شناسهٔ خبر: 19632 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان

هدف بازگشت محلات تاریخی به کاربرد سابق خود است/ بازآفرینی محله‌های تاریخی همدان کلید خورده است/ واگذاری خانه‌های تاریخی به سازمان‌های مردم نهاد یا پایگاه‌های محلی و اجتماعی

محمدعلی اسدی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان ضمن تأکید بر این نکته که ارتقای سطح همکاری بین سازمان‌های مسوول تنها راه موفقیت و رسیدن به اهداف است گفت: هدف نهایی ما در این حوزه بازگشت محله‌های تاریخی استان به همان کاربرد سابقشان است.

محمدعلی اسدی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره بحث بازآفرینی و مرمت بناهای تاریخی در این استان اعلام کرد:  شرکت عمران مسکن‌سازان به عنوان کارگزار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ۱۳ سال است که در همدان مشغول فعالیت است و ماموریت‌های دولت را درخصوص بازآفرینی شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در استان انجام می‌دهد. خوشبختانه از چند سال اخیر بحث بازآفرینی محله‌های قدیمی و به‌ویژه مرکز محله‌هایی که در همدان وجود دارند ـ که معمولا کاربردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته‌اند ـ کلید خورده است. هدف این برنامه  بازگشت این محله‌ها به کمک مدیریت شهری و دستگاه‌های ذیربط به کاربرد سابق خود است.

اسدی با تأکید براینکه اکنون تنها سه محله از محله‌های قدیمی همدان با کاربرد سابق خود در استان باقی‌مانده‌اند گفت: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نسبت به شناسایی عناصر دارای اهمیت و کاربرد اجتماعی- فرهنگی اقدام کرده و در این مسیر از دیگر ارگان‌ها مانند شهرداری خواسته است تا در صورت عدم تملک برخی از آثار، موارد باقی‌مانده را حفظ کند تا وقتی تامین اعتبارات لازم انجام شد، تمامی این بناها تملک شود.

وی درباره مدرسه صالحان نیز بیان کرد: یکی از محلات تاریخی همدان تحت عنوان محله کلپا دارای بناهای ارزشمند متعددی از جمله مسجد و یک خانه تاریخی است که ابتدا به نام خانه نایینی‌ها در این محله شهرت داشت و در گذر زمان و با تغییر کاربری این خانه از محلی سکونی به آموزشی، نام آن نیز در سال‌های اخیر به مدرسه صالحان تغییر یافت. هم‌اکنون با تامین اعتبار مورد نیاز از سوی شرکت عمران و بهسازی، این بنا تملک شده و برای تبدیل به سرای محله کلپا در حال رسیدگی است.

اسدی با بیان اینکه قرار است اینگونه بناها بعد از تملک به سازمان‌های مردم نهاد و یا  پایگاه‌های محلی و اجتماعی تبدیل شوند اعلام کرد: بنای مدرسه صالحان که مربوط به اواخر دوره قاجاریان است دارای نقشه‌ بسیار زیبایی است و قرار است به عنوان خانه محله و کاربری‌های فرهنگی و آموزشی دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: در محلات دیگر ازجمله کبابیان، حاجی و مازوچیان  نیز همین روند را ادامه داده‌ایم و به دنبال شناسایی دیگر  خانه‌های تاریخی مانند خانه صالحان هستیم که خانه‌های مصیبیان، شریفی و شرفی از جمله آن‌ها به شمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط را تنها راه رسیدن به این هدف دانست و گفت: در حال حاضر نقشه بسیاری از محلات آماده و یا خانه‌هایی تملک شده‌اند ولی به دلیل عدم همکاری مناسب کاری پیش نرفته است که امیدواریم با تعامل بهتر بتوانیم از آثار تاریخی و ارزشمند خود حفاظت و در احیا و نوسازی آنها کوشا باشیم.

اسدی شناسایی و معرفی بناها و آثار تاریخی را برای مردم نیز مساله‌ای مهم خواند و گفت: یکی از وظایف مهم ما در این بخش مطالعه دقیق محله‌ها، شناسایی آثار و تلاش برای تملک آن‌ها و در نهایت معرفی آن‌ها به مردم است. ما باید این بناها را به مردم معرفی کنیم، تاریخچه آن‌ها را برایشان بازگو و آن‌ها‌ را به مکانی برای بازدید و تردد عموم بدل کنیم. حفظ معماری و ظاهر آثار به همان شیوه قدیمی از اقدامات مهمی است که از سوی مسوولان باید پیگیری شود چراکه افراد گوناگون با پا نهادن در این ساختمان‌ها باید از دنیای معاصر و مدرن فعلی دور شده و پا به عرصه تاریخ و گذشته خود بگذارند و با فرهنگ، معماری، تفکر و عقاید نیاکان خود آشنا شوند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان در پایان افزود: ارتباط بین مردم و این آثار باید همواره حفظ شود تا تمدن و اصالت و فرهنگ ایرانی فراموش نشود. زمانی که فاصله زیادی بین این دو بخش ایجاد شود زندگی بی‌اصالت مدرن و خشکی پدید می‌آید که امروز در بسیاری از نقاط جهان می‌توانید شاهد آن باشید. این امر برای کشوری مانند ایران که دارای تمدنی هزارساله است هرگز شایسته و پسندیده نیست . کودکان ما نباید بدون اطلاع از تفکر و فرهنگ غنی گذشتگان خود رشد و احساس خلاء کنند، این وظیفه ما است که با حفظ این آثار از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنیم./