شناسهٔ خبر: 20112 - سرویس استان‌ها

وزیر راه و شهرسازی در شورای حمل و نقل اصفهان مطرح کرد:

افزایش هزینه‌های نگهداری ۲۱۷هزار کیلومتر جاده/ لزوم تغییر مدل اداره اقتصادی کشور/ افزایش بهره وری با اجرای درست مدل‌های مدیریت دارایی

جلسه وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر این که در حال حاضر ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده در کل کشور است که میزان هزینه نگهداری آنها رو به افزایش است، گفت: مدل مدیریت دولت که تاکنون متکی بر هزینه‌های جاری بوده غیرقابل تداوم است و ادامه پیدا نخواهد کرد و نیاز است نگاه ها به مدل اداره اقتصادی کشور تغییر یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان ، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی گفت: سال ۹۴به لحاظ کمبود منابع مالی سال دشواری بود که شاید بتوان گفت تنهاسالی بود که دولت بعد از انقلاب از نظر مشکلات مالی، سختی های زیادی را متحمل شد.

سال ۹۵ به جهاتی سال خوب و به جهاتی سال مالی سختی خواهد بود چرا که درآمدهای دولت از حوزه مالیات به لحاظ مشکلات سال قبل وضعیت مناسبی نخواهد داشت و امیدواریم با جذب سرمایه گذاریهای خارجی و اساسا با بهبود فضای روانی برای کسب وکار و بالا رفتن میزان فروش نفت وضعیت مناسبی ایجاد گردد.

وزیر راه وشهرسازی تاکید داشت در مدیریت مالی دولت باید تجدید نظر شود و این تجدید نظر گریزناپذیر است به لحاظ اینکه میزان هرینه های جاری دولت به شدت فزاینده و از طرفی تعداد بازنشستگان روبه فزونی است وکسری صندوقهای بازنشستگی رو به افزایش و همچنین تعداد شاغلین نسبت به بازنشستگان روبه کاهش است و یک نسبت وارونگی بین این دو ایجاد شده و در مقابل نگهداری تاسیسات زیربنایی نیز روبه افزایش است چرا که درحال حاضر ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده در کل کشور است که میزان هزینه نگهداری آنها رو به افزایش است. بنابراین مدل مدیریت دولت که تاکنون متکی بر هزینه های جاری و لازم بوده که تمامی هزینه ها را دولت پرداخت کند غیرقابل تداوم است و ادامه پیدا نخواهد کرد و نیاز است نگاه ها به مدل اداره اقتصادی کشور تغییر یابد.

مقام عالی وزارت راه وشهرسازی بیان داشت: اندیشه ما این است که باید به استقبال این موضوع برویم و دستگاههایی که به دنبال مدلهای مالی متنوعی هستند می توانند مشکلات مالی را حل وفصل نمایند وچرخ توسعه را در گردش نگه دارند.

وی اظهار داشت: در زیرساخت آیین نامه اجرایی قانون ساخت آزادراهها که قانون مشارکت در حمل ونقل است اصلاح و عمومیت پیدا کرده و به همه شقوق حمل ونقل تعمیم داده شده است و همانطورکه عوارضی در آزادراه‌ها دریافت می شود در تمامی حوزه های هوایی، دریایی و ریلی نیز این مورد انجام خواهد شد.

دکتر عباس آخوندی در ادامه با توجه به اینکه قیمت گازوییل نسبت به بنزین در ایران نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین است گفت:  با قیمت کنونی گازوییل با مشکل ساختاری خیلی سختی مواجه هستیم و تا این موضوع درست نشود تعادل بین ریل و جاده تنظیم نخواهد شد و رقابت معناداری صورت نخواهد گرفت.

آخوندی افزود: نگاهها در حوزه حمل ونقل دولتی بوده و ظرفیتهای تجاری پیرامون حوزه حمل ونقل اساسا مد نظر قرار گرفته نشده در حالی که استفاده از این ظرفیتهای تجاری می تواند در راستای تغییر مدل اقتصادی بسیاری از مشکلات را مرتفع نمایدو لازم است از ظرفیتهای واقعی تجاری جاده، ریل، هوایی و دریایی کمال استفاده شود.

بحثی که درحوزه مسکن وراه وجود دارد بحث مدیریت دارایی است و با دارایی های موجود می توان بسیاری از مشکلات مالی را مرتفع نمود و از طریق مدلهای مدیریت دارایی کار توسعه و بهره وری را افزایش داد .

حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی و رییس شورای حمل ونقل ومسکن استان اصفهان با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده درسال ۹۴ درحوزه راه، مسکن وشهرسازی گفت: علیرغم وجود تنگناهای مالی شدید، از طریق استفاده از اسناد خزانه اسلامی وایجاد اعتماد بین پیمانکاران و شارژ پروژه ها از طریق استفاده کامل از سهمیه قیرتوانستیم بسیاری از پروژه ها را فعال نگه داریم و دربخش املاک ومستغلات هم بسیاری از پروژه های مسکن مهر را که آماده سازی آنها دچار مشکل شده بود از محل ۱۰ درصد املاک تحویل شهرداری ها جهت تکمیل آماده سازی نماییم.

 وی گفت: در بخش مسکن مهر طی چهار مرحله  ۱۷ هزار واحد مسکن مهر به افتتاح وبهره برداری رسید که از ۱۶۱ هزار واحد مسکن شهری استان ۲۲ هزار واحد باقی مانده که بخشی تا خردادماه به بهره برداری و مابقی که فاقد متقاضی است با شرایط خاص به متقاضیان واگذار خواهد شد .

مدیرکل راه وشهرسازی افزود: در بخش راه ۱۵۲ پروژه در سال گذشته به افتتاح رسید که از جمله پروژه نایین- انارک ، گلپایگان – موته ، فاز اول علویجه – پلیس راه و پروژه بادرود به کاشان بوده و بسیاری از عملیاتهای راهداری از قبیل خط کشی راهها، نصب علائم راهنمایی ورانندگی ، ایمن سازی محورها و استفاده از حفاظهای بتنی درمحورها انجام شده است و در این راستا نقاط پرتصادف شناسایی و در جهت رفع این نقاط اقداماتی صورت پذیرفته است .

وی اشاره ای به پروژه های حائز اهمیت استان کرد وگفت: پروژه احداث آزادراه کنارگذر شرق اصفهان ، آزاد راه کنار گذر غرب اصفهان و احداث رینگ چهارم می تواند در کاهش تصادفات و کاهش بار ترافیکی بسیار موثر باشد .

غلامی اظهار داشت: این استان با دارا بودن ۱۱ هزارو۵۰۰ کیلومتر راه رتبه اول حمل بار ورتبه سوم حمل مسافر را دارد ولی با توجه به حجم کارهای انجام شده و گستردگی استان متاسفانه تخصیص اعتبارات کمتر از متوسط کشوری است .

مدیرکل راه وشهرسازی استان گفت: در بخش شهرسازی ۷۵ درصد طرحهای جامع وتفصیلی شهرها ابلاغ و ۸۸ طرح مصوب گردیده است و ۱۵ منطقه شهر اصفهان نیزطرح بازنگری آنها ابلاغ شده است .

در بخش فضاهای ناهمگون شهری کارخانه ریسباف با ۷ هزار مترمربع به عنوان یکی از مراکز مهم فضای شهری در مرحله نهایی تحویل از بانک ملی است و کارخانه نخ تاب و سیلوها نیز به عنوان یک فضای ناهمگون شهری هستند که امیدواریم بتوانیم آنها را حفظ نماییم.

علی قاسم زاده مدیرکل فرودگاههای استان اصفهان نیز در ادامه گفت: با تلاشهای صورت گرفته پروازهای داخلی ۳% و پروازهای خارجی ۲۳% نسبت به سال ۹۳ افزایش و در ایام نوروز تاکنون ۱۵درصد پروازهای داخلی و ۴۳درصد پروازهای خارجی افزایش داشته است.

داریوش امانی مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان اصفهان نیز گفت: با وجود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در محورهای استان امسال در بحث جابجایی مسافر در ایام نوروز نسبت به سال قبل  ۱۵% کاهش داشته ایم و این نشاندهنده استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی است .

سرهنگ پورقیصری رییس پلیس راه استان نیز گفت : از ابتدای کلید خوردن طرح نوروزی استان اصفهان با وجود تردد بالای وسایل نقلیه، در کل محورهای استان کاهش ۵۰درصدی تصادفات و ۴۲درصدی تلفات رانندگی را داشته ایم و این امر محقق نمی شد مگر با همکاریهای صورت گرفته بین دستگاههای مربوطه و کنترل سرعت وسایل نقلیه که باعث کاهش این آمار گردیده است .