شناسهٔ خبر: 2006 - سرویس پربحث‌ترین اخبار

درپی لغو مصوبه طرح توسعه حرم شاهچراغ منتشر شد

نامه‌ سرگشاده اعضای شورای‌شهر شیراز به وزیر راه و شهرسازی

طرح توسعه حرم شاهچراغ اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در پی لغو طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) مشهور به طرح 57 هکتاری از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، طی نامه‌ای اعتراض خود را به وزیرراه و شهرسازی اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز که پیش از این نیز تعدادی از آنان طی نطق‌های قبل از دستور جلسه علنی، به لغو طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) و ساماندهی بافت اطراف حرم اعتراض کرده بودند، در این نامه، از آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌اند که در این خصوص تدبیراندیشی شود.

متن نامه اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به وزیر راه و شهرسازی، چنین است:

جناب آقای مهندس آخوندی

وزیر محترم راه و شهرسازی

با سلام و آرزوی موفقیت برای جنابعالی در انجام وظایف خطیر، متأسفانه اخیراً متوجه شده‌ایم که مصوبه کم سابقه طرح 57 هکتاری ساماندهی و توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) شیراز و حرمین اطراف طرح در آستانه ورود به ایام محرم و عاشورای حسینی، به دلیل تخریب دو واحد مسکونی متروکه در بافت قدیم شیراز، از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری که مهم ترین مرجع و مسئول هدایت، برنامه ریزی و کنترل شهرسازی کشور را به عهده دارد، لغو شده است.

جناب آقای وزیر! با ناباوری و تأسف، در مقطعی از زمان متوجه این اقدام عجولانه و دور از تدبیر آن شورای والا مقام شده ایم که دشمنان اسلام کمر به محو آثار اسلامی به ویژه شیعی- ولایی بسته‌اند و تخریب حرم شریف سامرا و حملات خمپاره‌ای به کاظمین و دیگر تلاش های تخریب‌گرانه آنان شاهد این مدعاست. حال از تنها حکومت اسلامی و شیعی جهان که کارگزاران فعلی آن خود را با شعار زیبای تدبیر و اعتدال منطبق نموده اند، ترویج، تسهیل و تسریع امور عمرانی این اماکن را انتظار داریم نه لغو مصوبات قانونی شورای عالی را.

به طور قطع مستحضرید که طرح ساماندهی و توسعه حرم مطهر، پس از 30 سال پیگیری جدی مردم ولایت مدار شیراز و پیرو تأکید مقام معظم رهبری در سفر سال 1387 به استان فارس که به حق شیراز را به خاطر وجود این اماکن شریف، سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران نامیدند و با تلاش بسیار مسئولین دلسوز از مجراهای کاملاً قانونی در همان شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید و با پیگیری های مجدانه حضرت آیت الله ایمانی، امام جمعه محترم شیراز، حضرت آیت الله دستغیب، تولیت محترم حرم شاهچراغ (ع)، استاندار محترم فارس، نمایندگان محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و همکاری شهرداری شیراز میلیاردها ریال از بودجه رسمی کشور به استناد ردیف مصوب بودجه سنواتی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد دولت، همچنین بخش عظیمی از بودجه شهرداری شیراز به این طرح اختصاص داده شد.

اکنون این مصوبه عجولانه که می دانیم قطعاً در زمان حضور جنابعالی در جلسه شورای عالی به تصویب نرسیده است، چگونه می‌تواند پاسخگوی سؤالات ذیل باشد؟

آیا لغو عجولانه مصوبات قانونی، بی اعتباری یا کم اعتباری دیگر مصوبات قانونی دولت محترم را به دنبال نخواهد داشت؟

آیا شورای عالی شهرستان معتقد به داشتن یک طرح مصوب برای مکانی که در اوقات مختلف سال شاهد حضور میلیونی زائران داخلی و خارجی می باشد، نیست؟

آیا اعضای محترم شورای عالی از وضعیت اسفباری که در محدوده 360 هکتاری بافت مرکزی شیراز ایجاد شده، مطلع هستند؟

آیا حضور استاندار محترم به عنوان نماینده رسمی دولت و نماینده شورای عالی شهرسازی در استان برای برخورد با تخلفات احتمالی و جزئی کافی به نظر نمی رسد که شورای عالی شهرسازی مجبور به دخالت های این چنینی نگردد؟ (که متأسفانه در گذشته نه چندان دور هم شاهد موارد جزئی تر اینگونه دخالت ها بوده ایم.)

آیا توصیه به دبیر محترم شورای عالی برای پرهیز از امور جزئی را لازم نمی‌دانید؟

آیا احیاناً، اگر فردی خاطی موجب تخریب 2 واحد از منازل مسکونی بافت قدیم شده است راهکار اصلاحی شورای محترم شهرسازی، لغو یک مصوبه رسمی و قانونی است که براساس آن میلیاردها ریال از بودجه بیت‌المال هزینه شده است؟

آیا شورای عالی شهرسازی، پاسخگوی بلاتکلیفی کسبه و ساکنین واقع در طرح و نیمه کاره بودن اجرای آن در این نقطه حساس شهر خواهد بود؟

جناب آقای مهندس آخوندی، وزیر محترم راه و شهرسازی! درخواست جدی همه مسئولین استان و مردم شهر از جنابعالی به عنوان ریاست محترم شورای عالی شهرسازی این است که اولاً، اجازه نفرمایید به هیچ وجه اعتبار این طرح مصوب خدشه دار شود؛ ثانیاً همانطور که مستحضرید، طرح توسعه حرم در حد یک طرح جامع بوده و به استناد قانون و مصوبه کمیسیون راهبری حرم مطهر که با حضور استاندار محترم و مسئولین استان تصویب گردیده؛ مقرر شده است که اداره راه و شهرسازی استان فارس قرارداد فاز 2 این طرح را منعقد نماید و در صورتیکه اعضای محترم نقطه نظر اصلاحی داشته باشند، نظرات ایشان توسط مشاور بررسی و سپس ضمن لحاظ به تصویب برسد.

در پایان با پوزش از تصدیع اوقات جنابعالی و اعضای محترم شورای عالی شهرسازی کشور و کلیه دلسوزان به حضورتان اعلام می شود که هیچگاه از اقدامات غیر قانونی حمایت ننموده ایم؛ اما انتظار داریم ارگان هایی که بیش از 35 سال است با برنامه های غیر اجرایی (در واقع بی برنامگی) نه تنها موجب تخریب 57 هکتار اماکن اطراف حرم مطهر شده‌اند بلکه مساحت 360 هکتار بافت تاریخی شیراز را به یک ویرانه تبدیل نموده اند، پاسخگوی شورای عالی محترم شهرسازی کشور باشند و لغو احتمالی مسئولیت آنان از سوی شورای عالی شهرسازی بررسی شود نه اینکه شورای عالی طرح مصوبی را که بعد از سال ها تلاش و میلیاردها ریال هزینه اجرایی شده است، لغو کند.