شناسهٔ خبر: 20201 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

افزایش ظرفیت عملیاتی بنادر کشور به ۳۰۰ میلیون تن در سال تا افق ۱۴۰۴/ پیش‌بینی ۲ برابر شدن حجم سرمایه‌گذاری بندری بخش‌خصوصی در سال ۹۵/ استفاده از ظرفیت بین‌المللی برای افزایش سهم ایران از صنعت دریایی

جلیل اسلامی معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه امیدوار است سال ۹۵ پروژه‌های توسعه‌ای بنادر به بهره‌برداری برسند، گفت: پیش‌بینی می‌شود حجم سرمایه‌گذاری برای این پروژه‌ها در سال ۹۵ به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

جلیل اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه بنادر شمال و جنوب کشور گفت: ظرفیت عملیاتی تخلیه و بارگیری بنادر ایران در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون تن کالا در سال است و با توجه به فرصت به وجود آمده بعد از اجرای برجام می‌توان از ظرفیت‌های شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز در حوزه افزایش سهم ایران از صنعت دریایی منطقه بهره برد.

وی با بیان اینکه امیدواریم سال ۹۵ پروژه‌های توسعه‌ای بنادر به بهره‌برداری برسند، افزود: ظرفیت عملیاتی بنادر کشور را طبق برنامه توسعه‌ای در افق ۱۴۰۴ ٬ ۳۰۰ میلیون تن در سال برآورد کردیم و امیدواریم در سال ۹۵ این ظرفیت به حدود ۲۵۰ میلیون در سال افزایش پیدا کند.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور یادآور شد: در حوزه کانتینری در حال حاضر ۳ میلیون TEU ظرفیت عملکرد سالانه داریم و برنامه‌ریزی تا پایان سال ۹۶ این است که ظرفیت به ۶ میلیون TEU برسد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۸ میلیون نفر سفر در ۱۱ مسیر دریایی انجام می‌شود، ادامه داد: عمدتا بنادر جنوبی کشور شامل خرمشهر٬ آبادان٬ بندر عباس و چابهار پایانه مسافری دارند و بین بنادر و  جزایر ایرانی و کشورهای منطقه و همسایه سفر انجام می‌شود. البته حجم زیادی از این سفرها بین بندرعباس و جزایر استان هرمزگان است.

اسلامی درباره برنامه‌ریزی برای مناطق ویژه اقتصادی در سال ۹۵ اظهار کرد: بر اکثریت بنادر کشور قانون منطقه ویژه اقتصادی و در بعضی نیز قانون منطقه آزاد اقتصادی حاکم است و شرکت‌ها و موسساتی که در این مناطق مشغول کار هستند می‌توانند از مزیت‌ها قوانین یادشده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مناطق وسیع‌تری را برای بنادر شهید رجایی٬ امام خمینی (ره) و بعضی بنادر شمالی کمک کردیم افزود: شرکت‌هایی که در حمل و نقل کالا و خدمات جانبی٬ خدمات ارزش افزوده٬ خدمات لجستیک٬ خدمات پس‌کرانه مربوط به کالا و کانتینر فعالیت می‌کنند می‌توانند از مزیت‌های این مناطق بهره‌گیرند. بر همین اساس در بندر شهید رجایی بیش از ۲۴۰۰ هکتار و در بندر امام (ره) ۸۰۰ هکتار در حال آماده سازی است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ بخش خصوصی سال ۹۴ به میزان ۲۷۰۰ میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری کرد و پیش‌بینی می‌شود این حجم سرمایه‌گذاری در سال ۹۵ به ۲ برابر افزایش پیدا کند./