شناسهٔ خبر: 20145 - سرویس استان‌ها

بهره‌مندی ۸۰ هزار نفر از زیرساخت‌های گردشگری دریایی در سواحل مکران/ خور آذینی در کانون توجه میهمانان نوروزی

دریا طی ۱۵ روز گذشته، بالغ بر ۸۰ هزار نفر مسافر و گردشگر از زیرساخت‌های گردشگری دریایی مناطق شرق استان هرمزگان از جمله خورآذینی شهرستان سیریک و بندر تیاب شهرستان میناب بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در راستای رونق بخشی هر چه بیشتر به گردشگری ساحلی و دریایی در شرق استان به ویژه در گستره سواحل مکران، تیم های ایمنی، همیار ناجی، غواصی و گروه های نظارتی و بازرسی طرح نوروزی سال ۹۵ اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مناطق گردشگرپذیر این منطقه به ویژه در خور آذینی سیریک مستقر شده اند.

بر همین اساس، استقبال گسترده ای از سوی میهمانان نوروزی برای تجربه گشت های ایمن دریایی در این تالاب بین المللی صورت گرفته و مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور بخشی از تعطیلات خود را با گشت و گذار در جنگل های شگفت انگیز دریایی و تماشای پرندگان مهاجر سپری کرده اند. میهمانان نوروزی که طی روزهای گذشته از استان های همجوار همچون کرمان و سیستان و بلوچستان به این منطقه سفر کرده اند، ضمن اشاره به ظرفیت های بالای خور آذینی برای جذب گردشگر، از ظرفیت ها و شرایط ایجاد شده توسط سازمان بنادر در این منطقه در زمینه ساماندهی شناورهای تفریحی و فراهم ساختن شرایط ایمن ترددهای دریایی ابراز رضایت کردند.

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در همین رابطه اظهار داشت: در پی استقبال گسترده میهمانان نوروزی طی چندسال اخیر از جاذبه های ساحلی شرق استان، در طرح نوروزی امسال ساماندهی شناورهای تفریحی و گردشگری در مسیرهای شرق این استان در دستور کار قرار گرفت و به همین منظور ستاد فرعی تسهیلات سفرهای نوروزی شرق استان به مرکزیت بندر سیریک راه اندازی شد. وی گفت: تجهیز قایق های تفریحی به جلیقه و حلقه های نجات، وسایل ارتباط رادیویی و مخابراتی و استقرار تیم های غواص و همیارناجی از جمله اقداماتی است که برای ساماندهی فعالیت های گردشگری دریایی و ساحلی شرق استان در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول از فعالیت ۳۵ ایستگاه همیار ناجی در مناطق ساحلی استان هرمزگان سخن به میان آورد و بیان کرد: امسال از ظرفیت مردم بومی منطقه شرق استان نیز به عنوان همیار ناجی برای آموزش فرهنگ دریانوردی، کاهش سوانح و افزایش ایمنی سفرها و گشت های دریایی استفاده شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست های کلان دولت تدبیر و امید، توسعه گردشگری در سواحل مکران از جمله برنامه های آتی سازمان بنادر است. لازم به ذکر است، خور آذینی بندر سیریک از جمله چهار تالاب بین المللی استان هرمزگان محسوب می شود که ۴۰ کیلومتر طول و ۲۷ هزار هکتار وسعت دارد. گونه های گیاهی چندل و حرا، ماهی های آبزی دریای عمان و گونه های پرندگان مهاجر پلیکان پاخاکستری، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ و ساحلی و گیلانشاه ابرو سفید و حنایی از جمله جاذبه های طبیعت گردی تالاب بین المللی خور آذینی سیریک است که در فاصله ۲۱۵ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است. بندر تیاب در شهرستان میناب نیز از جمله بنادر با قدمت تاریخی استان هرمزگان به شمار می رود. واحد اطلاعات و اخبار