شناسهٔ خبر: 19600 - سرویس پربحث‌ترین اخبار

سفر با طعم انرژی مثبت

سفر جاده‌اي تعطیلات نوروزی فرصت خوبی است تا خستگی‌های یک سال کار مداوم و بی‌وقفه از بین برود و آرامش و انرژی مثبت جایگزین روزمرگی شود.

سفر می‌تواند مایه تحول و پویایی در خانه و خانواده باشد از این رو گنجاندن یک سفر هرچند کوتاه مایه آرامش، توان و انرژی بیشتر افراد است. مسافرت دارای فواید بسیار برای جسم و روح است و می تواند به افزایش بهره وری افراد جامعه منجر شود.

در مجموع سفر عاملی برای دور شدن فشارهای روحی و روانی ناشی از کار و فعالیت های مداوم است.

یک روان شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره فواید سفر بویژه مسافرت های نوروزی می‌گوید: خستگی های فکری، جسمی و استرس های کاری که در طول روز بر انسان مستولی می شود به تدریج باعث از بین رفتن نشاط و شادابی شده و افراد را به نوعی دچار فرسودگی روحی و جسمی روانی می کند.

سید افشین طباطبایی می افزاید: از این رو در چنین شرایطی بهره مندی از یک برنامه تفریحی در قالب سفر فرصتی مناسب و بدور از کار و استرس را برای افراد فراهم می کند تا آنها بتوانند تا اندازه ای به ارتقای بهداشت روان و سطح سلامت روانی خود کمک کنند.

به گفته وی، در دین اسلام نیز به سفر و آثار مثبت فراوان آن تاکید شده ؛ مشاهده نشانه های الهی و تدبر و تفکر درباره اقوام و ملت های مختلف از جمله فوایدی است که بر اساس قرآن، با سفر نصیب انسان می شود.

طباطبایی اضافه می کند: انسان خمود و افسرده به خوبی نمی تواند، در مسیر کمال قدم بردارد از این رو باید قواعدی وجود داشته باشد تا به واسطه اجرای آن، نشاط ایجاد و استمرار یابد.

این نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه می دهد: التیام دهندگی یکی از کارکردهای نوروز از دیدگاه روان شناختی است بدان معنا که نوروز و سفرهای نوروزی به افراد فرصت می‌دهد تا از نظر روحی التیام یابند هرچند معاشرت با بستگان و اقوام در زادگاه اصلی خود، برای رفع کدورت های احتمالی التیام بخش است.

وی معتقد است، افراد در زمان سفر با افکار و رسوم مردم از اقوام مختلف آشنا می شوند، تلاش و فعالیت های آنها را می بینند و می آموزند برای زیست بهتر چگونه بکوشند.

طباطبایی می گوید: سفر با ایجاد فرصت برای استراحت ذهن و جسم، باعث استواری عزم و اراده افراد برای شروع یک زندگی تازه بویژه بعد از تعطیلات نوروز و آغاز سال جدید می شود بنابراین گردش و سفر از شاخص‌های بهداشت روانی است که تاثیر بسزایی در توسعه یک جامعه دارد.

وی بر این باور است که به همان اندازه که افراد برای سلامت جسمی خود به مواد غذایی نیاز دارند، برای ارتقای روح و فکر خود نیازمند سفر هستند.

طباطبایی می افزاید: مطالعات نشان داده، گردش و تفریح سالم می تواند در افزایش کمی و کیفی شغلی و بهره وری افراد در جامعه کمک کند.

انسان فقط برای کارکردن آفریده نشده است

یک کارشناس خانواده معتقد است: انسان فقط برای کارکردن آفریده نشده زیرا در این صورت خداوند انسان را فقط در بعد جسمانی خلق می کرد.

حسین علیزاده (کوزه کنان) می گوید: همان طور که جسم آدمی برای رشد و تکامل نیاز به تغذیه دارد، بعد روحی و روانی او نیز برای رشد و شکوفایی نیازمند تغذیه است.

وی ادامه می دهد: سفر در همه اعیاد نیکو و پسندیده است و عید نوروز فرصت مناسبی برای پرداختن به این مقوله است هرچند مسافرت هراس و اضطراب را از افراد دور کرده و آرامش را جایگزین آن می کند.

علیزاده با بیان اینکه سفر به انسان می آموزد، چگونه در برابر دشواری های زندگی ایستادگی کند، می افزاید: تجریه نشان داده، در صورت اهتمام به ابعاد اجتماعی و فرهنگی سفر علاوه بر عبرت آموزی و جنبه های پندآموزی و معنوی، تبادل فرهنگی و آشنایی با آداب و رسوم و باورها در هر شهر و دیاری را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی، افراد در سفر با برنامه ریزی، افزایش مشارکت و تقسیم کار آشنا شده و مدیریت زمان و تدبیر مالی را بهتر می آموزند.

کوتاه سخن اینکه شایسته است، هر چه بیشتر و بهتر موانع و مشکلات مربوط به سفر کاهش یابد تا میزان سفرها افزایش یافته در نتیجه کارآیی نیروی انسانی، انس و الفت در میان افراد و انسجام ملی نیز افزایش پیدا کند.

ايرنا