شناسهٔ خبر: 19703 - سرویس جاده‌ای

۲۸ عامل عمده تصادفات در نوروز و راهکارهای پیشگیری

هرمز ذاکری هرمز ذاکری*: هر تصادف و پیامد آن باعث رنج و درد بخشی از خانواده‌های ایرانی خواهد شد. هرچند کاهش تصادفات، ارتقای ایمنی و سطح خدمات به هم‌وطنان اولویت دولت و تمامی دستگاه‌های مسوول و متولی امر است، اما ضرورت دارد این هدف با مشارکت تمامی اقشار جامعه حاصل شود.

هر سال با آغاز سال نو و بهار طبیعت، پس از یکسال کار و تلاش، سفرهای نوروزی آغاز و حجم تردد و ترافیک در شبکه راه‌ها افزایش چشمگیری می‌یابد.

آمارها نشان می‌دهد متوسط حجم تردد ساعتی در شبکه راه‌ها در ايام نوروز نسبت به تردد روزهای عادی سال بیش از ۲۵ درصد رشد خواهد داشت که این آمار برای محورهای شریانی و اصلی که سهم بالایی از جابه‌جایی‌ها را در شبکه راه‌ها برعهده دارند، بیش از ۴۰ درصد است. حال آنکه در ساعات اوج سفرهای نوروزی، شاهد بیش از دو و نيم برابر شدن حجم تردد در محورها خواهیم بود.

این افزایش سفر که معمولاً سهم خودروهای شخصی در آن بسیار بالاست و شامل سفرهای طولانی و همچنین خسته‌کننده به لحاظ مسافت‌های پیمایش رانندگان است، نگرانی افزایش تصادفات رانندگی را به دنبال دارد. براساس آمار پزشکی قانونی در ایام طرح نوروز ۵ سال گذشته، بیش از ۵۷۳۰ نفر در تصادفات رانندگی جان‌ باختند و بیش از ۵۰ هزار نفر نیز دچار جراحات و مصدومیت‌های شدید شدند. با يك حساب ساده میتوان برآورد کرد بيش از ۵۰۰ هزار خانواده ايرانی از نزديكان اين صدمه‌ديدگان دچار درد اندوه ناشی از يك حادثه شدند.

جدول روند تغييرات تلفات ترافيكی راه‌های برون‌شهری و روستايی در ايام نوروزي

نوروز

كل تلفات حوادث رانندگي

درصد تغييرات

تلفات رانندگي برون شهري

درصد تغييرات

تلفات رانندگي روستايي

درصد تغييرات

تلفات رانندگي

برون شهري

و روستايي

درصد تغييرات

۱۳۹۰

۱۳۱۸

۵.۲-

۸۷۹

۱.۵-

۱۱۴

۲۶.۰-

۹۹۳

۵.۱-

۱۳۹۱

۱۱۴۱

۱۳.۴-

۷۶۲

۱۳.۳-

۱۱۴

۰

۸۷۶

۱۱.۸-

۱۳۹۲

۱۲۲۷

۲.۴

۸۵۰

۶.۲

۱۱۷

۲.۳-

۹۶۷

۵.۱

۱۳۹۳

۱۰۸۴

۷.۲-

۷۷۰

۴.۹-

۹۶

۱۳.۸-

۸۶۶

۶.۰-

۱۳۹۴

۹۶۸

۱۰.۷-

۶۹۳

۱۰.۰-

۶۰

۳۷.۵-

۷۵۳

۱۳.۰-

ميانگين درصد تغييرات

۶.۸-

۴.۷-

۱۵.۹-

۶.۲-

در حالیکه نوروز ایام شادي و سرور است، هر تصادف و پیامد آن باعث رنج و درد بخشی از خانواده‌های ایرانی خواهد شد. هرچند کاهش تصادفات، ارتقای ایمنی و سطح خدمات به هم‌وطنان اولویت دولت و تمامی دستگاه‌های مسوول و متولی امر است، اما ضرورت دارد این هدف با مشارکت همه اقشار جامعه حاصل شود. در این راستا ضرورت دارد به چند نکته درباره کنترل و کاهش تصادفات توجه شود.

  • یکی از عوامل اصلی تصادفات به‌ویژه در ایام نوروز، خستگی و پیامدهای منفی آن است. این مساله به دلیل مسافرت‌های طولانی است. لذا ضرورت دارد رانندگان استراحت و توقف‌های کوتاه در رانندگی را مدنظر قرار داده و خانواده‌ها در كنار راننده به این موضوع توجه داشته و تاكيد کنند. موضوعی که در جلسه ۷۰ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بدان توجه و مقرر شد کلیه دستگاه‌ها با همکاری و هماهنگی نسبت به ایجاد استراحت‌گاهی موقت بین راهی اقدام نمایند.
  • معمولاً افزایش سفرهای نوروزي در مسیرهایی است که رانندگان شناخت کافی از محور ندارند و اگر به علایم ایمنی، اخباری، اطلاعاتی و انتظامي هوشياري و توجه نداشته و سرعت مطمئنه را رعایت نکنند، ریسک خطر و تصادفات آنها افزایش خواهد یافت. لذا رانندگی با سرعت مطمئنه و هوشیاری نسبت محیط راه و اطراف در این حالت ضروری است.
  • رعایت قوانین و مقررات و پرهیز از رانندگی با رفتارهای پرخطر در این ایام باید با شدت بیشتری پیگیری گردد و ضرورت دارد. پلیس راهور ضمن حضور فعال و موثر در شبکه راه‌ها از هرگونه عفو و بخشش نسبت به رفتارهای پرخطر پرهیز نماید. این موضوع در جلسه ۷۰ کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد تأکید رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفت و ضرورت اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص مورد تأکید اعضا قرار گرفت.
  • بايد درنظر داشت سفرهای نوروزی با تراكم و ترافيك در راه‌ها همراه است و صبر و بردباری برای عبور از ترافيك و رسيدن با آرامش خاطر تا مقصد ضرورت است. لذا از عجله و شتاب و ناراحتی و عصبانيت بیمورد پرهيز، و سفر را براي خود با خوشی همراه کنند.

امید می‌رود نوروز امسال سالی بدون خطر و تصادف برای هم‌وطنان باشد و بتوان با رعایت چند نکته ابتدایی اما مهم در ارتقای سطح ایمنی و خدمت شبکه راه‌ها گام برداشت.

                                                                                                                                          *معاون دفتر ایمنی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی