شناسهٔ خبر: 19512 - سرویس مسکن و شهرسازی

روند تخریب وعدم رسیدگی به خانه‌های تاریخی؛

چشم امید خانه تاریخی توکلی قم به مساعدت مسئولان/ لزوم تهیه طرح نجات بخشی اثر تاریخی

خانه توکلی قم اثری تاریخی است که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است اما این بنا به دلیل عدم رسیدگی در حال تخریب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خانه توکلی قم یکی از بناهای تاریخی شهر قم است که در سال ۱۳۸۰ ه.ش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این خانه به مساحت ۵۷۰ مترمربع در بافت قدیمی خیابان آذر و کوی چهل اختران واقع شده است اما خانه تاریخی توکلی که در طرح ساماندهی پیرامون حرم  چهل اختران واقع شده است و با توجه به میراثی بودن اثر حکم به حفظ و مرمت آن داده شده، این روزها حال خوبی ندارد.

یکی از مشکلات پیش روی مرمت این ملک تملک آن است که با توجه ورثه‌ای بودن بنا، تملک آن بسیار دشوار است و کمک تمامی مسئولان را می‌طلبد تا در گام اول طرح نجات بخشی اثر تهیه شود و در گام بعدی نسبت به تملک و مرمت و بهسازی آن اقدام شود.

با توجه به فعال بودن محله به موجب وجود امامزاده و زائران داخلی و خارجی و دسته عزاداری بزرگ این محله در ایام محرم، می‌تواند این خانه به خانه محله و دفتر شورای محل و کاربری‌های فرهنگی تبدیل شود.

خانه در بافت قدیمی قم در کنار خیابان آیت ا... طالقانی در کوی منتهی به مجموعه بناهای چهل اختران قرار دارد و بنای موجود خانه توکلی باقی‌مانده‌ای از یک مجموعه بزرگتر است.

از این نشانه‌ها می‌توان به مواردی همچون دری که در قسمت شمال شرقی بنا به ساختمان نوساز مجاور باز می‌شود و با ستون‌های سنگی زیبایی که در زیر زمین شمال غربی بنا تا نیمه در دیوار مدفون شده‌اند اشاره کرد.

اولین شاخصه بنا که شدیدا جلب توجه می‌کند سردر ورودی آن است که به شکل بسیار زیبایی با استفاده از  نماسازی آجری ایجاد شده است.

این بنا کاربرد مسکونی داشته و از خصوصیات بارز آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که فضاهای زیر زمین قسمت شمالی دارای تزیینات فراوانی بوده، در صورتی که زیرزمین قسمت جنوبی فاقد هرگونه تزیین است و این نشان از آن دارد که زیر زمین جنوبی وظیفه خدمات به قسمت‌های دیگر را داشته است.

​ ​