شناسهٔ خبر: 20050 - سرویس مسکن و شهرسازی

نماینده اصفهان مطرح کرد:

مرمت و بهره‌برداری فرهنگی از ریسباف گامی در حفظ هویت شهری اصفهان/ ریسباف ترکیب معماری صنعتی با معماری سنتی است

ریسباف نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مرمت و بهره‌برداری فرهنگی از ریسباف را گامی در حفظ هویت شهری اصفهان خواند و گفت: وجود همین بناهای تاریخی است که اصفهان را از خاک به افلاک رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس مقتدایی با اشاره به قدمت کارخانه ریسباف و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۱۱ شمسی گفت: هنگامی که صنعت و به تبع آن معماری صنعتی وارد اصفهان شد، معماری سنتی و روز به گونه‌ای با یکدیگر در هم آمیخت. به عبارت دیگر بناهای کارخانه صنعتی ریسباف با نگاهی بر پیشینه محیط پیرامونی آن شکل گرفت.

وی افزود: جریان آب زاینده رود٬ نبود آلایندگی و آمیختگی هنر با معماری سبب شد تا نگاه فرهنگی-زیست محیطی بر سازه‌های شهر اصفهان غلبه پیدا کند. وجود بنا‌های تاریخی که امروز از آنها به عنوان آثار و میراث گذشتگان یاد می‌شود و مجموعه فضاهایی که در این دوره براساس زندگی دور از ماشین ساخته شد بیانگر اهتمامی است که سازندگان آن به محیط اطراف و تجانس محیط زیست با محیط کاری و زندگی خصوصی و عمومی داشتند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ از آن زمان هر چه که فضای صنعتی غلبه پیدا کرد٬ روحیات و خلقیات ماشینی هم بر جامعه شهری بیشتر سایه انداخت و بخشی از کشتزارها و زمین‌های پیرامون شهری را در بر گرفت. حال آنکه کارخانه ریسباف در کنار چندین و چند کارخانه دیگر اصفهان از جمله کارخانه‌هایی است که در معماری٬ سازه‌ها و اسکلت ‌آنها حد قابل توجهی از همگونی با محیط فرهنگی اصفهان لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه برخی شهرهای اروپایی کارخانه‌های مشابه را سال‌ها حفظ کردند افزود: اروپایی‌ها این کار را نشانه پیشینه صنعتی و هویت فرهنگی خود می‌دانند بر همین اساس ما هم باید در داخل کشور همین رویکرد را دنبال کنیم، یعنی در حفظ و مرمت بناهای تاریخی، باید تناسب شرایط و معماری آن زمان اعمال شود. قاعدتا مصالح و سازه‌های آن دوران با مصالح و سازه‌های نوین تفاوت دارد و باید این تفاوت‌ها را نگه داشت تا بتوان انتقال فرهنگی نسل به نسل را درون جامعه انجام داد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان یادآور شد: به طور کلی ابتدای قرن ۱۴ هجری شمسی و با گسترش صنعت، اندیشه استفاده از معماری اصیل شهر اصفهان به گونه‌های مختلف در معماری بناهای صنعتی نیز نمود پیدا کرد، چنانکه الگوی معماری٬ تداوم سنت‌ها و شیوه‌های گذشته و عناصر سازه‌ای مثل طاق و گنبد٬ قوس و ستون‌های آجری٬ ترکیب‌بندی معماری در قالب حیات مرکزی٬ ایجاد فضای وسیع به صورت تالارهای ستون‌دار با پوشش طاق و گنبد و آراستگی به تزیینات سنتی محلی و بومی در کارخانه ریسباف اصفهان نیز قابل مشاهده‌ است.

وی افزود: اگر بتوانیم این عناصر را دوباره بازسازی، مرمت و احیا کنیم و اگر بتوانیم الگوهای جدیدی را ارایه دهیم، هویت تاریخی و فرهنگی شهر را عملا حفظ کرده‌ایم و هر بیننده‌ای که برای اولین بار وارد شهر اصفهان می‌شود می‌تواند با مشاهده این اماکن قدمت و پیشینه و نیز هویت فرهنگی شهر را درک کند.

مقتدایی اظهار کرد: امروز اگر در اصفهان گنبد شیخ لطف‌الله٬ سی و سه پل٬ پل خواجو٬ عالی‌قاپو و سایر ابنیه‌ تاریخی نبود، بازدید کنندگان نمی‌توانستند متوجه پیشینه و هویت درازمدت این شهر شوند، بنابراین حفظ داشته‌‌ها یکی از ضرورت‌هایی است که امروز اصفهان بیش از هر زمان دیگری به آن احتیاج دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید دوباره بر ضرورت حفظ و مرمت کارخانه ریسباف یادآور شد: داشته‌های تاریخی ما امروز در واقع خشت و گل‌هایی هستند که اگر به آنها توجه نکنیم تبدیل به خاک خواهند شد در حالیکه وجود آنهاست که اصفهان را از خاک به افلاک رسانده است./