شناسهٔ خبر: 201582 - سرویس استان‌ها

چالش ۵۰۰ پرونده حقوقی در راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از مواجهه این اداره‌کل با حدود ۵۰۰ پرونده حقوقی و ۶۰۰ میلیارد تومان حکم قضایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کهگیلویه وبویراحمد)، کهگیلویه و بویراحمد در سالیان اخیر با چالش‌های متعددی در حوزه زیرساخت و شهرسازی از پرونده‌های حقوقی پیچیده گرفته تا پروژه‌های نیمه‌تمام و موضوعات مربوط به تامین مالی و انتصابات روبه‌رو بوده که در این میان اداره‌کل راه و شهرسازی استان که نقشی کلیدی در توسعه عمرانی ایفا می‌کند، تحت نظارت مدیریت جدید خود، رویکردهایی تازه را برای برون‌رفت از این وضعیت و حرکت به سوی نظم نوین مدیریتی آغاز کرده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از مواجهه این اداره‌کل با حدود ۵۰۰ پرونده حقوقی و ۶۰۰ میلیارد تومان حکم قضایی خبر داد و در تشریح رویکرد مدیریتی خود بر اولویت نظم، کیفیت پروژه‌ها و جذب بی‌سابقه اعتبار تاکید کرد و برعدم دخالت سیاسی و نفوذ پیمانکاران اصرار ورزید. 

علی پارسایی، از چالش بزرگ حدود ۵۰۰ پرونده حقوقی و قضایی انباشته شده علیه این اداره‌کل خبر داد که بخش عمده‌ای از آن‌ها مربوط به سال‌های گذشته است.  

وی اظهار داشت: احکام صادرشده تاکنون، تعهد مالی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان برای اداره‌کل در پی داشته است و سرنوشت مالی پرونده‌های در جریان نیز نامشخص است.  

به گفته او، بسیاری از این دعاوی بدیهی هستند و دفاع مؤثر از آن‌ها دشوار است، اما با پیگیری حقوقی در موردی خاص، برآورد قیمت زمینی در پاتاوه از متری ۳۳ میلیون تومان به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. 

پارسایی، ریشه بخش عمده‌ای از این پرونده‌ها را مطالبات پرداخت‌نشده پیمانکاران در سالیان متمادی دانست و افزود: این موضوع ریشه‌دار بوده و راه‌حل فوری برای آن وجود ندارد، اما با همکاری دستگاه قضایی و دفتر حقوقی سازمان برنامه و بودجه، در حال مدیریت آثار آن هستیم. 

وی ایجاد نظم واقعی در فرآیندهای اداری و اجرایی را اولویت اصلی خود در دوره مدیریت جدید عنوان کرد و افزود: که اداره‌کل راه و شهرسازی نیازمند "اولویت‌بندی دقیق پروژه‌ها و انسجام مدیریتی است.  

او تعریف پروژه‌های بزرگ بدون پشتوانه اجرایی را خیانت به منابع عموم خواند و بر لزوم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با رویکرد اولویت‌بندی حتی در دل آن‌ها، نظیر پل باباکلان و پل مختار در یاسوج، تاکید کرد. 

پارسایی همچنین از ضرورت انسجام درونی در ساختار سازمانی سخن گفت و وظیفه مدیرکل را تصمیم‌گیری‌های کلان دانست، نه دخالت در امور تخصصی معاونت‌ها و به نبود هماهنگی میان بخش‌های مختلف داخلی اداره‌کل در گذشته اشاره کرد و خواستار اصلاح رویه‌هایی شد که پروژه‌ها را بدون پیگیری کامل میان حوزه‌ها منتقل می‌کردند. 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به پرسشی درباره نفوذ پیمانکاران در دوره‌های گذشته، گفت: اجازه نخواهم داد پیمانکاران جایگاه اداری را تحت تأثیر قرار دهند.  او هرگونه دخالت پیمانکاران در امور اداری را مردود دانست و تاکید کرد که پیگیری مسائل قراردادی باید صرفاً از طریق مسیرهای قانونی و تخصصی اداره‌کل صورت گیرد. 

پارسایی با رد هرگونه مداخله سیاسی در تصمیم‌گیری‌ها و انتصابات، تصریح کرد که همه انتصابات در اداره‌کل راه و شهرسازی بر اساس تخصص انجام شده است. 

وی با اشاره به عملکرد اعتباری، هدف اداره‌کل را اتمام پروژه با دقت و ظرافت دانست، نه افتتاح نمایشی یا تسریع صرف برای بهره‌برداری مناسبتی گفت:  پروژه سایت اداری استان که پس از بیش از یک دهه در مراحل پایانی قرار دارد و تصمیم بر آن شد که طراحی داخلی آن با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود. 

پارسایی از رکوردی کم‌نظیر در جذب اعتبار خبر داد و گفت که در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۳ موفق به جذب بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار، تخصیص و تسهیلات شده است. 

 وی این رقم را دو برابر مجموع اعتبارات پنج سال گذشته و معادل اعتبارات ۳۰ سال گذشته دانست.  

او این موفقیت را نتیجه پیگیری‌های شبانه‌روزی و ارتباط مستمر با مقامات ارشد کشوری و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و منابع نفت و حمایت نمایندگان مجلس عنوان کرد. 

پارسایی درباره رابطه با پیمانکاران گفت که تعامل دوستانه و مبتنی بر همکاری است و در شش ماه گذشته با تامین منابع ملی و استانی به فعالیت آن‌ها کمک شده است. 

 مدیر کل راه و شهرسازی پیش‌بینی کرد که برای سال ۱۴۰۴ نیز بیش از هزار و ۶۰ میلیارد تومان اعتبار ملی جذب شود و برعدم تقابل با پیمانکاران تاکید کرد.