شناسهٔ خبر: 19357 - سرویس وزارتی

در اختتامیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان مطرح شد؛

فراهم بودن زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌ ایران و بلغارستان/ تفاهم دو کشور در بخش‌های اداری٬ صنعت گردشگری، کشاورزی و انرژی

نشست وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان در اختتامیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر فراهم بودن زمینه‌ها جهت گسترش همکاری‌ دوجانبه تأکید کردند و تفاهم به دست‌آمده در بخش‌های اداری و صنعت گردشگری، کشاورزی و انرژی را یادآور شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ مراسم اختتامیه هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و ایوایلو مسکوفسکی وزیر حمل و نقل٬ ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان عصر روز گذشته سه‌شنبه ۱۸ برگزار شد.

عباس آخوندی با یادآوری اینکه در این کمیسیون مشترک کمیته‌های تخصصی تشکیل شدند و نهایتا به متن یادداشت تفاهم دست یافتند، گفت: در طول این مدت هیأت بلغاری با آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.

آخوندی با اشاره به بازدید هیأت بلغاری از مرکز مدیریت راه‌های ایران در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ کاخ گلستان٬ مترو و برج میلاد تهران گفت: توسعه همه جانبه همکاری‌های ایران و بلغارستان نشان می‌دهد دو کشور در سطح گسترده‌ای به همکاری و مناسبات دوجانبه توجه دارند و این آمادگی است که زمینه همکاری‌ها در همه بخش‌ها گسترش یابد.

آخوندی همچنین روز ملی بلغارستان را تبریک گفت و از اینکه سفر این هیات بلغاری همزمان با روز ملی بلغارستان به ایران انجام شده است، ابراز خرسندی کرد که نوید روشنی در توسعه همکاری‌های دو کشور می‌دهد.

ایوایلو مسکوفسکی نیز در این مراسم ضمن تشکر از نتایج مثبت کار کمیته‌های تخصصی کمیسیون مشترک دو کشور اظهار امیدواری کرد که دو کشور بتوانند در تمام زمینه‌ها توافقات مد نظر را عملیاتی کنند.

وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان اضافه کرد: طی دو روز مذاکرات، گام‌های مفیدی برای توسعه مناسبات با ایران داشتیم و مطمئن هستم در آینده روابط ما در همه زمینه‌ها بیش از پیش تقویت خواهد شد.

وی تأکید کرد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی بین دو کشور سبب شد دو کشور در زمینه‌های مختلف اداری و صنعت گردشگری، کشاورزی و انرژی به تفاهم و توافق برسند.

مسکوفسکی بلغارستان را دروازه ورود ایران به اروپا و ایران را دروازه ورود بلغارها به شرق آسیا خواند و گفت: با اجرای این توافقات قطعا این مهم تحقق می‌یابد.

وی افزود: مقرر شده برخی از مسائل باقیمانده بین دو کشور در نشست‌های مشترکی در سه ماه آینده در بلغارستان بحث و بررسی شود تا بتوانیم در توسعه مناسبات همه جانبه به نتایج مثبتی برسیم.

اهم توافقات کمیته‌های کاری دو کشور را اینجا ببینید.