شناسهٔ خبر: 196591 - سرویس استان‌ها

توسعه شتابان زیرساخت‌های ریلی شرق کشور/خراسان رضوی به یکی از کانون‌های اصلی سرمایه‌گذاری ریلی تبدیل شده است

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در سایه سیاست‌های کلان کشور برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و با هدف رونق صادرات و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های معدنی، خراسان رضوی به یکی از کانون‌های اصلی سرمایه‌گذاری ریلی در شرق کشور تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)؛ در سایه سیاست‌های کلان کشور برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و باهدف رونق صادرات و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های معدنی، خراسان رضوی به یکی از کانون‌های اصلی سرمایه‌گذاری ریلی در شرق کشور تبدیل شده است. آیین بهره‌برداری از ۸ پروژه ریلی به ارزش ۴.۵ همت و افتتاح رسمی ۲۹ کیلومتر خط آهن سالار–شادمهر با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران راه‌آهن برگزار شد؛ پروژه‌ای که زمان حمل‌ونقل را چهار ساعت کاهش داده و ظرفیت جابه‌جایی سنگ‌آهن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی، در حاشیه این مراسم با اشاره به برداشت ۲۶ میلیون تُن سنگ‌آهن از معادن منطقه در سال گذشته، اظهار کرد: این رقم نشان‌دهنده ظرفیت بالای شرق کشور در حوزه معدنی است.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی به‌ویژه در محورهای منتهی به افغانستان، نقشی کلیدی در تسریع صادرات و افزایش بهره‌وری معادن ایفا می‌کند.

استاندار خراسان رضوی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی معدنی در سنگان به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت در حوزه معادن یاد کرد و گفت: مصوبات لازم برای این طرح اخذ شده و هدف آن بهره‌برداری مشترک با افغانستان از ظرفیت‌های مرزی است.

وی همچنین از پیشرفت ریل‌گذاری تا ایستگاه شهید ناصری (شمسی) و همکاری چین در آماده‌سازی مسیر در سمت افغانستان خبر داد و تأکید کرد: اتصال ریلی کامل با افغانستان گامی اساسی برای رونق اقتصاد منطقه و تقویت تعاملات با همسایگان است.

در همین راستا، وحید داعی، مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی، با اشاره به نقش حمل‌ونقل ریلی در تحقق توسعه پایدار، گفت: ما از تمام ظرفیت‌های قانونی برای تسریع اجرای پروژه‌های ریلی استفاده می‌کنیم و آمادگی کامل برای تعامل با بخش خصوصی و نهادهای اجرایی را داریم.

وی تصریح کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی در این منطقه، راهبردی در راستای استفاده بهینه از منابع و کاهش بار حمل‌ونقل جاده‌ای است.

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تقدیر از تلاش کارکنان راه‌آهن، بر اهمیت دوخطه شدن مسیرهای پر تردد تأکید کرد و گفت: میانگین سرعت قطارها در کشور به دلیل محدودیت‌های زیرساختی، به‌ویژه تک‌خطه بودن مسیرها، پایین است و این امر مانعی برای استفاده حداکثری از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی به شمار می‌رود.

وی خواستار توجه ویژه به کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب شد که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

در مجموع، گزارش‌ها حاکی از آن است که با اجرای این پروژه‌های کلیدی، نه‌تنها ظرفیت جابه‌جایی بار در شرق کشور افزایش یافته، بلکه زمینه برای همکاری‌های فرامرزی و توسعه تجارت منطقه‌ای نیز فراهم شده است.