شناسهٔ خبر: 19631 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو شورای شهر همدان مطرح کرد:

احیا و مرمت بناهای تاریخی؛ اولویت اصلی مدیریت شهری همدان/ ضرورت معرفی آثار تاریخی از طریق همه نهادهای متولی آموزش و رسانه‌

رضا میرزایی عضو شورای شهر همدان احیا و مرمت بناهای تاریخی را یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری در این شهر اعلام کرد و گفت: اینگونه بناها بدون شک بیانگر هویت و اصالت مردم همدان هستند.

رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص روند فعالیت مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در شهر همدان اعلام کرد: همدان یکی از پایلوت‌های گردشگری و توریستی در کشور ما محسوب می‌شود. این امر نشان‌دهنده اهمیت قدمت چند هزار ساله آن است و به همین علت بها دادن به این گونه پروژه‌ها یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری در این همدان به شمار می‌رود.

میرزایی در ادامه با تأکید بر اینکه رسیدگی به بناهای تاریخی و ارزشمند در هر شهر هویت و اصالت مردم آن شهر را می‌رساند اضافه کرد: بهسازی و نوسازی بناهای تاریخی گذشته از مباحث و منفعت‌های اقتصادی و مادی از نظر فرهنگی و اجتماعی حایز اهمیت است و شورای شهر نیز آمادگی خود را برای کمک به پیشبرد این‌گونه اقدامات اعلام کرده است.

وی در سخنانش مرمت و تبدیل خانه صالحان به سرای محله کلپا را اقدامی بسیار به جا و مناسب از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دانست و افزود: این بنای تاریخی نشانگر قدمت و ارزشمندی محله کلپا است و جایگاه فرهنگ، معماری و تمدن این محله را برای ما روشن می‌کند.

عضو شورای شهر همدان از سه عامل اعتبار، بروکراسی اداری و تعامل نامناسب بین دستگاه‌ها به عنوان مشکلات اصلی  روند کند رسیدگی به احیا و نوسازی بناهای تاریخی در همدان یاد کرد و در این زمینه افزود: شورای شهر به عنوان پارلمان محلی در بخشی از فعالیت‌های این حوزه باید در نقش متولی و در بخشی دیگر به عنوان مکمل، به کمک‌ برود. اکنون با وجود مشکلاتی که از آن‌ها یاد شد، این اقدام به صورت کند انجام می‌شود که امید است با پیگیری‌های انجام شده و ترویج ارزش بالای اینگونه بناها این مشکلات نیز حل شود.

میرزایی با اشاره به این مطلب که مرمت و احیای یک اثر تاریخی و معرفی آن به مردم جهان باید از اولویت‌های اصلی هر جامعه‌ای به شمار رود گفت: حفظ یک بنای تاریخی تنها حفظ آن از نظر فیزیکی نیست بلکه روح و ظاهر آن نیز باید به همان سبک و سیاق قدیمی حفظ شود، به گونه‌ای که وقتی فردی وارد محل می‌شود تمام حس و شور همان دوره تاریخی را در خود ببیند. اینکه ما تمدن خود را در جای جای کشور و شهرهای مختلف ثبت کنیم، آن را به جهان معرفی کنیم و در حفظ آن کوشا باشیم در حقیقت بیانگر اصالت خود به همه مردم جهان هستیم.

این مقام مسوول معرفی این بناها را نیز مساله‌ای بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: این آثار باید از طرق مختلف مانند چاپ و انتشار کتاب‌های معرفی و یا به صورت برنامه‌های درسی در همه نهادهای متولی آموزش، رسانه‌ها و یا با برپایی رویدادهایی در این مکان‌ها، به مردم معرفی شوند. ما می‌توانیم با برگزاری بسیاری از رویدادهایی که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارند در مکان‌های تاریخی و فرهنگ‌سراها رابطه مردم با این مکان‌ها را افزایش دهیم. در نتیجه وقتی این افراد به صورت متناوب با این آثار در ارتباط باشند و در آنها تردد کنند، بدون شک علاقه و تمایل‌شان برای مطالعه تاریخ گذشته نیز بیشتر می‌شود.

عضو شورای شهر همدان همچنین اضافه کرد:  معرفی تنها معرفی ابعاد و طول و حجم اثر و بنا نیست، بلکه در معرفی، ارزش آن اثر را برای مردم نشان می‌دهیم. نتیجه معرفی، منجر به این می شود که به دنبال ایجاد و یا احیای فرهنگ تاریخی خود باشیم./