شناسهٔ خبر: 19368 - سرویس استان‌ها

بندر امیرآباد پیشرو در بهره‌گیری از ظرفیت‌های عملیاتی/ آمادگی کامل بندر امیرآباد جهت پذیرایی از میهمانان نوروزی

بندر امیرآباد آخرین جلسه شورای اداری بندر امیرآباد با حضور مسئولین و اعضای شورای اداری در سال ۱۳۹۴ برگزار شد، این در حالیست که جلسه هماهنگی با حضور نمایندگانی از فرماندهی پایگاه دریابانی امیرآباد، اداره شیلات امیرآباد، حفاظت منابع شهید خلیلی بهشهر و اعضاء طرح همیار ناجی در بندر امیرآباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد؛ علی خدمتگزار مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد در این نشست در سخنانی با اشاره به دستاوردهای بندر امیرآباد در تمامی زمینه‌ها از تلاش و کوشش تمامی همکاران در طول سال جاری تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌ها  و تامین تجهیزات استراتژیک از دیگر گام‌های اجرایی این بندر در سال جاری گفت: از مهمترین دستاوردها می‌توان به احداث ۶ پست اسکله به طول ۱۱۲۵ متر و لایروبی مربوط به آن با اعتبار ۱۴۵۰ میلیارد ریال، راه‌اندازی ۶ دستگاه جرثقیل بکرا با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال با دستان توانمند نیروهای داخلی، فعال‌سازی ۲ دستگاه گنتری کرین، افزایش مکنده غلات از ۶ به ۱۲ دستگاه، بازسازی لایروب خزر، اجرای طرح استانداردسازی مرکز MRCC با اعتبار ۵/۴ میلیارد ریال و راه‌اندازی مرکز هماهنگی عملیات بندری را نام برد که این موارد موجب افزایش ۳ میلیون تنی ظرفیت عملیاتی بندر و افزایش ظرفیت اسمی بندر به ۷.۵ میلیون تن می‌شود.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در ادامه به بهبود و ارتقاء نرم عملیاتی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای سال جاری این بندر اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میانگین زمان حضور شناورها به میزان ۲۳ درصد، زمان انتظار ۴۰ درصد و زمان سرویس ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.  

وی در ادامه با اشاره به ورود و خروج ۷۸۱ فروند شناور از ابتدای امسال تاکنون افزود: از ابتدای امسال تاکنون میزان ۲ میلیون و ۸۵۵ هزار تن کالا در بنادر امیرآباد و نکا تخلیه و بارگیری شد.

علی خدمتگزار همچنین به کسب سهم ۴۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی به عنوان یکی از دیگر دستاوردهای این بندر در بخش عملیات دریایی و بندری یاد کرد و گفت: تلاش و کوشش مجموعه بندر امیرآباد در سال جاری موجبات دستیابی به سهم ۸۶ درصدی امیرآباد از فعالیت صادراتی در بنادر شمالی و سهم ۹۸ درصدی امیرآباد از صادرات بنادر استان شد.

وی همچنین به اهمیت بحث سرمایه‌گذاری در بندر اشاره کرد و گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته و جذب میزان ۶۴۹ میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اراضی پشتیبانی منطقه ویژه اقتصادی بندر در سال جاری موفق به کسب رتبه سوم در زمینه جذب سرمایه‌گذار در بین بنادر کشور شدیم.

مدیر بندر امیرآباد ضمن تبریک مجدد کسب رتبه اول ارزیابی عملکرد در بین بنادر کشور و گفت: امید است با عزم و اراده مجموعه پرتلاش منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در سال‌های آتی بیش از پیش شاهد موفقیت‌های بزرگترین بندر شمال کشور باشیم.

وی همچنین افزود: در آستانه نوروز ۹۵ و با توجه به استقرار پلاژهای فعال در امر گردشگری دریایی در محدوده تحت پوشش و همچنین استقبال مسافران، مهمانان نوروزی و هم استانی‌های عزیز از تفریحات و سرگرمی‌های دریایی، آمادگی کامل همه ارگان‌های ذیربط را در این زمینه حائز اهمیت دانست.

وی با اشاره به اینکه طرح گردشگری دریایی از ۲۵ اسفند آغاز و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه می‌یابد و با توجه به حساسیت موضوع حوادث دریایی، چاپ بنر، بروشور با مضامین ایمنی گردشگری دریایی به زبان‌های فارسی و انگلیسی، تجهیز قایق‌های عضو طرح همیار ناجی به تجهیزات ایمنی مورد نیاز، انجام اقدامات لازم در خصوص آماده بکاری کامل شناور جستجو و نجات دریایی (SAR) و مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی را از جمله اقدامات پیشگیرانه این بندر در حوزه ایمنی گردشگری دریایی اعلام نمود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و همچنین همکاری و رعایت موارد ایمنی از سوی گردشگران شاهد تعطیلات بدون حادثه باشیم.