شناسهٔ خبر: 20087 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

تحقق وعده حفظ کارخانه ریسباف در نصف‌جهان/ آغاز بهره‌برداری مجدد از کارخانه تاریخی/ بررسی ظرفیت‌های کارخانه ریسباف برای تبدیل به بنایی چند منظوره در خدمت مردم اصفهان/ کارخانه نختاب و سیلوی اصفهان در اولویت بعدی بازآفرینی

محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به بازدید وزیر راه و شهرسازی از کارخانه ریسباف اصفهان گفت: کارخانه نختاب و سیلوی اصفهان در اولویت‌های بعدی وزارت راه و شهرسازی قرار دارند.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بازدید امروز دوشنبه ۹ فروردین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رسول زرگرپور استاندار اصفهان از کارخانه تاریخی ریسباف اظهار کرد: در این بازدید ظرفیت‌های فوق‌العاده کارخانه ریسباف برای تبدیل به بنایی چند منظوره که در خدمت شهر قرار بگیرد مورد بررسی قرار گرفت. یکی از حوزه‌های فعالیتی که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تمرکز زیادی بر آن دارد استفاده مجدد از ساختمان‌های ارزشمند تاریخی است تا با تغییر کاربری آن‌ها، ضمن حفاظت از این بناها بتواند آن‌ها را به کانون تولید ثروت و کانون کار و فعالیت تبدیل کند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که در این بازدید حضور داشت از خریداری کارخانه ریسباف اصفهان توسط وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: با تاکید دکتر آخوندی بر بازآفرینی بناهای تاریخی که هویت شهرها را شکل می‌دهند قرار شد اولین جلسه رسمی شورای راهبردی بهره‌برداری مجدد از کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان بعد از تعطیلات نوروز در دفتر وزیر راه و شهرسازی تشکیل و برای تعیین نحوه بهره‌برداری از این کارخانه نیز مسابقه‌‌ای بین‌المللی برگزار شود.

ایزدی افزود: وزیر راه و شهرسازی امروز علاوه بر کارخانه ریسباف، از کارخانه نختاب و سیلوی اصفهان نیز بازدید کرد. این مکان‌های تاریخی که هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند نیز با تاکید دکتر آخوندی در اولویت‌های بعدی بازآفرینی شهری قرار گرفتند. این بناها جزو محدوده‌های هدف بازآفرینی هستند که کاربری ناهمگون شهری دارند و قرار است در شهرهای مختلف شناسایی و بازآفرینی شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین منابع مالی برای آغاز عملیات مرمت کارخانه ریسباف خبر داد و گفت: امیدواریم مرمت این بنای باارزش شهر اصفهان بلافاصله بعد از تحویل و از پایان فروردین ماه آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره فضاهای موجود در شهرها که هدف بازآفرینی شهری هستند توضیح داد: محدوده مرکزی شهری که بافت‌های قدیمی را شکل می‌دهند یکی از پنج منطقه هدف بازآفرینی است که تاکنون ۲۱ هزار هکتار از آن‌ها را در ۱۶۸ شهر شناسایی کرده‌ایم و این محدوده‌ها به عنوان بافت‌های تاریخی در شورایعالی معماری و شهرسازی نیز به تصویب رسیده‌اند. بازسازی ساختمان‌های ارزشمند می‌تواند در نقش جریان محرکی عمل کند که حضور بخش خصوصی را به حوزه احیای بافت‌های تاریخی هموار می‌کند ضمن این‌که توجه به بافت‌ها و بناهای تاریخی و بازسازی و احیای آن‌ها نوعی مسئولیت اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

ایزدی تمرکز بر قلمرو عمومی و فضاهای شهری را در موضوع توسعه و بهسازی شهری عاملی دانست که حتما باید مد نظر قرار بگیرد و ادامهه داد: قلمروهای عمومی را می‌توان یکی از استراتژیک‌ترین مواضع در عرصه‌های تاریخی در مقیاس محله و شهر به شمار آورد که با اندکی خلاقیت و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به آن‌ها در جهت اندیشه ایران‌شهری جانی دوباره بخشید و سرمایه‌های عظیمی ایجاد کرد که به ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی و رونق‌بخشیدن به شهرها نیز کمک می‌کند.

وی بناهای تاریخی مانند کارخانه ریسباف اصفهان را یادگارهایی از ایران‌شهر گذشته ما دانست که در هر شهر به گونه‌ای خاص ظهور کرده است و افزود: در اصفهان در دوره معماری صنعتی که مصادف با دوره رضاشاه است و تلاش‌های زیادی برای مترقی کردن مملکت انجام می‌شد تمام صنایع سنتی کشور به سمت صنعتی شدن پیش رفت. به طوری که صنایعی مانند بافندگی، نساجی و چرم‌سازی به سمت صنعتی شدن سوق داده شدند و از آن‌جایی که در آن دوره معماران فوق‌العاده ماهری وجود داشتند آثار به جا مانده از آن دوران آثار ارزشمندی هستند و کارخانه‌های تاریخی نیز از آن جمله‌اند. این کارخانه‌های قدیمی در طول سال‌ها و در جریان کسب‌وکار یک به یک تخریب شدند و ریسباف اصفهان یکی از معدود نمونه‌های باقی‌مانده از آن دوران است. در جریان تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و فعالیت رسانه‌ای انجام شده برای حفظ این کارخانه، ریسباف به عنوان یکی از حقوق شهر و شهروند مورد توجه قرار گرفت و مقدمات خرید و حفاظت از آن فراهم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در واقع با اعطای کاربری جدید به چنین فضاهایی و بهره‌برداری مجدد از این اماکن می‌توان بار دیگر شاهد رفت‌وآمد مردم به این فضاها باشیم. این کار در جهتی مطلوب ایجاد اشتغال می‌کند و سبب می‌شود استادکارهای قدیمی صنایع مختلف بار دیگر فعال شوند و فرصتی برای عرضه مجدد صنایع دستی به این قشر می‌دهد. در این حالت است که مردم نیز به جای خرید اجناس بی‌کیفیت وارداتی سراغ صنعتگران و استادان داخلی می‌آیند. 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان گفت: ساختمان‌های تاریخی بی‌شک منابعی کلیدی در برنامه‌های توسعه و نوسازی محسوب می‌شوند و استفاده مجدد از ساختارهای تاریخی و خلق فضاهای جدید را  باید مهمترین محرک توسعه در نظر گرفت./