شناسهٔ خبر: 19528 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس شورای‌اسلامی شهر ساری خبر داد:

سهولت صدور پروانه برای خانه‌های تاریخی ساری/ ممنوعیت ساخت بیش از ۲ طبقه بنا در بافت تاریخی/ تخصیص ردیف بودجه برای شرکت عمران و بهسازی در تمامی شهرها

علیجان شمشیربند رییس شورای اسلامی شهر ساری با تاکید بر ممنوعیت ساخت بیش از ۲ طبقه بنا در بافت‌های تاریخی شهر ساری گفت: قرار است در برنامه سال ۹۵ ردیف بودجه ای برای بهسازی خانه‌های تاریخی اختصاص یابد و مطمئنا سال پیش‌رو سالی بهتر برای ابنیه و بافت‌ های تاریخی شهر به شمار می‌رود.

علیجان شمشیربند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دریاره اهمیت محله آب انبار نو  و خانه‌های تاریخی همچون خانه‌های فاضلی، کلبادی، سردار جلیل، صادقیان و میرگتی که در محور بافت تاریخی این محله قرار دارند صحبت کرد و گفت: ساری همانند دیگر مناطق شهری ایران دارای بافت‌های فرسوده و قدیمی است که این بافت‌ها به دلیل قدمت خانه‌ها و ابنیه تاریخی ارزشمندی همچون آب انبار نو دارای ویژگی جذب گردشگران داخلی و خارجی و توسعه صنعت توریسم است.

رییس شورای اسلامی شهر ساری با تاکید بر اهمیت حفظ و حراست از بافت‌های تاریخی و بناهای ارزشمند به تلاش‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در شهر ساری اشاره کرد و افزود: پیگیری‌های قابل‌توجه شرکت عمران و انبوه سازان ساری و جلساتی که در این‌باره با شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار شد، به کسب نتایج ارزنده‌ای برای آینده آثار باارزش تاریخی در شهر کهن ساری منجر شد. در همین راستا نیز زمین‌ها و سراهای قدیمی که در بافت محله آب انبار نو و در تملک اشخاص حقیقی و قدیمی محل قرار داشت وارد مرحله خریداری شد و کارهای نهایی شدن آنها برای مرمت و بازسازی در حال انجام است.

سردار شمشیربند ادامه داد: شورای‌اسلامی شهر ساری و شهرداری در راستای جذب گردشگران اقداماتی از این دست را که موجب رونق گردشگری و بهسازی محلات قدیمی و واجد ارزش می‌شود، در اولویت قرار داده و از آنها حمایت همه جانبه‌ای دارد. اینکار علاوه بر بهبود شرایط زندگی و رفاه مردم، بهسازی راه ها، عریض کردن آنها و دادن چهره شهرسازی مناسب به شهر، در جذب گردشگران نیز تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.   

تسریع در صدور پروانه و مجوزهای بدون هزینه خانه‌های تاریخی و واجد ارزش

این مقام مسئول شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به پیگیری‌های جدی شورا و شهرداری در حمایت از خریداری خانه‌های کلبادی و فاضلی گفت: خانه‌های کلبادی و فاضلی و سایر خانه‌ها از جمله خانه صادقیان، سردار جلیل و میرگتی در محلات فرسوده شهری و در معابر تنگ، باریک و پیچ در پیچ قرار دارند که شورای‌شهر و شهرداری در تلاش هستند تا مشکلاتی از جمله صدور پروانه و مجوزهای بدون هزینه و مسایلی از این دست را برای این خانه‌ها برطرف کنند.

شمشیربند در بیان مشکلات به مخالفت‌ها و مانع تراشی‌های عده‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی در این‌باره اشاره کرد و گفت: رایزنی‌هایی که از سوی شورای‌اسلامی شهر ساری و شهرداری انجام شد باعث رفع مشکلات و سرعت‌بخشیدن به روند خریداری خانه‌های تاریخی و هموار کردن راه‌ها و بهسازی آنها شد.

رییس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به بازدیدهای اعضای شورای اسلامی شهر ساری از بافت‌های تاریخی شهر در بیان برنامه‌های شورا برای حفظ و نگه‌داری از ابنیه قدیمی و باارزش تاریخی گفت: ما در شورای‌اسلامی شهر و شهرداری ساری ردیف بودجه‌ای را در برنامه سال ۹۵ برای بازسازی و نوسازی مناطق فرسوده برای شرکت عمران و انبو‌سازان ساری اختصاص داده‌ایم تا علاوه بر رفع موانع، بازسازی معابر و تعریض خیابان‌ها، خریداری خانه‌های واجد ارزش و باقدمت بدون مشکل و در اسرع وقت انجام گیرد و توسط آن شرکت (عمران و انبوه‌سازان ساری) مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.

تخصیص ردیف بودجه در برنامه سال ۹۵ برای بهسازی خانه‌های تاریخی

شمشیربند با تاکید بر اینکه در ساری اماکن گردشگری خوبی وجود دارد به خریداری خانه سردار جلیل از سرداران دوره قاجاریه اشاره کرد و افزود: شورای شهر در بودجه شهرداری پیش‌بینی‌هایی کرده و قرار است در برنامه سال ۹۵ ردیف بودجه‌ای برای بهسازی خانه‌های تاریخی اختصاص یابد و مطمئنا سال پیش‌رو سالی بهتر برای ابنیه و بافت‌ های تاریخی شهر به شمار می‌رود.

سردار شمشیربند خاطرنشان کرد: سال‌های پیش بودجه مستقیمی نداشتیم و کار توسط مدیریت شهری و با اعمال نظر گروهی مدیران در صورت ضرورت پیش می‌رفت. اما امسال قرار است بودجه مشخصی توسط شهرداری به بهسازی و نوسازی محله‌ها و ابنیه واجد ارزش تعلق بگیرد تا مدیریت شهری علاوه بر رفع موانع آب، گاز، برق و امکانات زیربنایی و تعریض خیابان‌ها و بهسازی محله‌های تاریخی و بافت‌های فرسوده شهری ابنیه باارزش تاریخی را بهسازی کند و مورد بهره برداری فرهنگی قرار دهد. تصمیم بر این است در کمیسیون عمران بودجه‌ای را پیش‌بینی کنیم و بتوانیم حمایت همه جانبه‌ای از ابنیه واجد‌ارزش داشته باشیم.

ممنوعیت ساخت بیش از ۲ طبقه بنا در بافت‌های تاریخی

این مقام مسوول در پاسخ به قانون ممنوعیت ساخت ساختمان‌های بیش از دو طبقه در بافت‌های تاریخی شهرها در قوانین شهرسازی و وجود ساختمان‌های ۴ طبقه و بیشتر در شرایط فعلی در محله آب انبار نو و برنامه‌های شورای شهر برای رسیدگی به وضعیت فعلی ساختمان‌های مجاور خانه‌های تاریخی گفت: زمانی که ساختمان‌های ۴ طبقه و ۵ طبقه در محور محله آب انبار نو و در بافت تاریخی شهر ساری ساخته می‌شد بسیاری از خانه‌ها همچون فاضلی، کلبادی، سردار جلیل، صادقیان و میرگتی خریداری نشده بود و در عین‌حال شهرداری ساری مجوزی برای ساخت ۴ و ۵ طبقه نیز صادر نکرده بود بلکه مالکان در این محله، خود اقدام به ساخت ۲ تا ۳ طبقه مازاد کرده بودند و پس از آن نیز متاسفانه در کمیسیون ماده ۱۰۰ با پرداخت جریمه ساختمان‌ها در شرایط فعلی حفظ ماندند.

وی در پایان تاکید کرد: تلاش ما این است که در شرایط کنونی در بافت‌های تاریخی به هیچ عنوان مجوز بیش از ۲ طبقه ندهیم. /