شناسهٔ خبر: 19479 - سرویس بنادر و دریانوردی

رضوانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

زیرساخت‌های مناسب بندر چابهار برای پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت ۲ هزار TEU/ بهره‌برداری از فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی در نیمه دوم ۹۵

سیاوش رضوانی مدیر کل بنادر استان سیستان و بلوچستان با اشاره به زیرساخت‌های مناسب بندر چابهار برای پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت ۲ هزار TEU گفت: درحال حاضر عمق اسکله بندر چابهار منفی ۱۴ متر است که این عمق برای کشتی‌های کانتینری مناسب محسوب می‌شود.

سیاوش رضوانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره حضور لاینرهای خارجی در بندر چابهار گقت: امیدواریم با توجه اقداماتی که در خصوص زیرساخت‌های لاینری انجام داده‌ایم٬ در آینده نزدیک لاینرهایی که به مقصد ایران حرکت می‌کنند وارد بندر چابهار شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات قابل توجه‌ای درباره زیر ساخت‌های لاینری بندر چابهار انجام شده است٬ افزود: از اقداماتی که در این بندر انجام شده می‌توان به افزایش عمق اسکله برای کشتی‌های کانتینری با ظرفیت ۲ هزار TEU و کشتی‌های بارگیری با حجم ۸۵ هزار تن اشاره کرد که این اقدامات زیر ساختی سبب مجهز بودن بندر چابهار برای حضور لاینرها می‌شود.

رضوانی ادامه داد: بندر چابهار در گذشته محدودیت عمق داشت و خوشبختانه در سال ۹۴ این محدودیت را برطرف شد. درحال حاضر عمق اسکله بندر چابهار منفی ۱۴ متر است که این عمق برای کشتی‌های پاناماکس(کشتی‌های کانتینری) مناسب محسوب می‌شود.

مدیر کل بنادر استان سیستان و بلوچستان با یادآوری اینکه در اوایل سال ۹۴ یک قرار داد اولیه بین وزیر کشتی‌رانی هند و دکتر آخوندی وزیر راه وشهرسازی صورت گرفت گفت: این قرارداد بر این اساس بود که هندی‌ها سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری برای تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی داشته باشند و بتوانند در فاز یک بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری کنند.

وی با بیان اینکه در قرارداد اولیه قرار شد که دو طرف یک بخش خصوصی را برای توافق معرفی کنند گفت: ما شرکت آریا بنادر و هندی‌ها هم سرمایه‌گذار بخش خصوصی خود را معرفی‌ کردند و دو بخش خصوصی ایران با هند نشست‌هایی را با هم داشتند که حاصل آن پیش‌نویس توافق بود و این پیش‌نویس در حال تکمیل است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مصوبه اخیر دولت هند برای سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در توسعه بندر چابهار گفت: به نظر می‌رسد این رقم شامل پروژه‌های بندری همچون راه‌آهن نیز بشود.

رضوانی ادامه داد: مبلغ نهایی که در طرح جامع برای هزینه‌ای بهره‌برداری و خرید تجهیزات برآورد شد ۴۳۱ میلیون دلار بوده است و شکر خدا ما مشکل مالی برای اتمام این پروژه نداریم.

وی با اعلام اینکه از صندوق توسعه ملی برای این پروژه منابع مالی کنار گذاشته شده است افزود: اگر بخش خصوصی ما اسناد مناقصه‌های صورت گرفته را به صندوق توسعه ملی ارائه دهد بلافاصله منابع مالی در اختیار ما گذاشته می‌شود.

مدیرکل بنادر استان سیستان و بلوچستان زمان تقریبی بهره‌برداری از پروژه فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی را نیمه دوم سال ۹۵ اعلام کرد.

هند سرمایه‌گذاری در ایران و دیگر کشورهای منطقه را با هدف تسهیل تجارت رو به رشد خود و ایجاد فرصت حضور برای شرکت‌های هندی در منطقه انجام می‌دهد. بر طبق یادداشت تفاهم امضاء شده بین ایران و هند در ماه مه ۲۰۱۵، انتظار می‌رود هند دو لنگرگاه را در بندر چابهار در قالب فاز اول توسعه این بندر تجهیز و راه‌اندازی کند.

رقم کلی تخصیص داده شده برای این عملیات ۸۵.۲۱ میلیون دلار بصورت اجاره به شرط تملیک در مدت ده سال است. دو کشور ایران و هند توافق کردند که مالکیت تجهیزات در پایان مدت زمان ۱۰ سال به طرف ایرانی منتقل شود. به منظور راه‌اندازی این پروژه توسط هندی‌ها، انتظار می‌رود لنگرگاه‌ها کار خود را حداکثر تا ۱۸ ماه دیگر آغاز کنند./