شناسهٔ خبر: 19392 - سرویس جاده‌ای

معیدفر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

توجه جامعه به ایمنی باید موضوع روز شود/ کاهش سوانح رانندگی عزم ملی می‌طلبد/ تبعات خطرپذیری در رانندگی/ دلیل انتخاب شعار "نوروزی شاد با سفری ایمن"

سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توجه جامعه به ایمنی باید موضوع روز شود٬ گفت: کاهش سوانح رانندگی عزم ملی می‌طلبد٬ امیدواریم با سرمایه‌گذاری بیشتر در ابعاد فرهنگی٬ نگاه‌ها و رویکردها در جامعه به مسئله ایمنی و احترام به حقوق دیگران تغییر اساسی کند.

سعید معیدفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از سال گذشته که کارگروه امور اجتماعی٬ آموزش و فرهنگی کمیسیون ایمنی راه‌ها کار خود را به طور جدی آغاز کرد اقدامات متعددی انجام داد که یکی از آن اقدامات تمرکز روی مقاطعی از سال بود تا بر افکارعمومی به ویژه کاربران اصلی راه‌ها و جاده‌ها تأثیر بگذارد.

وی افزود: سال گذشته و امسال در چند مقطع همچون سفرهای تابستانی٬ دهه ایمنی و نوروز برنامه‌های مختلفی برای توجه به مولفه‌های دخیل در بروز سوانح رانندگی همچون راه٬ خودرو٬ امداد و نجات٬ عامل انسانی دنبال شد و درباره اقشاری از جمله عابران٬ موتورسیکلت‌سواران٬ رانندگان و سالمندان که بیشترین آسیب‌پذیری را از سوانح رانندگی دیدند برنامه‌هایی به اجرا درآمد تا توجه جامعه جلب شود.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توجه جامعه به ایمنی باید موضوع روز شود٬ ادامه داد: وقتی جامعه آمار کشته شدن حدود ۱۷ هزار نفر را در سوانح رانندگی جدی نگیرد و خطر معلولیت‌ها٬ مصدومیت‌ها و خسارت‌ها برای شهروندان اهمیت پیدا نکند؛ با وجود تلاش‌های فراوان برای بهبود راه٬ اصلاح نقاط پرخطر و نظارت بیشتر بر تولید خودرو٬ کاهش تلفات و خسارات سوانح رانندگی اندک است؛ بنابراین تغییر رفتار رانندگان٬ عابران و موتورسیکلت‌سواران در کاهش سوانح حائز اهمیت محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها فاصله آمار تلفات سوانح رانندگی ایران را در مقایسه با دنیا زیاد خواند و اظهار کرد: ما نیاز به عزم ملی و توجه همه جانبه مردم و مسئولان به موضوع کاهش سوانح رانندگی داریم. باید خطر و تبعات عدم توجه به ایمنی جدی گرفته شود و افراد آگاه باشند خطرپذیری در رانندگی چقدر می‌تواند به جان آنها و دیگران ضرر و زیان وارد ‌کند. امیدواریم با سرمایه‌گذاری بیشتر در ابعاد فرهنگی٬ نگاه‌ها و رویکردها در جامعه به مسئله ایمنی و احترام به حقوق دیگران تغییر اساسی کند.

وی با بیان اینکه معمولا تلاش کارگروه امور اجتماعی٬ آموزش و فرهنگی کمیسیون ایمنی راه‌ها این است که جنبه‌های مثبت توجه به ایمنی را مدنظر مردم قرار دهد افزود: شعار دهه ایمنی سال ۹۳ «سهم من در ایمنی راه‌ها»٬ شعار نوروز سال ۹۴ «بهار٬ نوروز٬ زندگی٬ شادی٬ سفر٬ ایمنی» و شعار هفته یادمان قربانیان سوانح رانندگی در آبان ۹۴ «همه با هم برای تصادف کمتر٬ خانواده‌ای شادتر» بود و برای نوروز ۹۵ شعار «نوروزی شاد با سفری ایمن» انتخاب شد که مورد تأیید کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز قرار گرفت.

معیدفر گفت: مردم در نوروز شاد هستند و به سفر و دیدوبازدید می‌روند بر همین اساس شعار «نوروزی شاد با سفری ایمن» انتخاب شد. اگرچه نمی‌توان صرفا تغییر رفتار افراد را با همین شعار به انتظار نشست اما به هر حال انسان موجودی است که با کلام منطقی ارتباط برقرار می‌کند٬ دیدن این کلمات و ارتباط برقرار کردن با مفاهیم آن در کنار کارهای دیگری که برای ایمنی راه‌ها باید انجام داد می‌تواند رفتار ناایمن افراد را تا حدودی بهبود بخشد./