شناسهٔ خبر: 19911 - سرویس جاده‌ای

جزئیات آمار ۵ سال گذشته سازمان پزشکی قانونی

تلاش دستگاه‌ها در جهت ادامه روند کاهش تلفات جاده‌ای/ سفرهای بی بازگشت از نوروز

تصادف جاده‌ای ۹۶۸ نفر، این نخستین عدد سه رقمی از جانباختگان نوروزی حوادث رانندگی در یک دهه اخیر است و حالا بسیاری امیدوارند که شمار قربانیان ارابه آهنی، در طرح ۲۰ روزه نوروز امسال به عددی کمتر از ۹۶۸ برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چندین دهه است که عظیم ترین عملیات ترافیکی کشور چند روز مانده به تعطیلات نوروزی آغاز می شود و تا دو روز پس از سیزدهمین روز از فروردین ادامه می یابد، افزایش سفرها و تردد خودروها، افزایش تصادفات رانندگی را هم درپی دارد، تصادفاتی که بسته به شدت حادثه، گاهی صفت مرگبار در کنار برخی از آنها می نشیند.

بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در ایسنا قرار داده است، در مدت اجرای ۲۰ روزه طرح نوروزی پلیس راهور در سال ۹۰، ۱۳۱۸ تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. در مدت مشابه سال ۹۱ این آمار به عدد ۱۱۴۱ جانباخته رسیده است و در طول ۲۱ روز اجرای طرح نوروزی راهور در سال ۹۲ نیز ۱۲۲۷ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

در سال ۹۳ نیز علی‌رغم اقدامات انجام شده از سوی پلیس و دستگاه‌های دولتی در طول مدت ۲۰ روز از اجرای طرح نوروزی، ۱۰۸۴ نفر جان خود را از دست دادند و این آمار برای نخستین بار در یک دهه گذشته در طرح ۲۰ روزه نوروز ۹۴ سه رقمی شد و شمار جانباختگان حوادث رانندگی به ۹۶۸ تن رسید، در عین حال تقسیم شمار کشته شدگان بر تعداد روزهای اجرای طرح به عدد میانگین قابل توجهی می‌رسد، بر این اساس در سال‌های ۹۰ ، ۹۱ ، ۹۲ ،۹۳ و ۹۴ به ترتیب به طور متوسط روزانه ۶۵.۹ ، ۵۷.۱ ، ۵۸.۴ ، ۵۴.۲ و ۴۸.۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

آماری که گرچه در عین افزایش تعداد خودرو سواری و شمار رانندگان رو به کاهش بوده اما همچنان مسئولان پلیس راهور و دیگر دستگاه ها آن را بالا می دانند و به دنبال راهکارهایی برای کاهش آن هستند، راهکارهایی که شاه کلید آن در دست مردم است.

در طرح نوروزی سال ۹۴ که از ۲۵ اسفند ۹۳ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۹۴ ادامه داشت، ۹۶۸ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این آمار نسبت به متوسط روزانه مشابه در سال گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش یافته است. در این ایام ۶۹۳ نفر معادل ۷۱.۶ درصد از کل کشته های حوادث رانندگی طرح نوروزی در جاده‌های برون شهری، ۲۱۱ نفرمعادل ۲۱.۸ درصد از کل جانباختگان در جاده‌های درون شهری، ۶۰ نفر معادل ۶.۲ درصد از کل جانباختگان نیز در جاده‌های خاکی- روستایی جان خود را از دست داده‌اند و در این بین محل فوت چهار نفر یعنی چهار دهم درصد نامعلوم بوده است.

بررسی این آمارها با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که تعداد متوفیان تصادف در جاده های برون شهری ۱۰ درصد، درون شهری ۱.۴ درصد و جاده‌های خاکی روستایی ۳۷.۵ درصد کاهش یافته است.