شناسهٔ خبر: 19461 - سرویس جاده‌ای

برای تحقق شعار «نوروزی شاد، با سفر ایمن» انجام می‌شود

جزئیات برنامه‌ها و اقدامات نوروزی سازمان راهداری/ آماده‌باش بیش از ۶۵۰ راهدارخانه ثابت و سیار/ كنترل نامحسوس حمل و نقل جاده‌ای/ اصلاح و رفع ۱۱۵ نقطه و مقطع پرحادثه

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات برنامه‌ها و اقدامات نوروزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: طرح نوروزی این سازمان در قالب پنج حوزه حمل و نقل مسافر داخلی، حمل‌و‌نقل بین‌المللی، مدیریت راه‌ها، راهداری و ایمنی برنامه‌ریزی شده است.

داود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تشریح اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سفرهای نوروزی با اشاره به اینکه طرح نوروزی ۹۵ از مورخ ۲۵ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین به مدت ۲۰ روز  ادامه خواهد داشت گفت: این طرح در قالب پنج حوزه حمل و نقل مسافر داخلی، حمل‌و‌نقل بین‌المللی، مدیریت راه‌ها، راهداری و ایمنی برنامه‌ریزی شده است.

۱۲۰ هزار راننده و كمك راننده آماده خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی/ آماده‌باش بیش از ۶۵۰ راهدارخانه ثابت و سیار

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: برای طرح نوروزی ۹۵ به منظور جابه‌جایی مسافران حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار و دستگاه مینی بوس  و ۳۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه سواری كرایه و بیش از ۱۲۰ هزار راننده و كمك راننده آماده ارائه خدمت به مسافران هستند.

وی با بیان اینکه استقرار بیش از ۶۵۰ راهدارخانه ثابت و سیار در سطح راه‌های كشور برای خدمات‌دهی به مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است اظهار کرد: ۱۲ هزار راهدار در طرح نوروزی پیش‌رو در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت بروز مشکل در محورهای برون‌شهری نسبت به تسهیل تردد یا بازگشایی راه‌ها اقدام کنند.

حضور ۲۰۰۰ گشت راهداری و ۷۰۰ اكیپ امدادی و تعمیراتی در طول راه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۲۰۰۰ گشت راهداری در طول راه‌ها حضور دارند و ۷۰۰ اكیپ امدادی و تعمیراتی نیز در طول راه‌ها جهت رفع نقائص جزئی خودروی مسافران نوروزی آماده ارائه خدمت به مسافران هستند. ضمن این‌که اكیپ‌های راهداری زمستانی در نقاط برف‌گیر تا ۱۵ فروردین ۹۵ حضور دارند.

کشاورزیان با بیان اینکه ۱۴۱ مرکز مكانیزه معاینه فنی به منظور خدمت رسانی به ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای فعال هستند گفت: همچنین در اجرای طرح  ساماندهی تاكنون تعداد ۹۴ شركت و نمایندگی از ادارات كل حمل‌ونقل استان‌ها مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

كنترل نامحسوس حمل و نقل جاده‌ای

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در راستای طرح نظارت و كنترل تردد وسایل نقلیه، طرح كنترل نامحسوس حمل و نقل جاده‌ای و ارایه مستمر گزارش عملكرد طرح نوروزی به ستاد و ارزیابی استان‌ها اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با مشاركت پلیس‌راه، همكاری تشكل‌ها و انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل به صورت تصادفی از  پایانه‌های بار و مسافر به صورت میدانی نظارت می‌ شود و وضعیت وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای کنترل خواهد شد.

وی تاکید کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با طرح ویژه نوروزی پلیس برای كنترل میدانی صحت معاینه فنی و تاییدیه مدیر فنی در پاسگاه‌ها همکاری لازم را خواهد داشت.

سامانه پیامكی ۳۰۰۰۱۴۳ پل ارتباطی با مسافران نوروزی/ شرکت‌ها و موسسات مسافرتی مسئولیت حُسن عملکرد کارکنان خود هستند

کشاورزیان گفت: با هماهنگی و همكاری شهرداری‌ها و بازدید مدیران استانی از پایانه‌های مسافری، پیگیری‌های لازم برای رفع مسایل و مشكلات پایانه‌های عمومی مسافری صورت گرفت. همچنین سامانه پیام كوتاه ۳۰۰۰۱۴۳ برای دریافت انتقادها و پیشنهادها به عنوان پل ارتباطی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با مسافران در طول اجرای طرح نوروزی ۹۵ در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: شرکت‌ها و موسسات مسافرتی مسئولیت حُسن عملکرد کارکنان خود را بر عهده دارند و موظف هستند از افراد باصلاحیت برای همکاری استفاده کنند. همچنین شرکت‌های مسافربری موظف هستند در صورت توقف در طول مسیر به دلیل نقص فنی خودرو یا هر دلیل دیگری بدون دریافت هزینه اضافی وسیله دیگری را برای انتقال مسافران به مقصد فراهم کنند.

وی اظهار کرد: در بخش حمل و نقل بین‌المللی نیز دستورالعمل مربوط به آمادگی و استقبال از نوروز ۱۳۹۵ در پایانه‌های مرزی جهت اقدام و هماهنگی در تردد‌های برون مرزی و پایانه‌های مسافربری مرزی در ایام نوروز به اتحادیه شركت‌های تعاونی مسافربری كشور و انجمن صنفی شركت‌های مسافربری ابلاغ شده است.

افزایش ترددشمارهای برخط ۱۷۳۰ دستگاه با هدف پوشش شبكه شریانی كشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی تمام شعب مركز مدیریت راه‌ها در استان‌های كشور با ماموریت اصلی نظارت بر فعالیت‌های جاده‌ای خبر داد و گفت: برای مدیریت هر چه بیشتر محورهای برون شهری بالغ بر ۴۰۰ سامانه كنترل سرعت موجود‌ برای ‌مدیریت‌ و كاهش‌ شدت تصادفات‌ عملیاتی و ۷۴ دستگاه دوربین كنترل سرعت در آزادراه تهران – اصفهان و تهران – ساوه راه‌اندازی شده است. همچنین تعداد تردد شمارهای برخط از ۱۵۰۳ دستگاه به ۱۷۳۰ دستگاه با هدف پوشش شبكه شریانی كشور افزایش یافت.

راه‌اندازی سامانه بلوتوثی اندازگیری زمان سفر در محورهای پرتردد منتهی به تهران/ خدمات سامانه ۱۴۱

کشاورزیان افزود: در قالب طرح نوروزی ۹۵ سامانه بلوتوثی اندازه‌گیری زمان سفر در محورهای پرتردد منتهی به تهران شامل تهران - آمل (محور هراز ) ، تهران -ساری ( محور فیروزكوه ) ، تهران -كرج - نظر آباد، كرج - چالوس، تهران -ساوه و مسیر بالعکس راه‌اندازی شد؛ علاوه بر این نسخه جدید نرم‌افزار موبایل ۱۴۱.ir با امكان نمایش نقشه برخط گرافیكی، نمایش مسیرهای انتخابی، نمایش عكس جهت‌دار از دوربین‌های نظارتی، نمایش محل اجرای كارگاه‌های جاده‌ای، تصادفات و انسداد مسیر  راه‌اندازی شده است و مسافران می‌توانند با مراجعه به این سایت از آخرین وضعیت ترافیک و زمان سفر محورهای پرتردد مطلع شوند.

اجرای طرح بازدید ایمنی ۲۶۰۰۰ كیلومتر راههای پرتردد سفرهای نوروزی

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از اجرای طرح بازدید ایمنی ۲۶۰۰۰ كیلومتر راه‌های پرتردد سفرهای نوروزی از ابتدای بهمن ماه توسط ۱۰ شركت مهندسان مشاور صلاحیت‌دار برای ایمن‌سازی محورهای مذکور خبر داد و گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خط‌كشی و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای ارتقای حفاظ‌ها ویژه طرح نوروزی از محل منابع سازمان اختصاص یافته است.

اجرای ۳۰ كیلومتر روشنایی طولی/ ساماندهی موقت گلوگاه‌های ترافیكی با علائم و تجهیزات ایمنی

وی اجرای ۳۰ كیلومتر روشنایی طولی در نواحی مورد نیاز را از دیگر اقدامات طرح نوروزی ۹۵ در بخش حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد و افزود: گلوگاه‌های ترافیكی موجود به صورت موقت توسط علائم و تجهیزات ایمنی راه‌ها ساماندهی شده است.

اصلاح و رفع ۱۱۵ نقطه و مقطع پرحادثه برای طرح ویژه نوروز ۹۵

معاون وزیر راه و شهرسازی از اصلاح و رفع ۱۱۵ نقطه و مقطع پرحادثه برای طرح ویژه نوروز ۹۵ خبرداد و گفت: ایمن سازی و پاكسازی و منظر آرایی ایستگاه‌های عوارضی، به روزرسانی و تكمیل سیستم‌های هوشمند در آزادراه‌های پرتردد، به روزرسانی روشنایی محدوده عوارضی‌ها، توسعه سیستم پرداخت الكترونیكی (ETC)و برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی محوطه‌های كارگاهی و خاتمه عملیات عمرانی در سطح راه‌ها و حریم آنها از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین از دیگر تمهیدات اندیشیده شده برای نوروز ۹۵ است.

کشاورزیان با ارائه گزارشی از وضعیت سفرهای نوروز ۹۴ گفت: در نوروز گذشته از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۳ تا۱۵ فروردین ۹۴ در مجموع  ۷۵۰ هزار و ۶۵۲ سفر انجام شد و ۹ میلیون و ۶۸ هزار و ۶۱۱ مسافر در این بازه زمینی از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح نوروزی گذشته ۵۸ درصد مسافر جابجا شده از طریق اتوبوس، ۲۴ درصد مسافر جابجا شده از طریق مینی‌بوس و میدل‌باس و ۱۸ درصد مسافر جابه‌جا شده نیز از طریق سواری كرایه در سطح كشور جابه‌جا شدند ادامه داد: میزان سفر در طرح نوروزی ۹۴ نسبت به طرح نوروزی ۹۳ به میزان ۱.۳ درصد افزایش اما میزان نیز در طرح نوروزی ۹۴ نسبت به طرح نوروزی ۹۳ به میزان ۲ درصد کاهش یافته است./