروی هوایی سپاه R | شیلات £ | نیروی هوایی R |
هوانیروز R | سازمان تبلیغات اسلامی | ریاست جمهوری R | گذرنامه R | حج و زیارت R | سپاه R | قوه قضاییه R |
ستاد مشترک R | وزارت ارشاد £ | صدا و سیما £ | شرکت نفت R | موسسه خدمات فرودگاهی £ نام موسسه | ||
هلی پورت £ | سایر £ |
|
|
|
امکانات خدماتی
وسیله نقلیه عمومی قابل دسترسی در فرودگاه : تاکسی R اتوبوس R | داروخانه £ | بوفه R | صندوق امانات R | رستوران R | استراحتگاه R | |
پارکینگ Rرایگان Rغیر رایگان R ظرفیت : 3251 عدد | فروشگاه R | صرافی £ | اورژانس R | اینترنت R | واحد امکانات بار R | |
سرویس بهداشتی : ایرانی : 287..... فرنگی : 37 دوش حمام 12 | پمپ بنزین £ | مهمانسرا R | رمپ مخصوص جانبازان R | اطلاعات هتلها R | ||
نزدیکترین هتل به فرودگاه : هتل فرودگاه تعداد تختهای موجود : 22 | اطلاعات هتلها R | وسایل سرگرمی کودکان £ | نمازخانه : 1806 متر | |||
تجهیزات پزشکی :آمبولانس ( دو دستکاه ) دستگاه شوک قبلی ، نوار قلب ، وسایل کامل احیای قلبی وریوی ، کمک های اولیه دونفر پزشک و چهار پرستار | پایگاه تعمیراتی شرکتهای هواپیمایی : هواپیمایی جمهوری اسلامی و آسمان | |||||
کارگو ترمینال £ | سایر | |||||
مشخصات و تجهیزات ترمینالها
الف) ترمینال داخلی ( 2و4و6 )
سطح زیر بنا : 39850 مترمربع | گنجایش پذیرش مسافر: | گنجایش پذیرش بار (تن) : | تعداد XRAY : 22 | ||
تعداد کیت وی : 23 | تعداد و نوع مانیتور اعلان پرواز : 127 (سونی ، سامسونگ و هیوندا ) | تعداد چرخ دستی : 880 | |||
تعداد کانتر : 51 | تعداد تسمه نقاله : 15 طول هر یک : خطی 80 گردان 40 متر | میزان بار وارداتی در سالن (تن) : | |||
نوع سیستم گرمایش : چیلر | نوع سیستم سرمایش : چیلر | میزان بار صادراتی : | |||
توضیحات : | |||||
ب) ترمینال خارجی و حج( 1و3و5 )
سطح زیر بنا : 33600 متر مربع | گنجایش پذیرش مسافر: | گنجایش پذیرش بار (تن) : | تعداد XRAY : 9 | ||
تعداد کیت وی : 5 | تعداد و نوع مانیتور اعلان پرواز : 0 3 (سونی و سامسونگ) | تعداد چرخ دستی : 260 | |||
تعداد کانتر : 13 | تعداد تسمه نقاله : 5 طول هر یک : خطی 80 گردان 40متر | میزان بار وارداتی در سالن (تن) : | |||
نوع سیستم گرمایش : چیلر | نوع سیستم سرمایش : چیلر | میزان بار صادراتی : | |||
توضیحات : | |||||
دستگاههای ناوبری ، ارتباطی ، رادار نصب شده در محدوده تحت مدیریت فرودگاه
نام دستگاه | تعداد | نوع | وضعیت بهره برداری | کیفیت | توضیحات ( محل نصب) |
|
| |||||
فعال | غیر فعال |
|
| |||||||||
VOR | 3 | THALES 432 – THALES 431 | P |
|
| داخل فرودگاه – رودشور – دهنمک |
|
| ||||
ILS | 1 | NORMARC | P |
|
| 29 L |
|
| ||||
N.D.B | 5 | ND2000 | P |
|
| ایستگاه ساوه – ورامین – علی آباد- کهریزک – جی |
|
| ||||
D.M.E | 5 | DME2020 | P |
|
| داخل ایستگاه GP – داخل DVOR - جی – دهنمک – ساوه |
|
| ||||
TACAN | 1 | - |
| P |
| فرودگاه مهرآباد |
|
| ||||
U.H.F | 5 | 317.500 |
APP |
|
|
| فرودگاه مهرآباد |
| ||||
362.300 |
| |||||||||||
243.000- | MEG | P |
| |||||||||
257.800 | TWR |
| ||||||||||
275.800 | GND |
| ||||||||||
V.H.F | 16 | 119.700 |
|
|
|
| فرودگاه مهرآباد |
| ||||
125.100 | APP |
| ||||||||||
P |
|
| ||||||||||
124.450 |
|
| ||||||||||
118.100 | TWR | P |
|
| ||||||||
121.700 | GND
| P |
|
| ||||||||
121.900 | GND
| P |
|
| ||||||||
121.850 | CD | P |
|
| ||||||||
128.00 | ATIS | P |
|
| ||||||||
|
|
|
|
| ||||||||
دستگاه | تعداد | نوع |
| وضعیت بهره برداری | کیفیت | توضیحات ( محل نصب)
|
| |||||
فعال | غیر فعال |
| ||||||||||
PAPI | 4 | Left/3.3° | 29L | P |
|
|
|
| ||||
Left/3.3° | 29R | P |
|
| ||||||||
Left/3.22° | 11L | P |
|
| ||||||||
Left/3.36° | 11R | P |
|
| ||||||||
LIGHTING | 4 | PALS 870M LIH | 29L | P |
|
|
|
| ||||
PALS 600M LIH | 29R | P |
|
| ||||||||
SALS 300M LIL | 11R | P |
|
| ||||||||
SALS 300M LIL | 11L | P |
|
| ||||||||
RADAR | 2 | RADAR(PSR) | P
|
|
| فرودگاه مهرآباد |
| |||||
RADAR(MSSR) | P |
| ||||||||||
|
|
|
| |||||||||
|
قابلیت پذیرش هواپیما
سبک £ |
متوسط £ |
سنگین (پهن پیکر) R |
درجه بندی فرودگاه از نظر آتش نشانی
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | کت مورد نیاز |
£ | £ | £ | £ | £ | £ | £ | £ | R | £ | 9 |
تجهیزات ایمنی زمینی
کفساز R | تانکر R | پیشرو R | نجات R | آمبولانس R | مارشالر R | نورافکن R | اطفائیه R | تیغه R |
هایدرانت R | برف روب R | جاروب R | استخر R | سایر : |
لیست شرکتهای هواپیمایی داخلی
شرکت های هواپیمایی | پرواز دارد | پرواز ندارد |
ایران ایر | P |
|
آسمان | P |
|
ایران ایر تور | P |
|
ماهان | P |
|
کاسپین | P |
|
کیش ایر | P |
|
نفت | P |
|
تابان | P |
|
زاگرس | P |
|
فارس ایر قشم | P |
|
آریا |
| P |
ارم |
| P |
ساها | P |
|
سایر : آتا، فراز قشم ، سهند آسیا، معراج، هسا و یاس |
لیست شرکتهای هواپیمایی خارجی
شرکت های هواپیمایی | پرواز دارد | پرواز ندارد |
اکراین |
| P |
آلیتالیا |
| P |
ایروفلوت |
| P |
اتریشی |
| P |
امارات |
| P |
ایرفرانس |
| P |
ترکیه |
| P |
سوریه |
| P |
عربستان سعودی | P |
|
کارکولوس |
| P |
کویتی |
| P |
ک ال ام |
| P |
گلف ایر |
| P |
لوفت هانزا |
| P |
یگاسوس |
| P |
آزال |
| P |
اطلس جت |
| P |
آریا افغان |
| P |
قطر ایر |
| P |
تاجیک ایر |
| P |
پاکستانی |
| P |
ایر عربیا |
| P |
عراقی |
| P |
SKY |
| P |
شاهین ایر پاکستان |
| P |
اونور ایر |
| P |
گرجستان |
| P |
آرماویا |
| P |
ایر آسیا |
| P |
چین جنوبی |
| P |
الاتحاد |
| P |
BMI |
| P |
کرندوم |
| P |
الوفیر |
| P |
سایر | ||
|