شناسهٔ خبر: 198974 - سرویس ریلی

گام بلند وزارت راه و شهرسازی در مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل با آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد  

بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به نقش تعیین‌کننده راه‌آهن مبارکه–سفیددشت–شهرکرد در تسهیل حمل‌ونقل بار و مسافر، پشتیبانی لجستیکی از صنایع منطقه و کاهش بار ترافیکی جاده‌ای گفت: با اجرای این طرح برای نخستین‌بار شهرکرد به خطوط ریلی کشور متصل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ظهر امروز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی عملیات ریل گذاری راه‌آهن مبارکه–سفیددشت–شهرکرد به منظور اتصال استان چهارمحال‌وبختیاری به شبکه ریلی کشور آغاز شد.

هوشنگ بازوند با اشاره به ویژگی‌های فنی و اهمیت اقتصادی این طرح گفت: راه‌آهن مبارکه–سفیددشت–شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر با هدف اتصال مرکز استان چهارمحال و بختیاری به شبکه سراسری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طراحی شده، این پروژه که با اجرای آن، برای نخستین‌بار شهرکرد به خطوط ریلی کشور متصل می‌شود، نقشی تعیین‌کننده در تسهیل حمل‌ونقل بار و مسافر، پشتیبانی لجستیکی از صنایع منطقه و کاهش بار ترافیکی جاده‌ای دارد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این مسیر، صنایع بزرگی مانند فولاد سفیددشت، صبا فولاد زاگرس و شهرک‌های صنعتی چهارمحال به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد و امکان ترانزیت مواد اولیه و محصولات صنعتی به بنادر جنوبی کشور و بازارهای هدف با هزینه کمتر و ایمنی بالاتر فراهم می‌شود. این پروژه همچنین با کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و بهبود بهره‌وری انرژی، از منظر زیست‌محیطی نیز حائز اهمیت فراوان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از زیرسازی این پروژه در سال‌های اخیر با تلاش بی‌وقفه مهندسان ایرانی به سرانجام رسیده، بیان کرد: تأمین ریل و آغاز عملیات روسازی، گام‌های نهایی برای رسیدن ریل به مرکز استان است که علاوه بر تقویت پیوندهای اقتصادی و اجتماعی منطقه، حمل و نقل بار به سمت بنادر جنوبی کشور نیز تسهیل می‌شود.

بازوند اعلام کرد: راه‌آهن مبارکه–شهرکرد تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد رسیده است و آماده آغاز عملیات ریل‌گذاری است. تکمیل زیرسازی مسیر نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه بوده و عملیات روسازی آن نیز به‌طور هم‌زمان در قطعات مختلف انجام می‌شود.

وی اعتبار هزینه شده این پروژه را تاکنون ۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این محور ریلی ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از ساخت ۹ دستگاه پل در طول مسیر این خط آهن به طول ۲ هزار و ۴۸۵ متر اشاره کرد و گفت: ساخت ۲۱۶ دستگاه پل کوچک به طول ۷۶۰ متر، ۱۵ دستگاه تونل به طول ۵ هزار و ۲۸۴ متر و۱۲ تقاطع به طول ۳۸۵ متر  بخش دیگری از برنامه‌های احداث این مسیر ریلی است.

بازوند حجم ریل مورد نیاز برای روسازی مسیر را بالغ بر ۱۳ هزار تن اعلام و اظهار داشت: ۶۴ هزار متر مکعب زیربالاست، ۲۶۴ هزار متر مکعب بالاست، ۱۸۰ هزار قطعه تراورس،  ۹۰ کیلومتر کابل فیبر نوری، ۵ ایستگاه سیستم انتقال نوری و ۵ ایستگاه شبکه رادیویی بخش دیگری از عملیات روسازی محور ریلی مبارکه-سفیددشت-شهرکرد است.

وی تاکید کرد:‌ با آغاز عملیات ریل گذاری، یک گام مهم دیگر در تکمیل این طرح ملی برداشته می‌شود؛ طرحی که نشان‌دهنده عزم دولت در توسعه متوازن زیرساخت‌های کشور و تحقق عدالت در دسترسی به حمل‌ونقل ریلی برای تمام استان‌هاست.