شناسهٔ خبر: 20232 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

ظرف ۱۵ سال آینده باید تعداد مسافران هوایی کشور دو برابر شود/ الزام تمامی ایرلاین‌ها برای تأمین حداقل کفایت مالی فعال تا مرداد‌ماه/ آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران به ۴ کشور همسایه/ رشد ۱۰۰ درصد ترانزیت ریلی در سال ۹۴

آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی گفت: طبق تجربه بسیاری از کشورهای جهان، صنعت هوانوردی جزو زود بازده‌ترین صنایع اقتصادی هر کشور به حساب می‌آید که با فعال شدن آن بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری در منطقه رشد پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی با اشاره به اهمیت بسیار بالای ارتقای جایگاه صنعت هوانوردی کشور در حرکت به سمت توسعه اقتصادی تصریح کرد: طبق تجربه تاریخی که در بسیاری از کشورهای جهان به وقوع پیوسته، صنعت هوانوردی جزو زود بازده‌ترین صنایع اقتصادی هر کشور به حساب می‌آید که با فعال شدن آن بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری در منطقه رشد پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ما برنامه‌ریزی کردیم تا این تجربه موفق را در کشور به کار ببندیم. در حال حاضر در کشور حدود ۶۰ فرودگاه فعال وجود دارد که صرفا از ظرفیت ۱۰ فرودگاه به‌طور کامل استفاده می‌شود. اگر قصد ما این است که ایران را به سمت یک توسعه گسترده حرکت دهیم قطعا استفاده از ظرفیت این فرودگاه‌ها اهمیت بسیاری خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نوسازی صنعت هوانوردی کشور جزو برنامه‌هایی است که در سال ۱۳۹۵ به عنوان یک اولویت جدی پیگیری خواهد شد، تاکید کرد: براساس پیش‌بینی‌های ما ظرف ۱۵ سال آینده باید تعداد مسافران هوایی کشور دو برابر شود. از این‌رو قصد و هدف اصلی ما این خواهد بود که با نوسازی این ناوگان از یکسو و استفاده بهینه از تاسیسات و زیرساخت‌های کشور از سوی دیگر شرایط برای رسیدن به این رقم به وجود بیاید.

آخوندی در پاسخ به این سوال که ایرلاین‌های ایرانی با توجه به سختی‌هایی که در سال‌های گذشته پشت سر گذاشته‌اند تا چه حد توان استفاده از فرصت پساتحریم را دارند؟ توضیح داد: نظام حمل‌ونقل ما دچار بحران بنگاه‌داری است. از این‌رو اگر ما قصد داریم که این صنعت را دگرگون کنیم، قطعا اصلی‌ترین شرط آن اصلاح نحوه‌ی بنگاهداری در این عرصه است. در این راستا وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده با برنامه‌ریزی برای افزایش نظارت‌ها بر اوضاع مالی ایرلاین‌ها قدری جایگاه این شرکت‌ها را تغییر دهد.

وی افزود: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی شرطی قطعی گذاشته تا تمامی ایرلاین‌های فعال در کشور تا ابتدای مرداد‌ماه بتواند کفایت مالی لازم را به وجود آورده و از نظر تجهیزات و صلاحیت‌های فنی جایگاه خود را ارتقاء دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه کفایت ۳۵۰ میلیارد تومانی سرمایه برای ایرلاین‌های داخلی اظهار کرد: ما در این رابطه به شکلی جدی پیگیر خواهیم بود تا ایرلاین‌ها در زمان مقرر این کفایت را به وجود آورند و یا اگر توان آن را ندارند با استفاده از شیوه‌هایی مانند ادغام اوضاع خود را بهبود ببخشند. در حال حاضر بعضی از ایرلاین‌های ما سرمایه‌ای نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان دارند و این به معنای آن است که حتی این رقم ۱۰ درصد کفایت سرمایه مدنظر را نیز نمی‌دهد. از این‌رو قطعا این ایرلاین‌ها باید تا زمان تعیین شده اوضاع خود را دگرگون کنند.

آخوندی همچنین از برنامه‌ریزی‌های گسترده این وزارتخانه برای بهبود جایگاه حمل‌ونقل ریلی در عرصه ترانزیت کالا نیز خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۴ با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته ترانزیت ملی رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که همین رقم رشد در سال جاری نیز تکرار شود، هرچند هنوز رقم کل ترانزیت ریلی به عدد بزرگی نرسیده اما ثبت رشد قابل توجه در ماه‌های گذشته نشان از نتیجه‌بخش‌تر شدن سیاست‌ها در این زمینه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کنار سیاست‌های رو به جلوی ایران برای رابطه ترانزیتی ریلی با کشورهای همسایه این کشورها نیز توان همکاری با ایران را دارند؟ اظهار کرد: ما در طول ماه‌های گذشته تلاش کردیم اوضاع اتصال ریلی با همسایه‌های خود را با مذاکرات جدی پیگیری کنیم. در حال حاضر از ۶کشوری که گزینه اتصال ریلی به حساب می‌آیند هر یک شرایط خاص خود را داشته و البته می‌توان گفت برای تمام آنها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اوضاع مساعد ارتباط ریلی ایران با ترکمنستان تصریح کرد: ما در حال حاضر با این کشور از طریق دو مرز ریلی سرخس و اینچه‌برون در تماس هستیم و حرکت محموله‌های ترانزیتی از این مرز بدون هیچ مشکلی انجام می‌گیرد. اتصال ریلی با ترکیه نیز که از سال‌ها پیش نهایی شده بود چند ماه قبل به دلیل مسائل امنیتی مسدود شد، اما در جریان مذاکرات اخیری که داشتیم قصد داریم بار دیگر فعالیت قطارها را از سر بگیریم.

آخوندی با بیان این‌که اقدامات بسیار مثبتی برای اتصال ریلی ایران با آذربایجان صورت گرفته است، توضیح داد: برای اتصال ریلی به آذربایجان ایران نیاز به ساخت یک قطعه‌ مهم از قزوین تا آستارا دارد. با توجه به مذاکرات صورت گرفته میان دو طرف تصمیم بر آن شد که آذربایجان شرایط را برای ورود قطارها به ایران فراهم کند و در این زمینه یک پروژه مشترک اجرایی شود.

وی اضافه کرد: در این راستا آذربایجان هشت کیلومتر ریل باقی‌مانده خود از داخل این کشور تا مرز ایران را خواهد ساخت و ما نیز با اجرایی کردن ساخت یک پل شرایط را برای ورود این قطارها به آستارا فراهم می‌کنیم. با این اتصال می‌توان ترانزیت بین‌المللی از آستارا تا کشورهای همسایه شمال غربی را پیگیری کرد تا با نهایی شدن طرح ساخت راه‌آهن قزوین تا آستارا این اتصال نهایی شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران به دو کشور افغانستان و عراق نیز گفت: ایران از طرف خود کار اتصال راه‌آهن خواف به هرات را اجرایی کرده و از اینجا به بعد باید از سوی دولت افغانستان نهایی شود که البته با توجه به هزینه‌بر بودن این پروژه ما تلاش می‌کنیم با شکل‌دادن به مذاکراتی پنج جانبه میان ایران، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و چین شرایط را برای جذب سرمایه‌گذار و نهایی‌کردن این کریدور فراهم کنیم.

آخوندی ادامه داد: برای کشور عراق نیز هرچند مسائل و مشکلات امنیتی به قوت خود باقی است، اما ایران از سه طریق این اتصال را پیگیری می‌کند. از یکسو راه‌آهن ما به نقده رسیده که به راحتی می‌تواند به کردستان عراق متصل شود از سویی دیگر دو راه‌آهن کرمانشاه – خسروی و شلمچه – بصره نیز در دستور کار قرار دارد که می‌تواند در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.

وی از ارمنستان به عنوان یکی‌دیگر از اهداف ترانزیتی ریلی ایران یاد کرد و گفت: ایران پیش از این از طریق مرز جلفا به ارمنستان متصل بوده که در حال حاضر با توجه به اختلاف‌های موجود بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان این اتصال ممکن نیست. ما تلاش کردیم شرایط را برای ساخت خطی جدید رصد کنیم که البته نهایی شدن کار در این حوزه نیاز به پیگیری‌های جدی و جذب سرمایه‌گذاری با منابع مالی بسیار بالا دارد./

منبع: ایسنا