شناسهٔ خبر: 20004 - سرویس استان‌ها

مدير راهداری راه و شهرسازی خبر داد:

همراه داشتن زنجير چرخ در محورهای كوهستانی گلستان الزامی است/ جزئیات فعاليت مركز مديريت راه‌های استان گلستان

برف جاده مدير راهداري راه و شهرسازي گلستان با اشاره به تداوم بارش نزولات جوي طي روزهاي آينده در استان، گفت: رانندگاني كه قصد عبور از محورهاي كوهستاني استان را دارند حتما زنجير چرخ به همراه داشته و نحوه بستن آن را فرا گيرند.

به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، مهندس "عادل مصدقي" در گفت و گويي خبري اظهارداشت: به دليل بارش برف از شب گذشته در مناطق كوهستاني خوش ييلاق، چهارباغ و درازنو، هم اكنون سطح جاده هاي اين مناطق لغزنده است و تردد در آنها با زنجير چرخ و با احتياط انجام مي شود.

وي با بيان اينكه در مناطق پايين دست استان نيز با بارش باران روبرو هستيم، گفت: طبق اعلام هواشناسي تا قبل از تعطيلات نوروزي، وضعيت شرايط جوي استان به همين منوال ادامه خواهد داشت.

مصدقي گفت: با آغاز طرح راهداري نوروزي از ۲۵ اسفند ماه در طول راه هاي استان، تعداد ۴۴ اكيپ راهداري با توان ۵۲۰ نيرو و عوامل راهداري و  ۱۶۷ دستگاه ماشين آلات سبك، سنگين و نيمه سنگين در طول دو هزار و ۸۰۰ كيلومتر از محورهاي گردشگري و پرتردد استان مستقر شده و در حال خدمات رساني و عمليات راهداري هستند.

به گفته وي، ۲۲ باب راهدارخانه ثابت و سيار استان نيز براي خدمات دهي به مسافران نوروزي تجهيز شده است.

وي ادامه داد: همكاري و توجه به توصيه هاي راهداران مستقر در طول راه ها براي برقراري ايمني و سفر شاد مسافران كه مورد تاكيد وزارت راه و شهرسازي است، لازم مي باشد.

مدير راهداري راه و شهرسازي گلستان با تبريك فرارسيدن سال نو و آغاز سفرهاي نوروزي به رانندگان توصيه كرد كه در حاشيه راه هاي استان بويژه شهر گرگان به طرف مشهد مقدس مناطق مسكوني و روستاهاي متعددي وجود دارد كه ضمن توجه به علائم هشداردهنده و رعايت سرعت قانوني در مناطق مسكوني، رعايت عابرين پياده جزو ضروريات است.

وي از رانندگان خواست كه از توقف در حاشيه شانه راه ها بجز نقاط مجاز و پاركينگ ها به منظور حفظ ايمني خود و ساير وسايل نقليه عبوري خودداري كنند.

مصدقي اضافه كرد: با توجه به استقرار دستگاههاي كنترل سرعت در راه ها و كنترل نامحسوس مامورين پليس راه استان با متخلفين قوانين راهنمايي و رانندگي طبق قانون برخورد خواهد شد.

وي، حفظ و پاكيزگي حريم راه ها را از نكاتي دانست كه در ايجاد منظري زيبا براي سفر شاد هموطنان لازم است و به همين منظور از رانندگان خواست كه با رعايت نظافت جاده ها اداره كل راه و شهرسازي را در اين هدف مهم ياري كنند.

اين مقام مسوول در گلستان، داشتن صبر و گذشت در رانندگي و استراحت لازم در طول مسير و مطمئن شدن از سلامت وسيله نقليه را هم به رانندگان براي سفري شاد و ايمن توصيه كرد.

مصدقي يادآور شد: تلفن تماس ۵-۰۱۷۳۲۲۲۳۱۳۱ مركز مديريت راه هاي استان، تلفن گوياي ۱۴۱ و سامانه پيامكي ۱۰۰۰۱۴۱ در طول شبانه روز در خدمت رانندگان است تا آنان را از آخرين وضعيت و شرايط جوي حاكم بر راه هاي استان مطلع سازد.   

استان گلستان بالغ بر پنج هزار كيلومتر بزرگراه، راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه بيش از يكهزار و ۹۰۰ كيلومتر آن برفگير و كوهستاني است.

نگاهي به فعاليت مركز مديريت راه‌هاي استان گلستان

استان گلستان با پوشش بيش از پنج هزار كيلومتر از راه هاي كشور از جمله استان هايي است كه در جهت راه اندازی شعبه ای از مرکز مدیریت راه های کشور در اداره كل راه و شهرسازي اقدام كرده تا بتواند رخدادهای جاده ای را، بسرعت شناسايي و در جهت رفع آنها و استفاده مطلوب از جاده ها اقدام كند.

به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، اين مركز با رصد دائمی وضعیت راه ها از طریق دوربین های نظارتی هوشمند، اخذ گزارش مستمر از آخرین وضعیت راه ها، تنظیم و ارسال گزارش به مراجع ذیربط و پاسخگویی به متقاضیان و بهنگام سازی شبکه اطلاع رسانی گویاي ۱۴۱ تلاش دارد كه سوانح و تصادفات جاده ای را، مديريت و ایمنی و امنیت جاده ها را تامين كند.

ثبت حوادث و رویدادهای احتمالی به صورت زنده (online) در سامانه جامع مديريت حوادث جاده ای از امكانات ديگر اين مركز است كه سعي دارد مسوولان و مقامات ذيصلاح استان را در اخذ تصمیمات بهتر و صحیح تر براي مديريت سوانح رانندگي و كاهش تلفات جاني ياري رساند.

اطلاع رسانی به موقع به رانندگان از آخرین وضعیت محورها توسط تابلوهای متغیر خبری VMS، کنترل اطلاعات حرکتی خودروها از طریق نصب و راه اندازی سیستم GPS و پخش پیام های ایمنی، تصاویر و فیلم های ضروری از طریق سیستم Full Color (نمايشگر تصويري) نيز نقش ديگر مركز مديريت راه هاي استان در اطلاع رساني به موقع و صحیح به رانندگان و مسافران جاده ای براي جلوگيري از بروز تصادفات به شمار مي رود.

دوربین های نظارت هوشمند، روش نوینی برای شناسایی کلیه وقایع مربوط به جاده هاست كه در کنترل و انجام به موقع و سریع عملیات راهداری و شناسایی سریع تر رخدادهای جاده ای و جلوگیری از ایجاد صف های جاده ای و در واقع، استفاده مطلوب از جاده ها در اين مركز فعاليت دارند.

در حال حاضر اين دوربين ها در ۱۶ نقطه پرتصادف محورهای مواصلاتی استان از جمله سه راهی کلاله، كمربندي علي آباد ، پلیس راه نوکنده ، سه راهي يساقي، مجتمع رفاهي باران ، خوش ييلاق ، پل غزنوي ، شاهكوه ، بايلر ، سه راهي دشت ، قزلي ، جنگل دلند ، اينچه برون ، سه راهي بندرگز ، تنگراه و تپه جرجاني نصب و راه اندازی شده كه خروجی تصاویر آنها توسط مانیتورهای موجود در مرکز مدیریت راه های استان دریافت می شود.

اين دوربین ها به طور خودکار وقايع موجود در راه ها از قبيل کاهش ناگهانی سرعت، وقوع صف ترافیکی، توقف وسیله در حاشیه یک مسیر و ریزش اجسام حجیم را از طريق شناسگرها تشخیص داده و به محض تشخیص و تفکیک نوع واقعه با ارسال هشدار برای كاربران مستقر در مرکز، كاربر را از یک واقعه غیرقابل انتظار در سطح راه آگاه می کند.

ثبت زنده (online) حوادث و رویدادهای احتمالی اعم از هر گونه تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی، انسداد مسیر، اعمال محدودیت، وضعیت هواشناسی، هرگونه مشکل مشاهده شده در سطح راه، مجوز حمل و نقل،گزارش پلیس و وقایع داخلی از ديگر امكانات مركز مديريت راه هاي استان است كه می توان با تجزیه و تحلیل داده های ارائه شده از سوي سیستم، نقاط ضعف موجود در راه ها را مشخص كرد و با اعلام به مسئولین ذیربط، اقدامات بعدي مورد نياز را براي رفع آن در کوتاه ترین زمان ممکن و پیشگیری از بروز هر گونه حوادث احتمالی بعدی به عمل آورد.

نصب و راه اندازی پنج نمایشگر پیام های متغیر ترافیکی و ایمنی در پنج محور مهم و پرتصادف استان (پلیس راه نوکنده، پلیس راه رامیان، جنگل گلستان، سه راهي يساقي و خوش ییلاق) در راستای اطلاع رسانی به موقع به رانندگان عزیز از آخرین وضعیت راه ها در شرایط بحرانی و غیربحرانی و تصمیم گیری درست به عنوان امكان ديگر اين مركز محسوب مي شود.

تابلوهایVMS به تعداد پنج دستگاه به عنوان یکی ديگر از ابزارهای اطلاع رسانی با قابلیت نمایش پیام ترافیکی و ایمنی در جهت آگاهی هرچه بیشتر هموطنان عزیز است كه به دليل قابليت تنظیم شدت نور تابلوها براساس نور محیط و رنگ زرد LED ها، پیام های در حال نمایش این تابلوها در شرایط مختلف آب و هوایی بخصوص در هوای مه گرفته و بارانی به خوبی قابل رویت هستند.

سامانه مدیریت ناوگان GPS  نوعی نرم افزار محسوب می شود که از طریق اینترنت می توان در کلیه ساعات با ردیابی و مکان یابی لحظه ای، گشت های راهداری را کنترل كرد تا درمواقع بروز حادثه، نزدیک ترین گشت را جهت امدادرسانی سریع و به موقع به محل حادثه اختصاص داد.

با راه اندازی اين سامانه در مرکز مدیریت راه های استان، عملیات ردیابی، نظارت و کنترل کلیه گشت های راهداری محورهای مواصلاتی تحت پوشش در سطح استان، بر روی نقشه تصویری به صورت زنده (Online) انجام مي شود.

از آنجایی که اداره کل راه و شهرسازي گلستان متولی نگهداری، ترمیم و توسعه راه های اصلی( همان شریانهای اقتصادی کشور ) و فرعی و روستایی است و به علت کوهستاني بودن برخي مناطق استان و عدم آنتن دهي شبکه مخابراتی، نيازمند يك شبكه قوي از ارتباط vhf  بيسيم  است تا بتواند پوشش ارتباطي مناسب براي سهولت اعزام نيروهاي راهداري و انجام امداد رساني در مواقع بحراني به هم استانيها و مسافرين عزيز را در سطح محورهاي استان داشته باشد.

هم اكنون شبكه راديويي VHF در مركز مديريت راه هاي استان برقرار است چراكه ارتباطات راديويي مناسب و به موقع توسط مراكز با واحدهاي سيار، موجب آگاهي دادن سريع مسافرين و حفظ جان آنها مي شود.

 مركز مديريت راه هاي گلستان در شرايط كنوني با به كار گيري سه پرسنل فنی، مجرب و متعهد عهده دار مدیریت و هدایت هرچه سریع تر ترافيك عبوري در سطح جاده هاي استان و اطلاع رساني و خدمات دهي به استفاده كنندگان از راه ها مي باشد.

كاربران راه ها طي تماس با شماره ۵-۰۱۷۳۲۲۲۳۱۳۱ مركز مديريت راه هاي استان مي توانند از خدمات اين مركز در طول شبانه روز بهره مند شوند.