شناسهٔ خبر: 1998 - سرویس دانشنامه

آشنايي با مجتمع بندری شهید رجایی

مجتمع بندری شهید رجایی مجتمع بندری شهید رجایی ، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از 2 هزار و 300 کیلومتر مرز دریایی،  واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم،  بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از 80 بندر معروف جهان از طریق 35 خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

مجتمع بندری شهید رجایی ، با 2400 هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش 70 میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از 36 پست اسکله،  با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت 8/5 میلیون TEUکانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع  و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه  واردات وصادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور ، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه های با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که ماحصل آن جذب بیش از 9 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی دراین بندر بوده است.

در نتیجه ای این تلاش ها، بندر شهید رجایی در سال 2011 میلادی با رشدی معادل 46 درصد ، در میان 3500 بندر مهم دنیا با 28 پله صعود از رتبه 72 به رتبه 44 دست یافته است.

نقطه آغاز این بندر، طرح توسعه و تکمیل حوضچه های دوم و سوم این مجتمع به منظور احداث اسکله های جدید با آبخور حدود 17 متر برای پهلو دهی شناورهای با ظرفیت 150 هزار تن بوده است.

الحاق 2400 هکتاراز اراضی واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقاء مساحت بندر به 4800 هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات مجدد و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهمترین اقدامات در حال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان بوده  و با اجرای آن در آینده ای نزدیک،  منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ، ارزشمندترین نقش را در شکوفایی اقتصادملی و توزیع کالا در منطقه  ایفا خواهد نمود.

وظایف و ماموریت مجتمع بندری شهید رجایی:

1- اداره امور بندری و امور دریایی بازرگانی کشور.

2- ایجاد و تکمیل و توسعه ساختمان‌ها و تاسیسات و تعمیرگاه‌های بندری و دریایی بازرگانی و وسایل و تجهیزات مربوطه و بهره‌برداری از آنها.

3- تهیه و تنظیم و اجرای  مقررات بندری و دریایی و دریانوردی بازرگانی طبق قوانین مربوطه .

4- تنظیم امور مربوط به راهنمایی کشتی ها با تصویب شورایعالی سازمان .

5- اداره امور تخلیه و بارگیری و حمل و نقل کالا در محوطه بنادر و انبارداری در بنادر کشور ( در بنادری که سازمان دارای اداره یا شعبه است ).

6- اداره شبکه‌های مخابراتی ( رادیویی – تلگرافی ، تلفنی ، تله تایپ و غیره ) در دریا و خشکی برای تماس با کشتی‌ها و بنادر تابعه و تهیه و تامین وسایل مربوطه با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن.

7- نظارت کامل در امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و مجاهدت در توسعه آنها و تامین ایمنی عبور و مرور و انجام هر نوع اقدامی که در پیشرفت و توسعه فعالیت کشتیرانی‌های بازرگانی و ساحلی لازم است.

8- اداره و برقرار نمودن علائم و وسایل روشنایی دریایی و رودخانه‌ای برای تامین ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها و شناورها .

9- ثبت کشتی‌ها و شناورهای بازرگانی و تفریحی و غیره دارای تابعیت کشور و اجرای مقررات مربوطه .

10- اعطای گواهینامه‌های صلاحیت فنی، دریایی و غیره به افراد واحدهای دریایی طبق مقررات مربوطه .

11- وصول حقوق و عوارض بندری ، رودخانه‌ای و حق تخلیه و بارگیری و باربری و انبارداری و سایر درآمدهایی که بر طبق مقررات مربوطه بوسیله سازمان  یا سایر سازمان‌های دولتی برای سازمان وصول می‌شود.

12- اجرای قانون دریایی ایران و انجام وظایف مقرر در قانون راجع به اجازه تاسیس سازمان بنادر و کشتیرانی و سایر قوانین مربوط.

13- تعیین نحوه استفاده و نرخ بهره‌برداری از تاسیسات آن تجهیزات بندری واموال منقول و غیرمنقول سازمان و اجرای آن پس از تصویب شورایعالی.

14- تحقیق و مطالعه در امور بندری و دریایی و دریانوردی بازرگانی.

15- تهیه و تنظیم برنامه سال بعد و همچنین برنامه‌های دراز مدت و اجرای آنها پس از تصویب شورایعالی سازمان.

16- بررسی طرح موافقت نامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی مربوط به امور بنادر و دریانوردی بازرگانی جهت تقدیم به مراجع مربوطه .

17- عضویت در سازمان‌های بین المللی مربوطه به بنادر و دریانوردی با موافقت شورایعالی سازمان و تصویب مجلس شورای اسلامی .

18- شرکت در کنفرانس‌ها و مجامع بین‌المللی مربوط به بنادر و دریانوردی.

19- تعیین منطقه آزاد در صورت لزوم و تهیه مقررات و شرایط استفاده از آن با موافقت شورایعالی سازمان و تصویب مجلس شورای اسلامی .

20- در اختیار گرفتن و اداره خطوط راه‌آهن از سوزن ورودی تا سوزن خروجی محوطه بندر و همچنین دارا بودن واگن‌ها و لکلودیزل‌ها و وسایل مربوط به آنها و وسایل ضروری دیگر جهت تامین تخلیه و بارگیری برای حمل به انبارهای سرباز و سرپوشیده .

21- تاسیس آموزشگاه تعلیم راهنمایان و یا کارکنان دریانوردی بازرگانی و اعزام دانشجو برای تحصیل در رشته‌های تخصصی به خارج از کشور با توجه به احتیاجات سازمان .

22- صدور اجازه تاسیس اسکله و سایر تاسیسات و تجهیزات ضمن تصویب طرح مربوط به داشتن حق نظارت در اجراء و بهره‌برداری .

23- صدور اجازه تاسیس دفتر ، خانه ملوانان ، رستوران و انبار و سایر تاسیسات لازم به درخواست متقاضیان صلاحیت دار، سازمان می‌تواند با توجه به امکانات خود در بنادر ، زمین برای تاسیسات مزبور از طریق اجاره واگذار نماید .

24- واگذاری آن قسمت از خدمت سازمان که انجام آن از طرف بخش خصوصی به صرفه و صلاح می‌باشد به موسسات خصوصی واجد صلاحیت.

25- اهتمام در پایین آوردن نرخ کرایه حمل کالا به بنادر ایران با تجهیز بنادر و تسریع در امر تخلیه و بارگیری و از بین بردن مدت انتظار نوبت کشتی‌ها به منظور کمک به اقتصاد کشور .