شناسهٔ خبر: 198657 - سرویس استان‌ها

راهی از دل مقاومت؛ افتتاح نخستین پروژه‌های عمرانی کشور پس از جنگ از سیستان و بلوچستان کلید خورد

سیستان در نخستین گام عمرانی کشور پس از پایان جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی افتتاح دو پروژه مهم عمرانی راه سازی با بیش از ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در سیستان و بلوجستان به بهره‌برداری رسیدند، این افتتاح‌ها حامل پیام‌هایی عمیق و چندلایه از جنس امید، مقاومت، پایداری و توسعه است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، در شرایطی که کشور به‌تازگی از مرحله‌ای حساس و پیچیده عبور کرده و هنوز تبعات جنگ ۱۲ روزه با رژیم غاصب صهیونیستی بر فضای عمومی کشور سایه انداخته، افتتاح نخستین پروژه‌های عمرانی کشور از دل استان مرزی سیستان و بلوچستان حامل پیام‌هایی عمیق و چندلایه از جنس امید، مقاومت، پایداری و توسعه است.

استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل هم‌مرزی با کشورهای افغانستان و پاکستان و جایگاه ژئوپلیتیک خاص خود یکی از محورهای کلیدی در تامین امنیت ملی، توسعه پایدار و تقویت پیوندهای منطقه‌ای محسوب می‌شود، این استان همواره در برنامه‌های راهبردی توسعه کشور جایگاهی ویژه داشته و دارد؛ اما آنچه این افتتاح‌ها را متمایز می‌کند زمان وقوع آن‌هاست.

تنها چند روز پس از پایان جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی در شرایطی که بسیاری از نگاه‌ها معطوف به تحولات منطقه ای بود، آغاز افتتاح پروژه‌های عمرانی در یک استان مرزی و کم‌برخوردار،حامل این پیام روشن بود که ایران اسلامی مسیر توسعه درونی را حتی در میانه بحران‌های خارجی متوقف نمی‌کند.

راهی از دل مقاومت؛ افتتاح نخستین پروژه‌های عمرانی کشور پس از جنگ از سیستان و بلوچستان کلید خورد

تداوم فعالیت عمرانی در زمان تجاوز

نکته قابل توجه و پرافتخار این‌که این پروژه‌ها نه در دوران آرامش، بلکه در بحبوحه جنگ و تهدیدات امنیتی علیه کشور به سرانجام رسیدند در ایامی که رژیم صهیونیستی با خیال باطل با حملات پی‌درپی، قصد ایجاد فشار بر ملت ایران را داشت، فعالیت‌های عمرانی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در سیستان و بلوچستان نه‌تنها متوقف نشد بلکه با شتاب ادامه یافت و در این میان علاوه بر راهسازی اجرای طرح های نهضت ملی مسکن گویای برنامه‌ریزی دقیق، رویکرد مقاومتی و نگاه عدالت‌محور نظام جمهوری اسلامی بود.

توسعه به‌مثابه مقاومت

توسعه در این سیستان بلوچستان نه صرفاً یک اقدام عمرانی بلکه بخشی از جهاد ملی برای آبادانی کشور در شرایط فشار و تهدید است، ساخت بزرگراه ها، پل، مسکن و تقاطع‌های ایمن در مناطقی چون این خطه جلوه‌ای از اراده‌ای است که می‌خواهد با ابزار عمران، آینده‌ای روشن بسازد حتی اگر دشمن، با سلاح و جنگ به‌دنبال ویرانی باشد.

این پروژه‌ها همچنین نشان دادند که مقاومت تنها در میدان نظامی تعریف نمی‌شود بلکه بخشی از این مقاومت در آجر به آجر خانه‌های مردم، در ساخت بزرگراه ها و راه های اصلی که راه ایمن را بین شهرها فراهم می کنند و در امید جوانانی است که حالا مسیر تحصیل، کار و زندگی‌شان هموارتر شده است.

راهی از دل مقاومت؛ افتتاح نخستین پروژه‌های عمرانی کشور پس از جنگ از سیستان و بلوچستان کلید خورد

انتخاب مدیران استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان نخستین نقطه برای آغاز افتتاح‌های عمرانی پس از جنگ ۱۲ روزه انتخابی هوشمندانه و راهبردی بود، این استان با همه ظرفیت‌ها، مشکلات و پتانسیل‌هایش نماد بارز محرومیت تاریخی اما در عین حال امید به شکوفایی و شتاب در مسیر توسعه است.

پیام این اقدام روشن است ایران اسلامی حتی در شرایط جنگ به توسعه متعهد است و این توسعه از دورافتاده‌ترین نقاط از مرزها، از مناطقی که سال‌ها در صف انتظار بوده‌اند آغاز می‌شود.

سیستان و بلوچستان حالا دیگر نه فقط جغرافیای امنیت، بلکه گام به گام در حال تبدیل شدن به جغرافیای توسعه، آبادانی و آینده روشن برای ایران اسلامی است.

راهی از دل مقاومت؛ افتتاح نخستین پروژه‌های عمرانی کشور پس از جنگ از سیستان و بلوچستان کلید خورد

افتتاح ۲ پروژه بزرگ راه‌سازی در زهک با هدف توسعه ترانزیت و ارتقای زیرساخت‌های منطقه‌ای

دو پروژه مهم راه‌سازی شامل تقاطع غیرهم‌سطح عطامحمد به طول ۷ کیلومتر و راه اصلی زابل – زهک به طول ۲۰ کیلومتر هشت تیرماه ۱۴۰۴ با هدف توسعه محورهای ترانزیتی و ارتقای ایمنی مسیرهای ارتباطی شمال استان افتتاح شد.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در این مراسم با تاکید بر اهمیت این پروژه‌ها در توسعه اقتصادی و ترانزیتی این استان اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه ها ضمن تقویت زیرساخت حمل‌ونقلی در شمال استان ارتقای ایمنی تردد در یکی از محورهای پرتردد و راهبردی شرق کشور فراهم شد.

مهدی پارسی  ادامه داد: برای ساخت پروژه تقاطع غیرهم‌سطح عطامحمد بطول ۷ کیلومتر با دو دهانه پل ۲۱ متری ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که ارزش روز این طرح مهم عمرانی ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی حجم عملیات اجرایی این پروژه را شامل ۱۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۱۰ هزار متر مکعب خاکریزی، ۲۲ هزارمتر مکعب زیر اساس، ۱۰ هزار متر مکعب اساس، ۵ هزار متر مکعب بتن، ۵۰۰ تن میلگرد، ۱۴ هزار تن آسفالت به همراه ۳۹۵ متر طول شمع، ۲ هزار و ۸۸۴ متر گاردریل و ۲ هزار و ۴۶ متر نیوجرسی عنوان کرد.

وی همچنین در خصوص بزرگراه زابل – زهک گفت: این بزرگراه به طول ۲۰ کیلومتر و با اعتباری بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان احداث شده که ارزش روز آن به ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این مسیر یکی از شریان‌های کلیدی شمال استان است که نقش بسیار مهمی در تسهیل تردد، کاهش تصادفات، و ارتقای ظرفیت ترانزیت کالا بین بندر اقیانوسی چابهار به مرز میلک ایفا می‌کند.

راهی از دل مقاومت؛ افتتاح نخستین پروژه‌های عمرانی کشور پس از جنگ از سیستان و بلوچستان کلید خورد

پارسی با اشاره به مشخصات فنی این پروژه‌ افزود: در اجرای این پروژه‌ بیش از ۶۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۲۲۴ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، ۸۷ هزار مترمکعب زیر اساس، ۳۵ هزار مترمکعب اساس، ۱۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، و ۳۰۰ تن میلگرد مصرف شده و همچنین ۱۰۱ دستگاه ابنیه فنی و حدود ۶۰ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده است.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح‌ها به‌ویژه در مسیرهای پرتردد شمال استان نقش بسیار موثری در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، افزایش ایمنی جاده‌ای و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه پایدار منطقه دارد. 
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از حرکت رو به جلوی توسعه در این استان خبر داد و گفت:  این اداره کل با وجود مشکلات جغرافیایی و اعتباری عزم خود را برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در استان جزم کرده و با اجرای پروژه‌های گسترده راه‌سازی، نقش کلیدی در اتصال شرق کشور به شبکه‌های ملی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

پارسی افزود: توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل در استان به‌ویژه در محورهای منتهی به مرز میلک، بندر چابهار و کریدورهای شرقی کشور نه‌تنها نقش تسهیل‌کننده در جابجایی کالا و مسافر دارد بلکه نقشی بنیادین در توزیع متوازن جمعیت، ایجاد پیوند میان مناطق توسعه‌نیافته با کانون‌های اقتصادی، و پایداری امنیت اجتماعی ایفا می‌کند.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران جایگاهی ویژه در سیاست‌های کلان اقتصادی و ترانزیتی کشور دارد و اتصال پایدار آن به شبکه جاده‌ای و مرزهای شرقی نقشی محوری در تبدیل استان به هاب تجاری جنوب شرق کشور ایفا می‌کند، گفت: توسعه راه‌های منتهی به مرز میلک به‌عنوان یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت چابهار به افغانستان نه‌تنها موجب رونق تجارت مرزی، بلکه ضامن امنیت، اشتغال و رشد متوازن در منطقه خواهد بود از این‌رو پروژه‌های راه‌سازی در  این خطه فراتر از یک اقدام عمرانی ابزاری راهبردی در مسیر تحقق عدالت و توسعه ملی محسوب می‌شوند.