شناسهٔ خبر: 19633 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان اعلام کرد:

کلپا الگوی مرمت محله‌های تاریخی دیگر همدان

مجید یوسفی نوید معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان ضمن ابراز خرسندی از مورد توجه قرار گرفتن مرمت بنای تاریخی مدرسه کلپا در این استان اعلام کرد: کلپا الگوی مرمت محله‌های تاریخی دیگر در همدان شده است.

مجید یوسفی‌نوید معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره بحث تملک و نوسازی مدرسه تاریخی صالحان اعلام کرد: خوشبختانه بحث تملک این بنای تاریخی از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پیگیری و اداره‌کل راه و شهرسازی همدان نیز موظف به انجام اقدامات لازم شد.

یوسفی‌نوید افزود: خانه صالحان از بناهای قدیمی واقع در منطقه ۲ شهرداری همدان است و در یک محله قدیمی با بافت تاریخی تحت عنوان کلپا قرار گرفته است. با توجه به طرح مطالعاتی مصوب شده در سنوات گذشته قرار بر این شد تا بناهای تاریخی و واجد ارزش سه محله «کلپا، کبابیان و حاجی» تملک شده و به عنوان سرای محله، فرهنگسرا و یا فضاهای مورد نیاز آن منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین افزود: از آنجا که این محله سوابق خوبی در امر آموزش و فعالیت‌های فرهنگی دارد و از نقطه استراتژیک خوبی در بافت‌های شهر همدان نیز برخوردار است، نوسازی و مرمت آن قطعا تأثیر خوبی در بازآفرینی محله‌های هدف تعیین شده در سند بازآفرینی شهر همدان دارد. به همین دلیل در جلسات برگزار شده تمامی مسوولان بر سر آغاز فرآیند تملک و نوسازی این بنا اتفاق نظر داشتند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان در سخنانش با تاکید بر اینکه این اقدام منفعت اقتصادی بسیاری برای کشور دارد گفت: ما می‌توانیم با مرمت و نوسازی این بناهای باارزش علاوه بر حفظ و زنده نگهداشتن فضاهای تاریخی و واجد ارزش از هزینه‌های اضافه برای ساخت یک بنای جدید جلوگیری کنیم و بهترین استفاده را از آنچه موجود است ببریم.

یوسفی‌نوید اضافه کرد: استفاده از پتانسیل بافت‌های قدیمی بسیار ارزشمندتر و کارآمدتر از ایجاد فضاهای جدید در سایر مناطق یک شهر است، چراکه به طور مثال استفاده آموزشی از یک بنایی که خود دارای سابقه زیادی در این عرصه  در دوره‌های زمانی گوناگون بوده است نه تنها جذابیت خاصی را برای فرزندان ما ایجاد می کند بلکه به انتقال تجارب و فرهنگ و عقاید از نسلی به نسل دیگر نیز خواهد شد.

این مقام مسوول با تاکید بر مزیت‌های بسیار این اقدام بیان کرد: این اقدام مدبرانه از اهداف اصلی مدیریت شهری در کشور به شمار می‌رود که عمل به آن و تحقق کامل این هدف قطعا تغییری در چهره شهر و علتی برای پیشرفت در حوزه‌های دیگر شهرسازی خواهد بود.

وی در این‌باره افزود: درحال حاضر تلاش براین است تا انگیزه کافی برای خود مالکان و مردم برای مرمت و بازسازی فراهم شود تا این که دولت به این مساله بپردازد. چراکه با توجه به تعداد زیاد اینگونه بناها زمان و اعتبار بسیاری نیاز است تا تمامی این خانه‌ها مرمت شده و کاربردی فرهنگی- اجتماعی و یا ... پیدا کنند. بنابراین بهتر است که با ایجاد انگیزه در مردم املاکی که قابلیت تبدیل به هتل، مهمان‌سرا، رستوران‌های سنتی و یا هرگونه منبع اقتصادی دیگر را دارند از طریق خود مردم تملک شوند و مورد استفاده قرار گیرند.

یوسفی‌نوید ادامه داد: در غیر این صورت این اتفاقات به صورت موردی انجام  و زمان بسیاری تا تحقق کامل آن صرف می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان همچنین با تأکید بر ارزش بالای معماری این بناها در سطح شهر بیان کرد: با توجه به اینکه ساختمان آثار تاریخی، معماری مختص دوره خود را دارد بیانگر فرهنگ و عقاید مربوط به زمان ساخت خود است، این معماری‌های اصیل ایرانی می‌تواند برای هر بازدیدکننده داخلی و خارجی جذاب باشد.

وی ادامه داد: در صورت بازسازی این فضاها می‌توان تاریخ و تمدن یک کشور را در معرض نمایش گذاشت و در صنعت جذب توریسم و گردشگر نیز استفاده‌های بسیاری از آن برد.

این مقام مسوول در پایان اقدام شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در راستای تملک و احیای بافت تاریخی شهرهای کشور از جمله همدان را اقدامی بسیار ارزشمند و مناسب تلقی کرد و افزود: با حفظ  بناهای واجد ارزش و تبدیل آنها به فضاهای عمومی قطعا موجب تداوم فرهنگ اصیل ایرانی و انتقال آن از نسل امروز به فردا خواهیم بود./